• 1
  • 2
2022-09-16, 21:55
Medlem
En kort sammanfattning av vad som hände. Jag släppte av en passagerare på tågstationen. Bilen bakom tutar på mig. Jag blir irriterad och gör en min och skakar på huvudet åt bilen. Föraren hoppar ut och springer mot mig och är vansinnigt aggressiv. Han står 5-10 cm från mitt ansikte och skakar av ilska och undrar vad fan jag gjorde.

"Om du sticker ut tungan mot mig igen, DÅ JÄVLAR!", säger han. Han upprepar den här meningen förmodligen 10 gånger under de minuter vi står mot varandra, ögon mot ögon, och hela tiden ser han ut som om han skulle kunna döda mig. En smäll hänger i luften för att uttrycka det milt. Dessutom stack jag aldrig ut tungan, vilket jag sa till honom lika många gånger som han påstod att jag gjorde det.

Det visar sig att han är polis och bilen han kör är en polisbil. Jag tog registreringsnumret och jag har en bra beskrivning av mannen. Han såg allt annat än stabil ut men han var ganska kraftig. Till slut går han tillbaka till sin bil.

Efteråt fick jag en väldigt bra känsla. Jag backade inte, jag stod på mig mot den här aggressiva polisen och det gjorde faktiskt min dag. Men nu kommer frågan om jag ska polisanmäla detta. För det första var han extremt aggressiv och för vad? Jo, för att han inte gillade utseendet på mitt ansikte. Även om jag stack ut tungan mot honom, vilket jag inte gjorde, är det skäl nog att vara aggressiv mot mig och hota mig som han gjorde?

Är det ett brott att sticka ut tungan?

Detta hände mitt på dagen med vittnen runt omkring, men om det hade hänt på kvällen eller natten är jag övertygad om att han skulle ha slagit mig. Jag är säker på att han tog information från mig, registreringsnummer till exempel. Jag såg honom slå något på en skärm när han satte sig i sin civila polisbil.

Jag respekterar Polisen och hade det varit en vanlig polisbil hade jag inte gjort någonting, eller jag hade nog flyttat på mig lite om de tutat.
Senast redigerad av Klimatdiktatur 2022-09-16 kl. 22:47.
Citera
2022-09-16, 21:58
Medlem
Blev du stoppad - kollade han körkort - var det inte två poliser i bilen.

Gissningsvis borde han skriva händelserapport - den går att följa upp o förmodligen
även över radiotrafik
Citera
2022-09-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Blev du stoppad - kollade han körkort - var det inte två poliser i bilen.

Gissningsvis borde han skriva händelserapport - den går att följa upp o förmodligen
även över radiotrafik

Nej, jag blev inte stoppad. Nej, han kollade inte körkortet. Ja, det satt en kvinna i passagerarsätet, förmodligen en poliskollega.

Jag är lite mer orolig för att han är en sån där "basebolliga"-polis. Poliser som gör saker under radarn så att säga.
Citera
2022-09-16, 22:06
Medlem
Anmäl - olaga hot - den här polisen verkar farlig eftersom han lätt hamnar i affekt.

Sen kan man fråga sig varför han inte kollade körkortet - du kan ju ha kört både'
utan körkort o drogpåverkad om inte full - värdelös polis det här.

Kan också tänkas att han ville göra detta helt dolt o kollade därför aldrig körkort eftersom
han då kan spåras o är skyldig att skriva händelserapport
Citera
2022-09-16, 22:10
Medlem
Vad tjänar du på att anmäla en polis?

Det låter iofs som en sinnessjuk polis överdos av steroider??? Men det är ju din förklaring.

Det sker 1 mord per 2 dag i Sverige numera - Det krävs en extrem polis för att lösa det problemet.
Citera
2022-09-16, 22:27
Medlem
Psykonaut-s avatar
Tro inte att poliser kan anmälas på så svaga grunder. släpp det gå vidare.

Men fick ett minna av en liknande händelse när jag körde sopbil inne i stan.
En personbil var parkerad mitt på gatan och hindrade mig att köra förbi.

Så jag hänger mig på lastbilstutan och vill få väck bilen då jag inte såg någon förare i den.

Då dyker en snubbe upp och börjar skrika på mig och var kaxig. En blatte som inte identifierade sig som polis och jag tände även till, men höll mig lugn som tur var.
Så jag ber honom att lugna ner sig men han fortsätter och det framgår att han är en polis på ett viktigt uppdrag som jag stör och han ser ut att vilja gripa mig, eller att jag fått spö av en batong om inte det hade samlats massa folk kring min lastbil där jag talar med polisen genom en nervevad ruta.

En stor show blev det till, då folksamlingen tar mitt parti och skäller ut civilsnuten, då han skulle flytta sin bil och inte skälla ut en sophämtare som hindrats i sin tjänst, vilket fick snuten att hoppa in i sin bil och köra iväg full med skam av tillrättavisningen av äldre damer och så kan det också gå
när en snut kaxar sig mot fel person på fel plats.
Senast redigerad av Psykonaut- 2022-09-16 kl. 22:31.
Citera
2022-09-17, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Anmäl - olaga hot - den här polisen verkar farlig eftersom han lätt hamnar i affekt.

