2022-09-18, 02:46
Medlem
Psyko Dads avatar
Undrar bara om det är vanligt att den dricker mer olja än halva stureplan en helg plus att det är irriterande missljud från motorn.
Har jag ett måndagsbakfylle
exemplar eller?
Ska lämna in den men ville bara gnälla här först.
Citera
2022-09-18, 03:01
Medlem
Hur mycket olja dricks det på Stureplan?
En frisk motor dricker knappt någon olja alls, du kommer förmodligen inte bli överförtjust när du får svart på vitt att du har dålig kompression i några cylindrar och få reda på vad det kostar att åtgärda.
Citera
2022-09-18, 09:18
Medlem
Bluebeast72s avatar
Räkna med minst 35 k på en billig verkstad för o plana om, nya packningar, nya remmar, nya vätskor, nya spännhjul.

Ja, din motor är på väg o haverera.

Audi suger pung.
Citera
2022-09-18, 10:19
Medlem
Ingen fara på taket.
Tror inte någon på Stureplan dricker olja.
Så du kan vara lugn!
Citera
2022-09-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Undrar bara om det är vanligt att den dricker mer olja än halva stureplan en helg plus att det är irriterande missljud från motorn.
Har jag ett måndagsbakfylle
exemplar eller?
Ska lämna in den men ville bara gnälla här först.
Som man frågar får man svar!
Citera
2022-09-21, 15:50
Medlem
Vad är det för årsmodell? Det är ju inte direkt ovanligt att nya bilar dricker en del olja. Tyvärr är ju inte 1 liter på 500 mil helt ovanligt och anses helt normalt.

Jag hade en av de senare årsmodellerna av Saab 9-5 och verkstaden menade att 1l per 100 mil var helt ok, inget som var fel.
Citera
2022-09-21, 19:36
Avstängd
448s avatar
Blir så med ovala cylindrar

Man skall ha snurror med stressborrade lopp(cylinderloppena borrade åtdragna som i motorn)
Citera
2022-09-22, 16:13
Medlem
Att Audi har motorproblem är ju lika självklart som att solen lyser en het junidag. Det är lite roligt samtidigt hur en del slår sig för bröstet och säger att: "min bil minsann, den tar ingen olja Alls", och så vidare. Det är nästan värre om oljan står på millimetern än om det går åt en del. Det beror också på körstil. "Ogynnsamma förhållanden" med många korta sträckor, kallstarter, accelerationer, fortkörning, etc. etc. Sedan så är det olika mellan märken och modeller.
Citera
2022-09-22, 17:31
Avstängd
448s avatar
Väldigt ofta det luktar olja bakom audis , speciellt små hatchbackar som körts av folk på rösträcket

En som har en ådi som drar 1l olja per 3000mil men den har alltid varmkörs innan det gasats och den har kört ifrån varvmongos på lågvarv

Bilen har la rullat 24k nått
Citera
2022-09-22, 18:31
Medlem
Moderna lågfriktions motorer dricker en del olja. Kolla i manualen där står det ofta hur mycket som är okej.
Min lilla aygo drar ungefär 2 liter på 1000 mil eller ett år. enligt manualen är det långt innanför ramarna för vad som anses vara normalt.
Citera
2022-09-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Att Audi har motorproblem är ju lika självklart som att solen lyser en het junidag. Det är lite roligt samtidigt hur en del slår sig för bröstet och säger att: "min bil minsann, den tar ingen olja Alls", och så vidare. Det är nästan värre om oljan står på millimetern än om det går åt en del. Det beror också på körstil. "Ogynnsamma förhållanden" med många korta sträckor, kallstarter, accelerationer, fortkörning, etc. etc. Sedan så är det olika mellan märken och modeller.
Fan vad du snackar skit. Audi hade mycket riktigt några modeller för ganska många år sedan som drog mycket olja. Men det är historia så du kan inte generalisera som du gör. Inne på min fjärde audi nu har aldrig behövt fylla på olja mellan service förutom de 1 500 milen men det behöver man på alla nya bilar.
Men hade jag varit TS hade jag nog börjat lägga undan pengar i en större omfattning då det TS beskriver med missljud aldrig blir billigt.
Citera
2022-09-22, 20:27
Medlem
Vad jag känner till har Audi rekord i motorskador. De dricker mycket olja och detta är ett vanligt fel vid skada att de inte fått påfyllt olja. S7 är ju inte heller en vanlig Audi utan går mer under Sport där ägarna/brukarna kör hårdare. De borde därav vara mer utsatta. Så missa inte oljekoll utan gör detta regelbundet och fyll på vid behov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in