2022-09-18, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förutom att betala skatt så blir ts skyldig att föra bok över sin verksamhet och givetvis även redovisa moms.
Om man skulle vilja göra det lite mer seriöst och safe skulle man kunna göra en enskild firma, då kan man använda vinsten till att köpa coola verktyg och tex billyft utan moms, att ta ut vinst blir ju dock svårt isåfall. Men verktygen skrivs ju av med tiden och då kan man sälja dom för egen vinning, iofs
Citera
2022-09-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är nog nästan omöjligt att gå med vinst. Bara titta på youtube på ex Team Odiffat som köper trasiga bilar och fixar till. Enda anledningen att de går med vinst på det är för de får in reklampengar på youtube.
De har gått med typ 400 000 vinst på 2 år, det är inte dåligt men fungerar ju inte att ha det i sig som jobb precis. De har ju bra kontakter med det mesta också. Jag tänker mig kanske 30k vinst om året för min del så inga stora summor som sagt, blir stor skillnad jämfört med att bara leva på csn lån, har ju sommarjobb också menmen… kul att lära sig mer om bilar också
Citera
2022-09-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Om man skulle vilja göra det lite mer seriöst och safe skulle man kunna göra en enskild firma, då kan man använda vinsten till att köpa coola verktyg och tex billyft utan moms, att ta ut vinst blir ju dock svårt isåfall. Men verktygen skrivs ju av med tiden och då kan man sälja dom för egen vinning, iofs

Verktyg skrivs i de flesta fall av direkt, kan för den skull givetvis inte säljas annat än med företaget som säljare. Men alla inköp som är kopplade till verksamheten är ju avdragsgilla, om det så är olja eller reservdelar, avlyftbar moms dessutom i de flesta fall.

Det är alltid lätt att generera kostnader, intäkter besvärligare...!
Men att göra det "på sidan om" kan bli riktigt dålig affär om det så vill. Både penningtransaktioner och registrering av bilar är ju något som myndigheterna gärna kontrollerar eller infordrar uppgifter kring, utan ordentlig bokföring så är risken att det blir betydligt mer skatt än vad det borde ha varit.
Senast redigerad av Nordiad 2022-09-18 kl. 14:43.
Citera
2022-09-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
De har gått med typ 400 000 vinst på 2 år, det är inte dåligt men fungerar ju inte att ha det i sig som jobb precis. De har ju bra kontakter med det mesta också. Jag tänker mig kanske 30k vinst om året för min del så inga stora summor som sagt, blir stor skillnad jämfört med att bara leva på csn lån, har ju sommarjobb också menmen… kul att lära sig mer om bilar också

De har gått med den vinsten förr skatt och deras tid har kostat 0 kr. Många bilar har de fått extremt billigt dessutom.

Men absolut kan det vara ett kul projekt om målet är att ha något att göra och lära sig om bilar. Men är man ute efter pengarna är det nog bättre att jobba söndagskväll på Ica eller liknande som extrajobb!
Citera
2022-09-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
De har gått med den vinsten förr skatt och deras tid har kostat 0 kr. Många bilar har de fått extremt billigt dessutom.

Men absolut kan det vara ett kul projekt om målet är att ha något att göra och lära sig om bilar. Men är man ute efter pengarna är det nog bättre att jobba söndagskväll på Ica eller liknande som extrajobb!
Japp, Ica lär absolut löna sig mer än att flippa bilar men jag tycker det är lite kul. Funderar att köpa någon hoj och fixa i vinter men har inte hittat någon lämplig, bil får inte plats i garaget så dom får stå på uppfarten, och leka utomhus i vinter är ju värdelöst
Citera
2022-09-18, 23:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mer än 7 bilar per år gjorde att man skönstaxerades, och fick genom kvitton motivera att "verksamheten" var olönsam.
Ledde till att hustrun också började köpa och sälja bilar.
Bästa tiden att köpa bilar är i december och januari.
När bilarna inte startade p g a kyla - eller plånboken var tom efter julhelgen.
I maj/juni går nästan allt att sälja.
Det stämmer. Hit kom det en kille och undrade varför jag ägde så nånga bilar, det var 39 veteranbilar 10 var körbara resten hade stått på skrotar och skogar, vissa var bara en halv bil. Han tittade länge och noga på allt jag hade även alla bildelar och sa: trevlig hobby du har och du håller kulturen igång ser inga problem men vill du starta firma så ansöker du men det är inget att ansöka om så fortsätt som du gör du har grejerna samlat på din gård och inget märkvärdigt läkage av något så jag skriver att det är utan anmärkning här.

