• 4
  • 5
2022-09-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveDopeMan
Det är du som är hjärndöd. Personen vill bara se vad det är för typ av bil och han vill förmodligen veta hur den känns på högre farter. Inget fel. När man köper en bil ska man kolla igenom allt noggrant och gärna provköra den hårt.

Kolla igenom allt noggrant och provkör, varsågod. Att provköra den hårt innebär dock att du inte ska förstöra bilen.

Och som lite stöd för mitt argument hittade jag faktiskt en anekdot där någon med exakt samma bilmodell, växellåda och motor gjorde denna typ av körning på hans egna bil.

"Skulle kolla hur fort den gick på 2ans växel, vid lite drygt 95 växlade jag till 3an. Nästa dag hade jag en oljepöl under bilen, blocket sprack vid fästena för startmotorn."

Utifrån det här så har blocket med stor sannolikhet skadats, och om han körde lite hårdare hade jag nog hamnat i en väldigt intressant diskussion med grabben.
Citera
2022-09-26, 17:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, själv brukarvjag se till att få med både motorväg, mindre landsväg, stadskörning och lite parkering. Allt för att känna att bilen upplevs okej i alla situationer.
Är bilen relativ nybesiktigad kan man nog räkna med att fjädring, hjulupphängningar, hjullager, styrning, bromsar och sånt är kollat och godkänt. Då behövs inga egna tester och provkörningar under olika omständigheter. Viktigare att kolla sånt som växlar, koppling och annat som Bilprovningen inte kontrollerar.
Citera
2022-09-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är bilen relativ nybesiktigad kan man nog räkna med att fjädring, hjulupphängningar, hjullager, styrning, bromsar och sånt är kollat och godkänt. Då behövs inga egna tester och provkörningar under olika omständigheter. Viktigare att kolla sånt som växlar, koppling och annat som Bilprovningen inte kontrollerar.

Beror på. Känns verkligen som att ibland godkänner dom vilka bilar som helst. Har kört nybesiktade bilar med vurpade bromsar klonkande bussningar runtom och sönderrostade bromsrör. Då har dessa bilar dock varit 50-60 år gamla och som jag förstått det är man väldigt mer givmild mot äldre bilar med besiktningen.

Även en jag känner gick igenom besiktningen med hål i avgasröret, bortplockad kardan (awd) och trasig abs-givare. Riktigt lustigt ibland.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in