2022-09-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Det är problemet med många SDare.
Förnekar global uppvärmning, miljöproblem och att fossila bränslen och djurskötseln har noll påverkan. Det är skrämmande. Hoppas övriga politiska partier paxar SDs politik och fortsätter arbetet för en hållbar frisk miljö.

Ingen som förnekar global uppvärmning eller klimatförändringar, dock finns det åsikter om hur pass ansvarig människan är och om kostnaden för en total omställning är rimligt för Sverige. Klimatet har dessutom alltid förändrats och det ganska så dramatiskt redan innan den moderna människan trampade runt på denna jord.
Citera
2022-09-19, 20:20
Medlem
hijodejuans avatar
Elda widding är en stark anledning att inte rösta på SD. Hon är direkt farlig för svensk industri och miljöaspirationer. Må hon inte få något inflytande, men jag tror att sd kommer släppa de frågorna till M som kommer vilja ha breda uppgörelser
Citera
2022-09-19, 20:26
Medlem
Jag röstade med iaf delvis klimatet som en av mina huvudfrågor.
Iom att kärnkraft rättar till mer för klimatet än vänsterns sammanlagda förslag, stod just den frågan mellan att kryssa Elsa Widding eller Oscar bohlin eller vad han heter i M. Tar man i beaktande att M ändrar åsikt en gång i kvarten så...
Citera
2022-09-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hijodejuan
Elda widding är en stark anledning att inte rösta på SD. Hon är direkt farlig för svensk industri och miljöaspirationer. Må hon inte få något inflytande, men jag tror att sd kommer släppa de frågorna till M som kommer vilja ha breda uppgörelser

Så utan att lägga någon värdering i det; förklara hur du menar med det fetstilta övan är du snäll?
Citera
2022-09-20, 00:18
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hijodejuan

Av allt att döma kommer SD inte att få sitta i regeringen.

Därmed kommer SD att driva som opposition medan M och resten av 7-klövern driver på om "omställning" som förgör svensk industri/företagande/jobb till förmån för den genomkorrupta miljölobbyn.
Citera
2022-09-20, 00:21
Medlem
Pinoputchins avatar
Elsa Widding, är det forskaren som har svängdörr på Swebb TV?
Citera
2022-10-03, 12:48
Medlem
Jag kryssade Elsa men det dröjde tills idag innan jag kom mig för att kolla om hon ens kom in i riksdagen, än mindre om någon mer än jag kryssat henne...

Såvitt jag hittills sett den enda politikern som faktiskt vet hur saker fungerar, inte minst tekniskt, kring den fråga som alla andra står och faller med. Inte minst vet hon vad som behövs för att förverkliga olika energilösningar och äger också förmågan att presentera dessa på ett lättuggat (ibland nästan för färdigtuggat för min smak) sätt.

Utan den billiga och trygga energiförsörjningen som Sverige målmedvetet byggt upp och vant oss vid i snart ett sekel går det inte att bygga det samhälle som de flesta av oss faktiskt vill ha. Det är nog inte så många som egentligen är så sugna på att frysa och lådcykla oss genom tillvaron och tänker sig att den avsevärt lägre produktiviteten också innebär avsevärt sämre förutsättningar för både enskild och stat att få något vettigt gjort annat än att överleva. Ibland verkar det som att de flesta tror att el är något som bara funnits i uttagen i ungefär samma tillgång och kostnad i hela världen och inte har en aning om hur mycket avundsjuka blickar vi fått av omvärlden genom historien. Vi offrade inte älvarna en gång i tiden för att det var så jävla kul (eller snyggt) utan för att utbytet var så otroligt värdefullt för hela samhället. Vi byggde inte heller kärnkraftverk för att de är så snygga och enkla utan för att de behövdes för att bygga det rika och stabila industrisamhälle vi ville ha istället för det förra som mest gick på tomgång drivet med ved, gröt och häst.

