Wennblad har precis postat en mer uttömmande och förklarande tråd på twitter, såhär skriver han:
(Varje citat motsvarar hur Peter har delat in sina tweets)
Citat:
För det första: När jag började på SvD avgav jag ett löfte till mig själv och mina läsare att aldrig ägna mig åt medvetna missförstånd och vantolkningar, eftersom det har förgiftat det offentliga samtalet i ett decennium.
Citat:
Alla vet vad Linus Bylund menar med journalistrugby, och den som vill tolka det som en uppmaning till våld och trakasserier gör sig både lite löjlig och underskattar Svd-läsarnas förmåga att tänka själva. Vilket är en av tidningens vägledande principer att vi aldrig ska göra.
Citat:
För det andra ägnar vi på ledarredaktionen oss, precis som övriga redaktioner på tidningen, åt journalistik. Nyhetsredaktionen gör nyhetsjournalistik, kulturredaktionen gör kulturjournalistik och vi gör opinionsjournalistik.
Citat:
Min uppfattning om att journalister är en yrkesgrupp med uppblåst bild av sin egen betydelse och roll inkluderar således också mig själv och ledarjournalistiken.
Citat:
Vad jag menar med att fler politiker bör vara lite mer respektlösa mot journalister är att fler borde våga ifrågasätta journalisters val av frågeställningar och iscensättningar av verkligheten. Vara mer som Carl Bildt eller Göran Persson.
Citat:
Inklusive att driva med politikreportrar som är frustrerade över att partierna inte vill och inte har skyldighet att dela med sig av vad som sägs i de förberedande regeringsförhandlingarna.
Citat:
För det tredje har jag jobbat i, med och mot medier i mer än 20 år. Jag har varit ansvarig utgivare för en tidskrift och en dagstidning. Jag har sett journalistiken och journalismen både inifrån och utifrån.
Citat:
Jag har sett kollegor förföras av sin egen självbild, och jag har upplevt känslan själv.
För det fjärde precis hur viktig journalistiken är för att balansera den politiska makten, och för att ge medborgarna insyn i hur makten utövas.
Citat:
Även om det är urfånigt att jag ska behöva säga det är det självklart aldrig okej med hot, trakasserier eller våld mot journalister, och det var heller inte det jag skrev.
Citat:
Men det är inte vi som är medborgarnas representanter i det demokratiska systemet, det är de politiska partierna. Och det är när journalistiken förlorar den distinktionen ur sikte som jag tycker den blir uppblåst.
Citat:
Eftersom många som har reagerat på tweeten är just journalister är jag lite förvånad att ingen har vänt sig direkt till mig med en av journalistikens grundläggande och bästa frågor: Hur menar du?