• 3
  • 4
2022-09-16, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ett tvärtom problem. Det är mycket som är ruttet, min riktigt gamla mamma som varken har dator eller BankID har klarat sig bra tills nu utan BankID. Hon fick meddelande om att för att kunna använda och ladda sin kontantkortstelefon måste hon registrera den via BankID och använda BankID för att kunna göra ändringar,laddningar. Hjälp med detta kan endast ges från teliakontor. Som inte finns på orten. Nu löser det sig via en släkting. Men jag har alltid sett det som jättebra att hon inte har BankID, mindre risk för pengabedrägeri. Ska verkligen +90 åringar som ringer lite behöva hålla på med BankID

Det är ett krav att kontantkort registreras på brukaren. Lagen säger inte att BankID måste användas men att operatören ska säkerställa identiteten på den nummret registreras på. BankID eller fysiskt besök i butik är som du säger det telia erbjuder, vilka alternativ hade du sett?
Citera
2022-09-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det finns lagkrav på myndigheter att godkänna olika typer av e-legitimationer, även utländska enligt eidas. Gör de inte det tycker jag du ska anmäla dem.
Alltså det jag sa var att det inte är något fel på att bankerna har sitt bank-id men finns det svenska offentliga e-tjänster som endast accepterar bank-id är det där felet är.
Det finns det. Ta vilken jävla myndighet som helst. Bank-id lever sitt eget jävla liv i ett parallellt universum med egna lagar, dessutom. Svenskt körkort duger inte som legitimation på banken för att få bank-id. Svenskt körkort är annars en laglig legitimation i resten av samhället. Du kan däremot gå in på banken och få tillgång till ditt konto med körkort.
Citera
2022-09-19, 01:35
Medlem
pillifjongs avatar
Jag förstår inte heller varför du vill ha ett svenskt bankkonto när du har all business i Georgien?

När jag googlar finns ett flertal amerikanska banker där, däribland Chase och Wellsfargo. Varför öppnar du inte ett konto med dem, de är de största amerikanska bankerna och de lär knappast kånka? Varför ska pengarna in i Georgien, sen till Sverige och sen till Egypten?

Hur mycket pengar har du på kontona? Miljoner eller tusenlappar?

En svenskt bankkonto kan de inte neka dig om du bor och skattar inom EU men du har valt ett land utanför EU. Nordea har ingen skyldighet att ge dig ett konto tyvärr.
Citera
2023-01-05, 14:42
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Jag förstår inte heller varför du vill ha ett svenskt bankkonto när du har all business i Georgien?

När jag googlar finns ett flertal amerikanska banker där, däribland Chase och Wellsfargo. Varför öppnar du inte ett konto med dem, de är de största amerikanska bankerna och de lär knappast kånka? Varför ska pengarna in i Georgien, sen till Sverige och sen till Egypten?

Hur mycket pengar har du på kontona? Miljoner eller tusenlappar?

En svenskt bankkonto kan de inte neka dig om du bor och skattar inom EU men du har valt ett land utanför EU. Nordea har ingen skyldighet att ge dig ett konto tyvärr.
Varför skulle man inte vilja ha det? Jag kan fan komma på 100 olika anledningar att det kan vara bra med att ha kvar sitt konto och BankID i Sverige fast man flyttat utomlands, tänk efter lite så lyckas du nog komma på nåt.

Faktum är att det är ett dilemma, å ena sidan så får man inte bara föra ut pengarna till sitt nya land hur som helst. Banken kommer kräva bevis på vad pengarna ska användas till. Tex har du köpt bostad kan man visa köpekontrakt, men bara att skicka till sitt konto går typ inte.
Meeen, å andra sidan så vill de inte heller ha dig som kund om du bor i utlandet och kan bara säga upp bankID osv utan förvarning. Kan du inte se problemet?

I alla liknande trådar kommer det in cucks som försvarar bankernas maffia-beteende, varför??
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in