Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2022-10-19, 14:35
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Hon rivstartar:
SD:s nya riksdagsledamot Elsa Widding anser att klimatkrisen saknar vetenskapligt stöd.

Hon menar att man bör hjälpa till att finansiera kolkraftverk i fattiga länder.

– För att hjälpa dem ut ur fattigdomen,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEEkyq/sd-ledamoten-finansiera-kolkraftverk-i-fattiga-lander
Hon har helt rätt. U-länderna bränner kol som aldrig förr och kommer bara öka användningen. Antingen så accepterar vi det och hjälper dem bygga så rena och effektiva kolkraftverk som möjligt eller så får de ingen hjälp och då blir det smutsiga kolkraftverk istället.

Tack vare fossila bränslen ökar världens medellivslängd hela tiden. Aldrig förr har så få dött i naturkatastrofer och ju rikare ett land har (dvs ju mer energi de konsumerar) desto färre dör i naturkatastrofer och svält.

Tills något bättre finns som är ett faktiskt reellt alternativ (SMR samt solkraft med faktisk lagring) är det bara att acceptera att U-länderna kommer bränna fossila bränslen oavsett hur dåligt det är för klimatet. Något alternativ förutom att helt stoppa deras utveckling och skicka tillbaka dem 100 år i tiden finns inte.
Citera
2022-10-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Jag utmanar hela Flashback att hitta EN enda vetenskaplig artikel (d.v.s. peer-reviewd paper, inte populärvetenskap) som använder ordet "klimatkris".
Det skrivs inte så mycket vetenskaplig litteratur på svenska, men duger "climate crisis"?
https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&q=%22climate+crisis%22& btnG=
Alla träffar är inte till fackgranskade artiklar, men en del är det.
Citera
2022-10-19, 15:02
Medlem
Ett sänke som välkomnas av vänstern. Uffe vill ju åtminstone ge intrycket av att hans regering tar klimatkrisen på allvar. Blir väldigt jobbigt för honom då att hålla den fasaden när en framstående företrädare för största sammarbetspartiet drar ner byxorna på honom genom att sitta och klimatförneka i riksdagen och prata om hur bra det är att jordens medeltemperatur ökar och hur det blr byggas mer kolkraftverk. Tippar på att hon blir miljöpartiets bästa valarbetare kommande mandatperiod.
Citera
2022-10-19, 16:58
Medlem
Ja, är hon egentligen en klimatändrings förnekare ? Men det är bra med en välutbildad person som hon kommer inne i politiken. Trött på Mp och S , V m.m. och deras klimathysteri. Varför skulle sverige räddar världen när vi är bara 10,5/8000= 0,13% av världens befolkningen ? Ja, glaciaren smälter och det bli flera stora skogsbränder i Californien/Australien. Men inga säger att problemet är att vi är numera 8 biljoner på planeten nu. Tänk att 500 miljoner Kineser vill numera ha bil, kylskåp, utlänskt semester osv...! Hoppas hon får tid på SVT att debattera med Bolund.
Citera
2022-10-19, 22:33
-Elsa Widding äger fett, hon är ljusår före alla andra i debatten och ännu längre
fram i riksdagen på "sitt" område.
Go for it Elsa , du behövs.
Citera
2022-10-20, 16:45
Medlem
OliverCromwells avatar
Är riktigt nöjd med hennes insats, redan så här tidigt.

https://www.youtube.com/watch?v=2cVyODnBGo8
Citera
2022-10-20, 18:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Hur ser listan över SDs personkryssresultat för hela riket ut?
Jimmie 1a vad jag förstår men sedan?
Ja, jag har sökt men hittar ej.
Citera
2022-10-20, 19:26
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hur ser listan över SDs personkryssresultat för hela riket ut?
Jimmie 1a vad jag förstår men sedan?
Ja, jag har sökt men hittar ej.

Vad jag vet finns det ingen sammansättning. utan jag gick igenom (bokstavligen) vart enda riksvalkrets och räknade ihop vem det var som kom tvåa efter Jimmie i varje riksvalkrets.

Hon dominerade främst i norra och mellersta delarna av landet. Nu är förvissa södra Sverige mer befolkad, men jag tror att 20 riksdagsvaldistrikt ger henne marginalerna. Hon kom ju trea eller fyra i de andra distrikten. De enda två andra som skulle komma i närheten av hennes siffror om man slår ihop allt är Jomshof och Jessica. Men som sagt, 20 distrikts marginal är mycket.
Citera
2022-10-20, 20:43
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vad jag vet finns det ingen sammansättning. utan jag gick igenom (bokstavligen) vart enda riksvalkrets och räknade ihop vem det var som kom tvåa efter Jimmie i varje riksvalkrets.

Hon dominerade främst i norra och mellersta delarna av landet. Nu är förvissa södra Sverige mer befolkad, men jag tror att 20 riksdagsvaldistrikt ger henne marginalerna. Hon kom ju trea eller fyra i de andra distrikten. De enda två andra som skulle komma i närheten av hennes siffror om man slår ihop allt är Jomshof och Jessica. Men som sagt, 20 distrikts marginal är mycket.
Ok. Det tog en stund
Jag trodde faktiskt att Jessica skulle komma tvåa.
Citera
2022-10-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det skrivs inte så mycket vetenskaplig litteratur på svenska, men duger "climate crisis"?
https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&q=%22climate+crisis%22& btnG=
Alla träffar är inte till fackgranskade artiklar, men en del är det.

Hennes uttalande som kritiserar användandet av ordet "kris" gällande de nuvarande klimatförändringarna är ju ganska ointressant då det endast är en lingvistisk fråga ytterst. Därför är det väldigt tråkigt att det är detta som fokuseras på. Att utsläppen skulle minska snabbare om en fast summa pengar skulle läggas på att bygga kolkraft i till exempel Mali än att subventionera vindkraft här är alldeles uppenbart för den något medvetna.

Det som hennes argument dock saknar är att politiken är byggd på ett sätt som gör att ingen regering kommer lägga pengar på sådant bistånd framför symbolpolitik som vanliga svenskar märker av. Folket vill känna att de gör en skillnad, oavsett hur liten den skillnaden är jämfört med vilket skillnad man egentligen kunde ha gjort för samma medel.

Det är att öka medvetenheten om det här som är den mest effektiva klimatomställningen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in