Sen kan man fråga sig varför han inte kollade körkortet - du kan ju ha kört både'
utan körkort o drogpåverkad om inte full - värdelös polis det här.

Kan också tänkas att han ville göra detta helt dolt o kollade därför aldrig körkort eftersom
han då kan spåras o är skyldig att skriva händelserapport

Det är inte olaga hot då rekvisiten inte är uppfyllda. "Sträck ut tungan en gång till, DÅ JÄVLAR"
"Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

På sin höjd kan det vara ett ofredande. Men för att det ska bli någon form av framgång bör det finns stödbevisning i form av vittnen eller film. Annars läggs skiten ner pga ord mot ord.
Citera
2022-09-17, 02:50
Medlem
Oavsett vad människan jobbar med låter det som att du försöker försvar dig. Vem bryr sig om ett jävla tjafs i trafiken? Och vad är det du ska anmäla? Att en polis blev sur för att du lipar åt honom? Lipar?😂

Du såg att han slog in grejer på datorn? Satt du kvar kvar och spanade när du var så rädd?

Jag fattar inte hur man hamnar i en sådan situation, är det som du säger är det ju trist, men du låter som en riktig jävla tönt.
Citera
2022-09-17, 04:25
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatdiktatur
En kort sammanfattning av vad som hände. Jag släppte av en passagerare på tågstationen. Bilen bakom tutar på mig. Jag blir irriterad och gör en min och skakar på huvudet åt bilen. Föraren hoppar ut och springer mot mig och är vansinnigt aggressiv. Han står 5-10 cm från mitt ansikte och skakar av ilska och undrar vad fan jag gjorde.

"Om du sticker ut tungan mot mig igen, DÅ JÄVLAR!", säger han. Han upprepar den här meningen förmodligen 10 gånger under de minuter vi står mot varandra, ögon mot ögon, och hela tiden ser han ut som om han skulle kunna döda mig. En smäll hänger i luften för att uttrycka det milt. Dessutom stack jag aldrig ut tungan, vilket jag sa till honom lika många gånger som han påstod att jag gjorde det.

Det visar sig att han är polis och bilen han kör är en polisbil. Jag tog registreringsnumret och jag har en bra beskrivning av mannen. Han såg allt annat än stabil ut men han var ganska kraftig. Till slut går han tillbaka till sin bil.

Efteråt fick jag en väldigt bra känsla. Jag backade inte, jag stod på mig mot den här aggressiva polisen och det gjorde faktiskt min dag. Men nu kommer frågan om jag ska polisanmäla detta. För det första var han extremt aggressiv och för vad? Jo, för att han inte gillade utseendet på mitt ansikte. Även om jag stack ut tungan mot honom, vilket jag inte gjorde, är det skäl nog att vara aggressiv mot mig och hota mig som han gjorde?

Är det ett brott att sticka ut tungan?

Detta hände mitt på dagen med vittnen runt omkring, men om det hade hänt på kvällen eller natten är jag övertygad om att han skulle ha slagit mig. Jag är säker på att han tog information från mig, registreringsnummer till exempel. Jag såg honom slå något på en skärm när han satte sig i sin civila polisbil.

Jag respekterar Polisen och hade det varit en vanlig polisbil hade jag inte gjort någonting, eller jag hade nog flyttat på mig lite om de tutat.
Vad exakt är det du ska anmäla? Att en person skrek på dig som senare visa sig vara polis? Jag har blivit upptryck av polis på stan och dom har även slitit upp dörren och klivit rakt in utan husrannsakan och min tanke var aldrig någonsin att "anmäla" utan bara okej det är så dom jobbar utanför media!
Citera
2022-09-17, 04:50
Medlem
Pughs avatar
Man vinner i regel aldrig mot polis eller ordnkngsvakt om det inte finns på deras kroppskamera. Så släppt det
Citera
2022-09-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PoPlolitot
Det är inte olaga hot då rekvisiten inte är uppfyllda. "Sträck ut tungan en gång till, DÅ JÄVLAR"
"Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

På sin höjd kan det vara ett ofredande. Men för att det ska bli någon form av framgång bör det finns stödbevisning i form av vittnen eller film. Annars läggs skiten ner pga ord mot ord.

Poliser har hårdare krav mot sig - läs polisförordningen
Citera
2022-09-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PoPlolitot

Detta skedde utanför Stockholms centralstation, Klarabergsviadukten, vid polisstationen som ligger där. Så jag antar att den platsen är under kameraövervakning. Polisbilen ska nog också ha en dashcam som spelade in.

Men jag har inga stora förhoppningar om att en polisanmälan ska leda någonstans i alla fall. Polisen skyddar poliser osv.
Senast redigerad av Klimatdiktatur 2022-09-17 kl. 10:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in