Och nu kallade jag henne faktiskt för politiker för första gången vilket klingade väldigt falskt. Hon är uppenbarligen inte sprungen ur några särskilda ideologier eller ideal utan snarare erfarenhet och kunskap och kring energifrågorna har hon därför (åtminstone av mig som lekman) upplevts som långt mer kompetent än någon annan som varit ens i närheten av en riksdagsbänk. Hon är ingen stjärna i debatter men för oss stofiler som röstar utifrån sakfrågor och pragmatism snarare än influencers med oneliners så spelar debatter ändå inte så stor roll. Vad hon tycker om Sveriges förmåga att styra planetens klimat vet jag inte själv och är i ärlighetens namn inte så intresserad då jag inte tror att det spelar någon nämnvärd roll ens om alla svenskar lade sig ned och dog på fläcken. Jag är dock ganska säker på vi klarar av kommande klimatförändringar långt bättre om vi ser till att ha en fortsatt gynnsam utveckling avseende ekonomi och därigenom teknik och därigenom lösningar och därigenom möjligheter att anpassa oss, oavsett om klimatförändringarna är sprungna ur Sverige, Kina, USA eller Kalles gamla självdragspanna. Om vi som producerar ska behöva lägga ett par månadslöner extra för att vi (OCH de som inte producerar) ska kunna ha det tänt och varmt när vi vill så blir det nog inte mycket pengar över till innovation.

Vad hon tycker och tänker kring vaccin vet jag inte ett smack och bryr mig lika mycket. Jag kryssade henne för energifrågan och om hon sedan är homeopat, antivaxxare, kreationist, mm är inte så intressant för mig. Visst finns det andra samhällsfrågor som är trängande i mina ögon men de ligger längre upp i behovstrappan och vissa steg där går helt enkelt inte att hoppa över.
Citera
2022-10-03, 16:39
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag kryssade Elsa men det dröjde tills idag innan jag kom mig för att kolla om hon ens kom in i riksdagen, än mindre om någon mer än jag kryssat henne...

Såvitt jag hittills sett den enda politikern som faktiskt vet hur saker fungerar, inte minst tekniskt, kring den fråga som alla andra står och faller med. Inte minst vet hon vad som behövs för att förverkliga olika energilösningar och äger också förmågan att presentera dessa på ett lättuggat (ibland nästan för färdigtuggat för min smak) sätt.

Utan den billiga och trygga energiförsörjningen som Sverige målmedvetet byggt upp och vant oss vid i snart ett sekel går det inte att bygga det samhälle som de flesta av oss faktiskt vill ha. Det är nog inte så många som egentligen är så sugna på att frysa och lådcykla oss genom tillvaron och tänker sig att den avsevärt lägre produktiviteten också innebär avsevärt sämre förutsättningar för både enskild och stat att få något vettigt gjort annat än att överleva. Ibland verkar det som att de flesta tror att el är något som bara funnits i uttagen i ungefär samma tillgång och kostnad i hela världen och inte har en aning om hur mycket avundsjuka blickar vi fått av omvärlden genom historien. Vi offrade inte älvarna en gång i tiden för att det var så jävla kul (eller snyggt) utan för att utbytet var så otroligt värdefullt för hela samhället. Vi byggde inte heller kärnkraftverk för att de är så snygga och enkla utan för att de behövdes för att bygga det rika och stabila industrisamhälle vi ville ha istället för det förra som mest gick på tomgång drivet med ved, gröt och häst.

