2022-09-15, 19:32
Medlem
Så sedan februari i år har jag 1-2 gånger i månaden fått en inflammerad spottkörtel, under tungan till vänster. Enligt 1177 i våras så verkade dem inte alls oroade över det och bad mig söka vård om det blir värre. Problemet uppkommer i några dagar sen försvinner det och kommer sedan tillbaka. Är det någon som haft samma problem och erfarenhet? Vad gjorde ni för att bli av med bekymret?
Svullnaden/inflammationen uppkommer alltid efter jag ätit, då känner jag det och ger mig inga större problem förutom att det känns under tungan.
Tack för svar!
Citera
2022-09-15, 20:05
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LincolnPark
Så sedan februari i år har jag 1-2 gånger i månaden fått en inflammerad spottkörtel, under tungan till vänster. Enligt 1177 i våras så verkade dem inte alls oroade över det och bad mig söka vård om det blir värre. Problemet uppkommer i några dagar sen försvinner det och kommer sedan tillbaka. Är det någon som haft samma problem och erfarenhet? Vad gjorde ni för att bli av med bekymret?
Svullnaden/inflammationen uppkommer alltid efter jag ätit, då känner jag det och ger mig inga större problem förutom att det känns under tungan.
Tack för svar!

Ömmar det också eller är det endast svullnad? Hur stor ser svullnaden ut när du tittar i spegeln (ofta känns det större i munnen än det faktiskt är)?
Du säger att det kommer och går, hur lång tid går mellan skoven?
Jag kan tänka mig att du fått ett litet sår där som blir inflammerat och då särskilt efter måltid.
Du kan alltid testa (ett tag) med munhålelösning (länk nedan) och om det blossar upp, var noga med att inte peta, varken med tungan eller fingrarna, låt det vila ett tag så kanske det läker.

Munhålelösning: https://www.apotekhjartat.se/produkt...8aAglfEALw_wcB

Edit: Nej, men vafan, det är ju spottkörtelsten du har: https://www.1177.se/Uppsala-lan/sjuk...ottkortelsten/
Kontakta vården, säg att det stör så mycket att du inte kan äta, så kanske de kan operera bort den.
Senast redigerad av Onaniprodukt 2022-09-15 kl. 20:07.
Citera
2022-09-15, 20:08
Bannlyst
Citat:
Tack för svar!

Hur fan står det till egentligen, kontrollerar och loggar du statusen på din spottkörtlar under tungan och kontaktar 1177 för det!?!?

Vill man slippa sådan här problem så finns det något som får det att lätta direkt, nämligen att sluta vara en tampongbärande hypokondriker!
Citera
2022-09-15, 20:12
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Hur fan står det till egentligen, kontrollerar och loggar du statusen på din spottkörtlar under tungan och kontaktar 1177 för det!?!?

Vill man slippa sådan här problem så finns det något som får det att lätta direkt, nämligen att sluta vara en tampongbärande hypokondriker!

Men ge dig för fan, hur skulle du tycka att det var om du svullnar upp i munnen efter varannan måltid?
Citera
2022-09-15, 20:16
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Några vanliga symtom på spottsten är: Svullenhet och ömhet i eller kring munhålan; Ont i munnen vid måltider; Besvärens exakta plats beror på vilken spottkörtel som bildat en spottsten. Ibland kan det vara långt bak i munnen och ibland längre fram.

Tugga på en citron, då flödar saliven och kan putta ut stenen.

Annars gör tandläkaren det lätt. Om det är spottsten
Citera
2022-09-15, 20:21
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Tack för svar!

Jag hade en liten sten i spottkörteln som läkaren enkelt plockade ut med pincett (el.liknande). Har du varit hos läkare? Det var lika enkelt som att avlägsna en sticka.

Citat:
Om du har en spottsten som sitter fast i en spottkörtel kan du känna av det på att:

Du känner dig svullen och öm i munhålan.
Du får ont i munnen när du äter.

Var i munnen du känner av besvären beror på vilken spottkörtel det är som har bildat en sten. Det kan vara både långt bak i munnen och längre fram.

Ibland kan det hända att stenen orsakar en infektion. Symtomen på det är att du känner smärta, får en rodnad, har feber och eventuellt känner att det har bildats var runt stenen. Sök vård om du tror att du har en infektion.
https://dentme.se/spottkortelsten/
Senast redigerad av skoputs 2022-09-15 kl. 20:24.
Citera
2022-09-15, 20:25
Medlem
Borsta tänderna ett par tre gr om dagen och skölj med Flux morgon och kväll, tandtråd på kvällen så får du en fräsch munhälsa.
Citera
2022-09-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Då jag inte är en hypokondrisk tönt så låter jag inte sådant här menlöst trams uppta min tankar och funderingar, men absolut, blåsor i munnen från snedtuggningar, varm mat osv förekommer, men jag låter det inte störa mig, precis som att jag inte tänker på att jag andas eller måste gå jämna steg i trappor och sådant där annat sjukt, ängsligt beteende ni hypokondriker brukar ägna er åt

Jaha så om du går med en inflammation i munnen i 6 månader som jag gjort så lägger du inte någon vikt att ta reda på orsaken bakom det eller? Jag är absolut ingen hypokondriker, du verkar inte ens veta vad det ordet betyder. Jag frågar här vad folk har för erfarenhet av detta och hur dem blev av med inflammationen.
Kul att du väljer att lägga så mycket fokus på en tråd som handlar om något du inte pallar bry dig om dock. Hur tänkte du där? 😅
Citera
2022-09-15, 22:34
Bannlyst
Citat:
Jaha så om du går med en inflammation i munnen i 6 månader som jag gjort så lägger du inte någon vikt att ta reda på orsaken bakom det eller? Jag är absolut ingen hypokondriker, du verkar inte ens veta vad det ordet betyder. Jag frågar här vad folk har för erfarenhet av detta och hur dem blev av med inflammationen.
Kul att du väljer att lägga så mycket fokus på en tråd som handlar om något du inte pallar bry dig om dock. Hur tänkte du där? 😅

Jag gör som vanligt när jag flashbackar, som jag först och främst gör som tidsfördriv och sedan när jag gör det så läser jag rubriken och 1:a inlägget till hälften, fastnar på något och väljer att gå loss på det.

Jag tycker fortfarande det låter helt sjukt att du har haft en inflammation i 6 månaders tid, och det bästa du kan frammana är att skapa en tråd på flashback, vad fan uppsöker du inte sjukvården fysiskt för, vårdcentraler finns!

Hur tänkte du när du går runt med fysiska men 6 månader utan att åtgärda det?
Citera
2022-09-16, 10:02
Medlem
Syster-Smisks avatar
Det är sannolikt en spottkörtelsten, och har du så frekventa besvär med att den blir inflammerad så vänd dig till din VC så får dom remittera dig vidare till någon som kan ta bort den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in