Citat:
Ursprungligen postat av
TheGame
Ja, jag skulle verkligen vilja tacka ja till alla jobberbjudanden jag får. Men, om jag ska vara ärlig så har jag absolut ej självförtroende att tacka ja inom just utbildningen jag skaffat. Däremot kan jag få lönebidrag inom områden kopplat till det.
Jag kan förstå om självförtroendet sviker. Detta sker även hos den som är "normal". Jag tycker absolut att du ska ta chansen och prova, kom ihåg att lönebidrag är ett lite "snällare" jobb så det finns inget att oroa sig för.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheGame
Med åren blir det ett stort risktagande. Visst, man kan ju chansa som alla andra, men det är absolut ej lätt att skriva en ny tråd här om 6 månader att jag tappade ett jobb jag ej klarar.
Du kan misslyckas, precis som alla människor kan misslyckas. Om du testar kanske det går bra eller så funkade det inte, om man hela tiden inte vågar göra något bara för rädslan för att misslyckas eller göra bort sig så kan man inte göra någinting tillslut. Bara gör det!
Citat:
Ursprungligen postat av
TheGame
Läste lite statistik på nätet att 27 % av klassiskt manodepressiva klarar av att jobba ett 100 % jobb, och då har säkert många anpassningar också.
Sluta att läsa på nätet, bara testa det du vill och se om det fungerar. Försök att lägga bort fixeringen vid diagnosen, du är en människa och person och inte en diagnos. Jag hade en polare som blev ett med sina diagnoser han pratade om det hela tiden i alla sammanhang, det är inte vettigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheGame
Ett alternativ skulle ju kunna vara att jag frågar den här arbetsgivaren om dom är intresserad av anpassningar. Jag vet inte. En del av en vill bara få ro några år, även om jag har mindre pengar.
Du kanske kan få anpassningar, varför inte? Eller kanske jobba 75%? Något är i alla fall bättre än inget. Se det som att allt är bättre än att bli passiviserad hemma, det skapar inte en stabil eller lycklig människa. Om du inte klarar din bransch, skaffa ett lönebridragsjobb inom andra yrken då istället. Kanske jobba på Coop? Jag känner en kille med många diagnoser som hafr lönebidragsjobb inom handeln i deccenier, han tjänar hyfsat och trivs.