Så frågade om det blir ett hörne tomt i en bil som ska till cruising så ville han åka med, och han åker med oss ofta.
Han sa att många bilar registrerade på en person kollar dom och om man säljer mer än 8 bilar på ett år. Så i mitt namn säljs 7 lika dant tjejen sedan skrivs det på grannar som får en gratis service på något om dom står för materialet och köp och sälj är endast kontant och så har det varit i alla år
Senast redigerad av hippili 2022-09-18 kl. 23:13.
Citera
2022-09-18, 23:38
Medlem
zoombos avatar
Det här är lite av en sport som jag själv pysslade med rätt mycket när jag var yngre men då var det bilar för max 10' så man tog inte så stora risker och vinsterna blev inte så vidlyftiga. Men plus gick man, varje gång. I sämsta fall break even om man missat några saker när man själv köpte den.

Sen gäller det att vara först, bra objekt som säljs av bilokunniga där deras pärla blivit utdömt av någon skojarverkstad som verkligen trodde att dom skulle få ett jättejobb för 25' att byta koppling och kamrem när bilen bara är värd max detta och sen i stället annonserar ut den billigt, försvinner på en grisblink!

När man var yngre var konkurrensen också mindre i den branschen och nätannonser fanns inte utan det var Stulna Tidningen och liknande som gällde. Idag är det många nysvenskar som köper och säljer bilar och verkar ha detta som levebröd och med all elektronik som finns i dagens bilar vete fan om man skulle våga ta chansen att pyssla med detta igen - om det inte dyker upp nåt riktigt unikt.
Citera
2022-09-19, 09:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är många bilar man har fixat till.
Visst har det för det mesta blivit vinst, men i några fall var det värre än väntat, eller något man inte sett.

Som många tidigare sagt, så var detta på den tiden bilar gick att laga, och ännu inte hade mängder med elektronik.
Citera
2022-09-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det är många bilar man har fixat till.
Visst har det för det mesta blivit vinst, men i några fall var det värre än väntat, eller något man inte sett.

Som många tidigare sagt, så var detta på den tiden bilar gick att laga, och ännu inte hade mängder med elektronik.
Citroen 2CV rekommenderas.
Förr fick man "objekten" gratis, eller rent av fick betalt för att ta hand om och frakta bort resterna.
Fanns det bara "papper" så fanns det hopp.
Största problemet vid rostlagning Citroen är att hitta någonstans att sätta jordklämman för MIG:en.
Citera
2022-09-19, 18:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Citroen 2CV rekommenderas.
Förr fick man "objekten" gratis, eller rent av fick betalt för att ta hand om och frakta bort resterna.
Fanns det bara "papper" så fanns det hopp.
Största problemet vid rostlagning Citroen är att hitta någonstans att sätta jordklämman för MIG:en.
Det har jag aldrig varit med om.
Dom har alltid kostar en bra slant genom sin kultstatus.

Däremot kunde man få Renault 4 or väldigt billigt.
Men det blev dåliga timpengar på att få fart på en sån, rost, rost och mer rost.
Citera
2022-09-20, 06:07
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Harköpt/sålt/reparerat så som du säger i snart 33 år, iofs på lågvarv dom sista 7-8 åren, men det går bra, har väl i stort sett betalat hela sommarstugan på västkusten med dom pengarna.
Sen att folk säger max 7 bilar/år sen kommer skatteverket tror jag är BS, vissa år har jag haft 40-50 bilar och dom har aldrig hört av sig.
Vissa bilar ångrar man dock att man sålde, tex Dodge Chargern -71 jag köpte för 23k, eller Ford Torino 2D HT som jag gav 17k för etc.
Citera
2022-09-20, 10:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Harköpt/sålt/reparerat så som du säger i snart 33 år, iofs på lågvarv dom sista 7-8 åren, men det går bra, har väl i stort sett betalat hela sommarstugan på västkusten med dom pengarna.
Sen att folk säger max 7 bilar/år sen kommer skatteverket tror jag är BS, vissa år har jag haft 40-50 bilar och dom har aldrig hört av sig.
Vissa bilar ångrar man dock att man sålde, tex Dodge Chargern -71 jag köpte för 23k, eller Ford Torino 2D HT som jag gav 17k för etc.

Verkar konstigt att du aldrig fått besök av myndigheterna med dessa volymer för dom har automatiska larm som triggas om det blir för många fordon per år. Fast jag vet att siffran varierat över tiden, när jag höll på som bäst var det 16 st/år och min polare som bytte bil oftare än kallingar fick då skriva över bilar på flickvänner, föräldrar etc för att inte riskera granskning men det absolut enklaste var att behålla regbeviset när bilen köptes - utan att fylla i det - och sen fick nya ägaren kleta dit sina uppgifter. Det funkade bra när han köpte bilar från mindre bilaffärer när dom fick in en bil som dom helst inte ville sälja själva av olika skäl.

Om du har en registrerad enskild firma - även om den är vilande eller har någon annan typ av verksamhet kan det nog hända att man inte väljer att borra vidare om larmet kommer för då kan bilförsäljningen rymmas under den verksamheten och då måste man kolla deklarationer och annat vilket man knappast har tid med alla gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in