Sa va det dags igen, Uppsala denna gang, Kungsgatan. Jag har inte hittat vart pa Kungsgatan,
Polisen utreder mordförsök i centrala Uppsala efter larm om skottlossning i en byggnad. Huset är avspärrat i väntan på teknisk undersökning.
– Ingen person har vad vi vet blivit skadad, säger Tobias Ahlén-Svalbro vid polisen.
Vid klockan 05.45 på onsdagmorgonen larmades polisen om en misstänkt explosion på Kungsgatan i centrala Uppsala. Väl på plats kunde man konstatera att det skett en skottlossning.
– Vilka fynd vi har gjort kan jag inte går in på nu. Det är väldigt tidigt i förundersökningen och vi inväntar fortfarande teknisk undersökning, säger Tobias Ahlén-Svalbro.
Polisen har ingen vetskap om någon person har skadats vid skottlossningen, man har inte heller någon misstänkt gripen.
Lämnar av ungarna på klostergatans busshållplats. Delar av Nannaskolans skolgård är även avspärrad.
Hörde en smäll i morse runt 0530 men trodde det var nya biografbygget som lät.
Polisen misstänker att skottlossningen skett i ett trapphus och att skott avlossats mot en lägenhet. I lägenheten har det funnits flera personer. Ingen av dem har skadats.
Polisen arbetar intensivt i förundersökningen och försöker att lokalisera gärningsperson/gärningspersoner.
På bilden i UNTs reportage står i a f tre polisbilar på Klostergatan. Om det betyder att själva skottlossningen skett på just det gatuavsnittet är dock inte samma sak. Täta stenstadskvarter, mitt i stan, det kan vara att polisbilarna står där de rent fysiskt kan stå men att själva brottsplatsen är precis intill eller en liten bit bort.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!