2022-09-16, 19:19
Medlem
Mexicants avatar
Hallå! Pga Sveriges striktare lagar gällande namnbyte har jag nyligen fått min nybildade efternamnsändring i ett annat EES land beviljat. Planerade nu att ansöka om namnbyte i Sverige genom att visa upp både mitt tidigare och uppdaterade utländska nationella ID, men läser nu på Skatteverkets sida för internationella namnregler att det för EES länder krävs följande:

- När du tog namnet hade du en anknytning till landet, till exempel genom att du var medborgare eller bosatt där.
- Du fick namnet när du föddes, i samband med en namnändring vid äktenskap, skilsmässa eller någon annan familjerättslig händelse.

Den sistnämnda punkten kan dock ej uppfyllas då det var ett nybildat namn. Är det nu så att Skatteverket kommer lämna mig till att gå runt med två olika namn på mina ID?
Citera
2022-09-16, 19:27
Medlem
EdwardStenhards avatar
Har det blivit striktare lagar angående namnändringar?
Citera
2022-09-16, 19:54
Medlem
Är du svensk medborgare, alt svenskt personnummer? Men det är sant att saker har blivit mera komplicerat, men folkbokföring, skatteregler de senaste åren.
Citera
2022-09-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mexicant
Den sistnämnda punkten kan dock ej uppfyllas då det var ett nybildat namn. Är det nu så att Skatteverket kommer lämna mig till att gå runt med två olika namn på mina ID?

Ja, om du är svensk medborgare och byter namn utomlands utan att de bägge punkterna är uppfyllda som får du gå runt med olika namn. Vad trodde du egentligen?
Citera
2022-09-16, 22:48
Medlem
Mexicants avatar
Undrar dock vad skillnaden är på följande punkter i länken jag bifogade för internationella namnregler:

- Utländska medborgare som har bytt namn utomlands

Samt

- Du som har bytt namn i ett EES-land eller i Schweiz

Jag är ju även en utländsk medborgare som bytt namn utomlands med enbart mitt utländska pass, men har även bytt namn i annat EES-land.
Citera
2022-09-16, 23:13
Medlem
Citat:
Undrar dock vad skillnaden är på följande punkter i länken jag bifogade för internationella namnregler:

- Utländska medborgare som har bytt namn utomlands

Samt

- Du som har bytt namn i ett EES-land eller i Schweiz

Jag är ju även en utländsk medborgare som bytt namn utomlands med enbart mitt utländska pass, men har även bytt namn i annat EES-land.

Skillnaden är att den första regeln kan du bara tillämpa om du inte är svensk medborgare. Den andra kan du tillämpa oavsett medborgarskap. Av sammanhanget framgår ju också att den första regeln kan du bara tillämpa om ditt nya namn erkänns av landet där du är medborgare.
Senast redigerad av Engineer 2022-09-16 kl. 23:17.
Citera
2022-09-17, 19:44
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Hallå! Pga Sveriges striktare lagar gällande namnbyte har jag nyligen fått min nybildade efternamnsändring i ett annat EES land beviljat. Planerade nu att ansöka om namnbyte i Sverige genom att visa upp både mitt tidigare och uppdaterade utländska nationella ID, men läser nu på Skatteverkets sida för internationella namnregler att det för EES länder krävs följande:

- När du tog namnet hade du en anknytning till landet, till exempel genom att du var medborgare eller bosatt där.
- Du fick namnet när du föddes, i samband med en namnändring vid äktenskap, skilsmässa eller någon annan familjerättslig händelse.

Men är det ett nybildat namn som ingen har bör det inte vara ett problem i Sverige heller.
Citera
2022-09-17, 19:51
Medlem
Trakessons avatar
Jag tror inte du får heta Adolf Hitler i Sverige även om du bytt till dig namnet i ett annat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in