Och nu kallade jag henne faktiskt för politiker för första gången vilket klingade väldigt falskt. Hon är uppenbarligen inte sprungen ur några särskilda ideologier eller ideal utan snarare erfarenhet och kunskap och kring energifrågorna har hon därför (åtminstone av mig som lekman) upplevts som långt mer kompetent än någon annan som varit ens i närheten av en riksdagsbänk. Hon är ingen stjärna i debatter men för oss stofiler som röstar utifrån sakfrågor och pragmatism snarare än influencers med oneliners så spelar debatter ändå inte så stor roll. Vad hon tycker om Sveriges förmåga att styra planetens klimat vet jag inte själv och är i ärlighetens namn inte så intresserad då jag inte tror att det spelar någon nämnvärd roll ens om alla svenskar lade sig ned och dog på fläcken. Jag är dock ganska säker på vi klarar av kommande klimatförändringar långt bättre om vi ser till att ha en fortsatt gynnsam utveckling avseende ekonomi och därigenom teknik och därigenom lösningar och därigenom möjligheter att anpassa oss, oavsett om klimatförändringarna är sprungna ur Sverige, Kina, USA eller Kalles gamla självdragspanna. Om vi som producerar ska behöva lägga ett par månadslöner extra för att vi (OCH de som inte producerar) ska kunna ha det tänt och varmt när vi vill så blir det nog inte mycket pengar över till innovation.

Vad hon tycker och tänker kring vaccin vet jag inte ett smack och bryr mig lika mycket. Jag kryssade henne för energifrågan och om hon sedan är homeopat, antivaxxare, kreationist, mm är inte så intressant för mig. Visst finns det andra samhällsfrågor som är trängande i mina ögon men de ligger längre upp i behovstrappan och vissa steg där går helt enkelt inte att hoppa över.

Jag kryssade Elsa , en mycket kompetent kvinna inom klimat och energi.
Citera
2022-10-08, 13:42
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Troligtvis inte ett skvatt. De som har röstat på henne enbart för att hon är klimatkritiker är lurade populister. Klimatmålet ligger fast,och ingenting kan rubba det. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det.
SD har ju 73 mandat,och det räcker inte på länga vägar att börja mucka med alla andra partier som sedan länge bestämt riktningen
kryssade henne enbart för att hon kan platta till nollor som Strandhäll i tevedebatter om energisystemet som S, V, C och MP har saboterat
Citera
2022-10-19, 14:10
Medlem
Kalsarikannis avatar
Hon rivstartar:
SD:s nya riksdagsledamot Elsa Widding anser att klimatkrisen saknar vetenskapligt stöd.

Hon menar att man bör hjälpa till att finansiera kolkraftverk i fattiga länder.

– För att hjälpa dem ut ur fattigdomen,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fattiga-lander
Citera
2022-10-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jimmie Åkesson kom 1:a i samtliga 29 Riksdagsvalkretsar och var så överlägsen att det blev svårt för någon annan i partiet att bli personkryssad.

Men jag har gått igenom samtliga 29 Riksdagsvalkretsar för att få ihop de som kom 2:a. Och där dominerade Elsa Widding bland SD:s väljare.

Tvåor i samtliga 29 Riksdagsvalkretsar:

https://resultat.val.se/val2022/slutlig/RD/rike

Elsa slog tom den populära Jessica Stegrud som tourade tillsammans med Åkesson.

Detta trots att Elsa svartmålats dels som klimatförnekare sedan tidigare och veckan innan valet som anti-vaxxxer.

Uppenbart finns det gått om SD-väljare som tycker att frågan om klimatalarmismen är viktig; Och att det nu är dags att fälla nästa PK-bricka efter mångkulturen.

Attackerna mot henne från media lär fortsätta. Men uppenbart är att hon har en lojal skara bakom sig som är en viktig del i SD:s senaste framgångar.

Vad kan detta innebära för klimatdebatten?

Mod får gärna slå ihop detta i Elsa Widdings tråd i subforumet Politiker, när väl subforumet Valet 2022 släcks.
Om hon nu var emot vaccinerna så kan det väl även varit det som gjorde att de som röstade SD valde henne? Många SD-väljare var väl skeptiska mot vaccinet jämfört med andra väljare?
Citera
2022-10-19, 14:26
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
SD:s nya riksdagsledamot Elsa Widding anser att klimatkrisen saknar vetenskapligt stöd.[/url]

Jag utmanar hela Flashback att hitta EN enda vetenskaplig artikel (d.v.s. peer-reviewd paper, inte populärvetenskap) som använder ordet "klimatkris".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in