• 1
  • 2
2022-09-14, 14:47
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Twitter har varit nerlusat de senaste dygnen av journalister som förfasas och gråter ut efter Linus Bylunds(SD) journalistrugby-referens. Linus uttalande är ett hot mot demokratin i allmänhet, och ett hot mot den "fria och oberoende" journalistiken i synnerhet, menar våra MSM-företrädare. Enligt dem är journalisterna den "öppna demokratins" väktare och försvarare, bla, bla, bla.. (Ni vet hur det brukar låta)

En modig man som går mot strömmen är Peter Wennblad - biträdande chef för ledarredaktionen på SvD. Såhär skrev han i en tweet igår kväll:

Citat:
Fler politiker borde vara lite mer respektlösa mot journalister. ”Journalistrugby” är inte ett hot mot demokratin, det är ett nålstick mot en yrkesgrupp med uppblåst självbild.

Enligt tidningen Journalisten är det nu stormigt på SvD:s redaktion:

Citat:
Det blåser upp till storm inne på Svenska Dagbladets redaktion efter ett twitter-inlägg från Peter Wennblad, biträdande chef för den egna ledarredaktionen. I inlägget menar han att fler politiker borde ”vara lite mer respektlösa mot journalister” och kallar dem en yrkesgrupp med ”uppblåst självbild”. Journalistklubben på SvD har kallat till internmöte och förväntar sig att ledningen agerar.

DN:s chefredaktör, Peter Wolodarski, har också engagerat sig i debaclet, tidningen Journalisten skriver vidare:

Citat:
Även Peter Wolodarski, chefredaktör för konkurrenten DN, är kritisk. Han skriver på Twitter att demokratin får svårt att fungera utan fri journalistik och makthavare ”som babblar om journalistrugby undergräver oberoende journalistik”.

Efter att Peter Wennblad svarat Wolodarski att han ”rest my case”, så uppmanar DNs chefredaktör honom att fråga ”dina kolleger på nyhetsredaktionen som bevakar riksdagen vad de tycker om att du applåderar termen journalistrugby”.

Artikeln i sin helhet:
https://www.journalisten.se/nyheter/...-att-ledningen

Vilken integritet han visar upp ändå, Peter Wennblad. Inte vanligt med självrannsakan/självkritik inom journalist-skrået. Vad säger ni, är han en hjälte?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-09-14 kl. 15:13.
Citera
2022-09-14, 14:55
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Twitter har varit nerlusat de senaste dygnen av journalister som förfasas och gråter ut efter Linus Bylunds(SD) journalistrugby-referens. Linus uttalande är ett hot mot demokratin i allmänhet, och ett hot mot den "fria och oberoende" journalistiken i synnerhet, menar våra MSM-företrädare. Enligt dem är journalisterna är den öppna demokratins väktare och försvarare, bla, bla, bla.. (Ni vet hur det brukar låta)

En modig man som går mot strömmen är Peter Wennblad - biträdande chef för ledarredaktionen på SvD. Såhär skrev han i en tweet igår kväll:

Enligt tidningen Journalisten är det nu stormigt på SvDs redaktion:

DNs chefredaktör Peter Wolodarski har också engagerat sig i debaclet, tidningen Journalisten skriver vidare:

https://www.journalisten.se/nyheter/...-att-ledningen

Vilken integritet han visar upp ändå, Peter Wennblad. Inte vanligt med självrannsakan/självkritik inom journalist-branschen. Vad säger ni, är han en hjälte?

Tycker det är sunt, vi får se vad reaktionen blir. Men en yrkeskår som (korrekt) anser sig få ifrågasätta allt och alla men som själva ska vara orörbara har sannerligen en del självrannsakan att göra. Mer ifrågasättande behöver välkomnas i vårt samhälle, att alla ska springa runt och bli indignerade när de får höra något som går emot deras egen åsikt är inte sunt.
Citera
2022-09-14, 14:57
Moderator
Briasccas avatar
För att bli hjälte krävs nog mer.

Men det är bra om journalister är mer självständiga mot de som de ska granska. Och om de jobbade mer på att sätta ditt de politiska partier de själva gillar. Liksom mer hedersamt för de journalister som givit sitt liv för journalistikens fria ord. Journalisterna i sig är inte garanten för det fria ordet.

Det enda som garanterar det fria ordet är en självständig journalistik. Därför ska journalister, precis som kungen, inte utnyttja sin rösträtt. Har en journalist gått och röstat, har den lämnat sitt granskande uppdrag.
Citera
2022-09-14, 15:03
Medlem
Usch, man får inte kritisera journalister - det vore ett hot mot demokratin.

Citera
2022-09-14, 15:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Uppblåst självbild, är bara förnamnet.
Där finns hopp trots allt. Men det är en lång väg att äga. Utrensningen bland journalister måste börja.
Citera
2022-09-14, 16:23
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Wennblad har precis postat en mer uttömmande och förklarande tråd på twitter, såhär skriver han:

(Varje citat motsvarar hur Peter har delat in sina tweets)

Citat:
För det första: När jag började på SvD avgav jag ett löfte till mig själv och mina läsare att aldrig ägna mig åt medvetna missförstånd och vantolkningar, eftersom det har förgiftat det offentliga samtalet i ett decennium.

