2022-09-13, 19:57
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Jag har fått dille på vanlig rå gul lök . Jag har det på knäckemacka som pålägg. Skurna lökringar .

Är det nyttigt med rå lök eller är det farligt att äta det `? Tänkte om magen tar stryk eller något sådant?

Är det fler än jag som älskar att äta rå lök?
Citera
2022-09-13, 20:03
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag har fått dille på vanlig rå gul lök . Jag har det på knäckemacka som pålägg. Skurna lökringar .

Är det nyttigt med rå lök eller är det farligt att äta det `? Tänkte om magen tar stryk eller något sådant?

Rå lök är nyttigt, det innehåller bla antioxidanter och ämnen som avgiftar kroppen.
Det är inte farligt för magen men är gasbildande så är man lite känslig kan man ju ont i magen. Men hur mycket man kan äta utan att magen stökar märker man snabbt.

Jag älskar också lök i alla former. Det är otroligt gott. 🙂
Citera
2022-09-13, 20:03
Medlem
CommonSenses avatar
Lät inte som nån smakupplevelse med rå lök på mackan
Rå lök är bara gott på hamburgaren inte annars

Kan du även äta en rå lök som äpple? sett några göra det och det ser vidrigt ut
Citera
2022-09-13, 20:10
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Lät inte som nån smakupplevelse med rå lök på mackan
Rå lök är bara gott på hamburgaren inte annars

Kan du även äta en rå lök som äpple? sett några göra det och det ser vidrigt ut

Nej då blir det för starkt och äckligt . Men ungefär halv cm tjocka lökringar går bra . Och som du säger rå lök på hamburgare är ett måste.
Citera
2022-09-13, 20:42
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jag brukar köra knäckemacka med kaviar och finhackad gul lök och det mina barn ger en
hår på arslet, smakar gott också .
Citera
2022-09-13, 21:04
Medlem
Ingen fara, många invandrare äter rå lök på samma sätt som man äter äpple.
Citera
2022-09-13, 21:42
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Rå lök är gott men använd röd lök då den är lite snällare mot magen.

Annars brukar jag ta gul lök och fräsa i lite i olja i stekpannan. Salta på slutet. Svingott och funkar till det mesta.
Citera
2022-09-14, 00:09
Medlem
Citat:

Pröva att skära upp löken i skivor/ringar och låt den stå på ett fat några timmar eller till nästa dag. Den blir godare (eller snällare som min pappa brukade säga).
Kombinationen lök tomat + lite havssalt är också gott ihop. Ska förstås också stå några timmar.
Citera
2022-09-14, 00:46
Medlem
BIB3ls avatar
Rå gul lök är väldigt gott, speciellt den som en kan köpa i södra Europa eller i saluhallar.

Favoriten är nog rå lök i en tomatsallad.

Prova att äta en klyfta rå vitlök som det första du gör på morgonen. Det sägs vara synnerligen välgörande för kroppen och luftvägarna (som förvisso är en del av kroppen ).
Citera
2022-09-14, 09:06
Avstängd
Citat:

Inget problem alls, både djur och som sagt araber äter ju rå lök
Citera
2022-09-14, 09:07
Medlem
Citat:

Håller med älskar lök. både rå, stekt och rostad
Citera
2022-09-14, 09:37
Medlem
neuron-drones avatar
Man märker om magen klarar rå lök. Jag botade mitt magsår samtidigt som jag åt rå lök så i mitt fall påverkade det inte.

Både gul och röd lök är gott. Helst rå i sallad för mig. På macka blir det purjolök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in