• 1
  • 2
2022-09-17, 11:55
Medlem
Jag har en nyfunnen vän som jag misstänker är adopterad, hur tar jag reda på det gratis och utan att den vet?
Citera
2022-09-17, 12:02
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auroratolv
Jag har en nyfunnen vän som jag misstänker är adopterad, hur tar jag reda på det gratis och utan att den vet?

Fråga de potentiella adoptiv föräldrarna hur mycket de betalade för ungen , eller ifall den var gratis
Citera
2022-09-17, 12:02
Är han neger eller asiat? Det kan vara en ledtråd.
Citera
2022-09-17, 12:05
Moderator
Det jag kunde hitta på temat är detta men vet inte hur tillförlitligt det är

https://www.familjensjurist.se/fraga...vit-adopterad/

Citat:
Man kan vända sig till Skatteverket om man vill ha ut folkbokföringsuppgifter om en person. Vissa uppgifter kan dock vara sekretessbelagda p g a att de kan vara av känslig natur för den berörda personen, det kan t ex röra sig om uppgifter om adoption. Därför är det inte säkert att Skatteverket skulle ge ut sådana uppgifter på begäran av någon annan än den direkt berörda personen.
Citera
2022-09-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Det jag kunde hitta på temat är detta men vet inte hur tillförlitligt det är

https://www.familjensjurist.se/fraga...vit-adopterad/

Får inte den notis att någon begärt ut papper?
Citera
2022-09-17, 12:14
Moderator
Citat:

Det vet jag inte, om du skickar från en anonym mejladress kanske det går? Varför vill du inte att personen ska veta om det? Om personen är adopterad och vet om det är det nog inga större problem att fråga. Misstänker du att personen inte vet om det kanske det är en annan sak.
Citera
2022-09-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Det vet jag inte, om du skickar från en anonym mejladress kanske det går? Varför vill du inte att personen ska veta om det? Om personen är adopterad och vet om det är det nog inga större problem att fråga. Misstänker du att personen inte vet om det kanske det är en annan sak.

Eftersom vi är nya vänner vill jag att den ska berätta det själv men varje gång vi pratar om familj pratas det liksom runt det. Har letat bilder på facebook från när den var barn men hittar bara bilder från 10+ Och om det nu skulle va så lär den berätta det men jag är för nyfiken helt enkelt haha.
Citera
2022-09-17, 14:21
Moderator
Maviels avatar
Rubrik ändrad.

Tidigare: Hur tar jag reda på om någon är adopterad gratis?

/Moderator
Citera
2022-09-17, 15:50
Medlem
sebastian66s avatar
Men kompis om han är en nyvunnen vän så låt det då förbli så. Han kanske har en hemsk barndom han inte vill berätta bara för att ni nyligen startat som vänner. Låt tiden få gå så kanske det flyter fram finns liksom ingen anledning att forska och fundera en massa, Tids nog kanske killen eller tjejen berättar det för dig inom sinom tid thats it.
Citera
2022-09-17, 15:55
Medlem
Bananboxens avatar
Varför så viktigt att det är gratis att ta reda på?
Citera
2022-09-17, 16:02
Medlem
Citat:
Eftersom vi är nya vänner vill jag att den ska berätta det själv men varje gång vi pratar om familj pratas det liksom runt det.

Du har inte tänkt att om du vill vara en bra vän så respekterar du det?
Du låter som en otroligt egoistisk och hemsk människa.
Citera
2022-09-18, 06:41
Medlem
Citat:
Nej, det får den inte.

Men apropå bilder från Facebook. Har folk barnbilder på sig själv där? Jag har inga bilder från före jag gick med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in