2022-09-18, 02:03
Medlem
Jodå, vet man vad man letar efter och är bra på att skruva så kan man tjäna bra faktiskt.
Citera
2022-09-18, 06:03
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
hej
jag köpte nyss en xc70 2001 för 7000kr, bytte oljereturrör + packningar, samt grenrörspackningar + ny olja för ca 1000kr. besiktning på måndag och räknar med att sälja den för 25 000.

är det fler som testat detta? är det ett vinnande koncept? jag har inte mycket mer verktyg än en domkraft och hylsnyckelsats men kan låna grannens billyft om jag behöver.

det tog mig 4 veckor från köp till besiktning, med ett rätt slött tempo. bra sätt att dryga ut studentekonomin på.

vad har ni för knep för att lyckas? vilka bilmodeller kollar ni på att laga?
Höll på så i min ungdoms glada dagar och tjänade grymt med pengar. Köpte mest bilar som inte gått igenom besiktning, trasig koppling, topplocks packning, svetsjobb, dax för stor service eller med rasad motor om bilen var nyare model osv.
Gjorde vinst på varje bil. Bekymret då var man fick bara va ägare till visst antal bilar/år innan skattemyndigheten börja vakna, men det lösta man med ställa på anhöriga.

Idag med div elektronik och styrboxar hit och dit så vete fan om jag skulle ge mig på det igen då teknik sprungit ifrån mig samt kunder blivit mer ”jobbiga kompisar”

Men kör på, pengar finns att tjäna och ibland dyker det upp guldkorn som man får nästan gratis och sen hittar felet på som kostar i princip noll laga och sen till salu för en bra slant.
Citera
2022-09-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Glöm inte deklarera, skatten.

Som sagt, glöm inte att deklarera!
Citera
2022-09-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vem fasiken pröjsar 25 papp för en 21 år gammal XC70.. 🤔
Finns folk till allt!
Ju dyrare, desto bättre - TROOOR folk!
Volvospekulanter är nog dom mest aningslösa.
Citera
2022-09-18, 10:57
Medlem
Blev av någon anledning nyfiken på en grå V70 2.4 2002.
Utannonserades på Blocket för 2.700:- på 35.000mil 2021-02-03 enl car.info.
Begärdes 29.000:- för på 32.000 mil 2022-08-24.
Och köptes av en granne.

Så nog går det att göra pengar på bilar - speciellt om det är en grå V70 - som även verkar vara populärast som A-traktor.
Citera
2022-09-18, 11:03
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
det är inte så stora summor det rör sig om för mig, så vet inte om det är så noga

Grattis till en bra affär!

Allt beror väl på hur ofta och hur mycket pengar det handlar om
Om du har större rörelser på ditt konto som kommer bankerna och skattemyndigheten antagligen vilja veta mer.
Citera
2022-09-18, 11:07
Medlem
Är det inte mer pengar och mindre jobb i att fixa bromsar och likande enklare reparationer för kollegor och grannar etc? Du kan få en bra timlön och kollegan sparar massor jämfört med verkstaden
Citera
2022-09-18, 11:19
Medlem
Förr gick det lättast att göra pengar på OPEL.
Kadett, Record, Manta och Ascona.
Lättmekade bilar med stötstångsmotorer - en sats XZN till motorn - sen så.
Även lätta att åtgärda rostskador på.
Skruvade framskärmar från Klokkerholm.
Trösklar/sidobalkar formades själv med plåtvals.
Plåt bytte man till sig hos smedjor för en påse bullar.
Däck handlade man på skroten och lade om själv.
Tänddelar och elektriskt på BILTEMA - förutom generatorer och startmotorer som köptes på plockskrot.
3 prisnivåer fanns.
Dyrast var demonterad med garanti.
Näst dyrast självplockad med garanti.
Billigast var själplockad UTAN garanti.
Jag chansade och höll mig till det sista.

Ja det var tider det, som aldrig kommer tillbaka.
Man köpte en OPEL på fredan för mellan 300:- och 1.500:-.
Hyrde släp för en 100-lapp och transporterade hem objektet.
Efter en vecka hade man annons ute i "Gulan" eller DN och begärde omkring 5.000:- mer.
Så min ESAB MIG-svets var snabbt betald.
Nyare bilar vågar man knappt peta i med all elektronik.
Citera
2022-09-18, 11:21
Medlem
I teorin skall du betala skatt på detta då det är en näringsverksamhet. Skall du hålla det på en låg nivå, vid sidan av dina studier, som du säger så undvik allt vad swish heter. De är som hökar där, letar mönster av svarta transaktioner. Också transportstyrelsen kan få upp ögonen för dig om du köper och säljer mycket.
Citera
2022-09-18, 11:28
Medlem
Mer än 7 bilar per år gjorde att man skönstaxerades, och fick genom kvitton motivera att "verksamheten" var olönsam.
Ledde till att hustrun också började köpa och sälja bilar.
Bästa tiden att köpa bilar är i december och januari.
När bilarna inte startade p g a kyla - eller plånboken var tom efter julhelgen.
I maj/juni går nästan allt att sälja.
Citera
2022-09-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
I teorin skall du betala skatt på detta då det är en näringsverksamhet. Skall du hålla det på en låg nivå, vid sidan av dina studier, som du säger så undvik allt vad swish heter. De är som hökar där, letar mönster av svarta transaktioner. Också transportstyrelsen kan få upp ögonen för dig om du köper och säljer mycket.

Förutom att betala skatt så blir ts skyldig att föra bok över sin verksamhet och givetvis även redovisa moms.
Citera
2022-09-18, 12:45
Medlem
Det är nog nästan omöjligt att gå med vinst. Bara titta på youtube på ex Team Odiffat som köper trasiga bilar och fixar till. Enda anledningen att de går med vinst på det är för de får in reklampengar på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in