Citat:
Alla vet vad Linus Bylund menar med journalistrugby, och den som vill tolka det som en uppmaning till våld och trakasserier gör sig både lite löjlig och underskattar Svd-läsarnas förmåga att tänka själva. Vilket är en av tidningens vägledande principer att vi aldrig ska göra.

Citat:
För det andra ägnar vi på ledarredaktionen oss, precis som övriga redaktioner på tidningen, åt journalistik. Nyhetsredaktionen gör nyhetsjournalistik, kulturredaktionen gör kulturjournalistik och vi gör opinionsjournalistik.

Citat:
Min uppfattning om att journalister är en yrkesgrupp med uppblåst bild av sin egen betydelse och roll inkluderar således också mig själv och ledarjournalistiken.

Citat:
Vad jag menar med att fler politiker bör vara lite mer respektlösa mot journalister är att fler borde våga ifrågasätta journalisters val av frågeställningar och iscensättningar av verkligheten. Vara mer som Carl Bildt eller Göran Persson.

Citat:
Inklusive att driva med politikreportrar som är frustrerade över att partierna inte vill och inte har skyldighet att dela med sig av vad som sägs i de förberedande regeringsförhandlingarna.

Citat:
För det tredje har jag jobbat i, med och mot medier i mer än 20 år. Jag har varit ansvarig utgivare för en tidskrift och en dagstidning. Jag har sett journalistiken och journalismen både inifrån och utifrån.

Citat:
Jag har sett kollegor förföras av sin egen självbild, och jag har upplevt känslan själv.

För det fjärde precis hur viktig journalistiken är för att balansera den politiska makten, och för att ge medborgarna insyn i hur makten utövas.

Citat:
Även om det är urfånigt att jag ska behöva säga det är det självklart aldrig okej med hot, trakasserier eller våld mot journalister, och det var heller inte det jag skrev.

Citat:
Men det är inte vi som är medborgarnas representanter i det demokratiska systemet, det är de politiska partierna. Och det är när journalistiken förlorar den distinktionen ur sikte som jag tycker den blir uppblåst.

Citat:
Eftersom många som har reagerat på tweeten är just journalister är jag lite förvånad att ingen har vänt sig direkt till mig med en av journalistikens grundläggande och bästa frågor: Hur menar du?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-09-14 kl. 16:52.
Citera
2022-09-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
För att bli hjälte krävs nog mer.

Men det är bra om journalister är mer självständiga mot de som de ska granska. Och om de jobbade mer på att sätta ditt de politiska partier de själva gillar. Liksom mer hedersamt för de journalister som givit sitt liv för journalistikens fria ord. Journalisterna i sig är inte garanten för det fria ordet.

Det enda som garanterar det fria ordet är en självständig journalistik. Därför ska journalister, precis som kungen, inte utnyttja sin rösträtt. Har en journalist gått och röstat, har den lämnat sitt granskande uppdrag.
Instämmer (min fetning)! Jag vänder på devisen från aulan i Uppsala Universitet med en riktig käftsmäll åt alla kränkta journalister: "Att tänka rätt är stort, att tänka fritt är större"
Citera
2022-09-14, 16:33
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Journalister vill ha trygga rum.

Om de så är ömhudade hur ska de kunna göra det arbete som förväntas av dem?

Eller söker de bara frågor och situationer där de känner sig trygga och bekväma?
Citera
2022-09-14, 16:56
Medlem
Peter Wennblad uppfattar jag som modig, självständig och ärlig. Han är i mina ögon en sådan journalist, som alla andra inom den yrkeskåren borde ha som role model.
Då jag varit med ett tag har jag hunnit träffa många slags journalister. Under senare decennier har journalistkåren (ja, jag vet att jag generaliserar, men dock!) utarmats på självständiga, oberoende och fritt tänkande representanter. Därför är Peter Wennblad en hjälte!
Citera
2022-09-14, 17:04
Medlem
jimmychrists avatar
Först galopperande "otrygghet" på Arbetaren på grund av Ekis Ekman och nu krismöte och inkopplat fack på SvD. Vad är det för sillmjölken som rekryteras till redaktionerna egentligen?

Schrödingers journalister, demokratins yttersta riddare redo med skjutjärnsfrågor och tuffa korsförhör och samtidigt högkänsliga skönandar som får stora skälvan av att någon tycker annorlunda. Jävla mähän. Satiren skriver ju för fan sig själv.
Citera
2022-09-14, 17:33
Medlem
MrMarios avatar
Journalistikåren består av Sveriges sköraste snöflingor.
Citera
2022-09-14, 17:37
Medlem
george.sthlms avatar
Låter lite som Ivar Arpi.

Men Wennblad borde veta bättre, åsiktskorridåren är smal och bristande takhöjd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in