• 1
  • 2
2022-09-15, 14:41
Medlem
irrblosss avatar
Skulle laga köttfärssås och när jag kom till tomatpuréhyllan var det helt slut. Varken tub eller burk. Kollade i en annan butik. Helt tomt där med. Någon som vet vad som hänt och om det kan tänkas bli en långvarig brist?
Citera
2022-09-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Skulle laga köttfärssås och när jag kom till tomatpuréhyllan var det helt slut. Varken tub eller burk. Kollade i en annan butik. Helt tomt där med. Någon som vet vad som hänt och om det kan tänkas bli en långvarig brist?

Brist på tomater, ja.
Citera
2022-09-15, 14:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Brist på tomater, ja.
Men ketchup och krossade/konserverade tomater fanns det gott om i alla olika märken och modeller. Kanske ska bunkra konserverade tomater nu då. Vad beror bristen på? Dåliga skördar, eller för dyrt att odla pga bränslepriser med mera?
Citera
2022-09-15, 14:57
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Kunderna hamstrar för att inte riskera att bli utan i vinter och i vår.

Sveriges största tomatodlare stoppar produktionen – elen för dyr
Nordic Greens Trelleborg är Sveriges största tomatproducent med kunder som Ica, Coop och Lidl.
Under sommaren stod de för 60 procent av de svenska tomaterna.

Men i vinter och vår blir det inga svenska tomater från bolaget. På grund av de höga elpriserna ställer Nordic Greens in vinterns produktion.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...ion-for-dyr-el
Citera
2022-09-15, 14:59
Medlem
f30malmos avatar
Min affär hade slut på allt utom ekologisk tomatpure. Även slut på tomater hela veckan.
Citera
2022-09-15, 15:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Kunderna hamstrar för att inte riskera att bli utan i vinter och i vår.

Sveriges största tomatodlare stoppar produktionen – elen för dyr
Nordic Greens Trelleborg är Sveriges största tomatproducent med kunder som Ica, Coop och Lidl.
Under sommaren stod de för 60 procent av de svenska tomaterna.

Men i vinter och vår blir det inga svenska tomater från bolaget. På grund av de höga elpriserna ställer Nordic Greens in vinterns produktion.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...ion-for-dyr-el
Ardita tomatpuré är tillverkad i Italien....
Citera
2022-09-15, 15:00
Medlem
Pitschkas avatar
Jävligt underlig input.
Gå till närmasta turklivs så kan du vada i 800-grams konservburkar.
Dessutom billigare (inte för dem var direkt dyra innan) än någonsin tack vare Erdogans inflationsinput.
Men den bästa tomatpureen på konserv (iaf hos turken) kommer från Armenien.
Citera
2022-09-15, 15:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jävligt underlig input.
Gå till närmasta turklivs så kan du vada i 800-grams konservburkar.
Dessutom billigare (inte för dem var direkt dyra innan) än någonsin tack vare Erdogans inflationsinput.
Men den bästa tomatpureen på konserv (iaf hos turken) kommer från Armenien.
Får väl bli sista utvägen då. Jag föredrar dock på tub då jag inte gör åt så mycket. 800 gram räcker nog i 10 år för mig, och så lång hållbarhet lär det inte vara.
Citera
2022-09-15, 15:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag var i en butik igår för invandrare.
Av ren nyfikenhet.
Köpte bara en burk tahin och några frysta falaffel.
Har fan ta mig aldrig sett så mycket tomatpure någon gång.
Två kilos plåtburk för 15 kr.
Citera
2022-09-15, 15:18
Medlem
Kom nyss hem från Willys där fanns tomatpurén i alla fall (börjat handla där) eftersom hyllorna på ICA ser rätt tomma ut, kanske något med vilken koncern de ingår i att göra/leverans för övriga?
Citera
2022-09-15, 15:23
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag var i en butik igår för invandrare.
Av ren nyfikenhet.
Köpte bara en burk tahin och några frysta falaffel.
Har fan ta mig aldrig sett så mycket tomatpure någon gång.
Två kilos plåtburk för 15 kr.

Oj, det var billigt!
Men (vilket jag gissar att du har koll på) dere går ut på är att tjacka en fet burk, frysa in det du inte behöver för stunden, så kan du lätt skära av en lagom bit när du behöver och sedan lägga tillbaka resten i frysen.
Enligt blattarna är tomatpure grunden till all matlagning.
Citera
2022-09-15, 15:41
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ardita tomatpuré är tillverkad i Italien....
Men sånt tänker ej gemene man på.

De har bara hört talas om att det ska bli tomatbrist i vinter och utifrån det bestämt sig för att hamstra så mycket konserverade tomater som möjligt, vilket i sin tur orsakar en brist eftersom efterfrågan blir mycket högre än tillgången.

Samma sak som med toapappret i början av covid-pandemin.
Det var aldrig någon brist på toapapper men ryktet om brist gjorde att folk hamstrade så mycket att det ändå blev brist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in