• 1
  • 2
2022-09-13, 17:57
Medlem
Vad har ni för berättelser gällande försäljning av en bil där köparen misshandlar bilen för att sedan säga att dom inte tycker om den?

Hade nyss en jubelidiot som körde min gamla veteranare i tvåan upp till 90km/h för att se att allt fungerade. Säger åt han att inte göra det igen, så gör han det igen, säger sedan åt han att parkera bilen direkt.

Sedan säger han att han inte är intresserad av bilen och sticker därifrån.
Citera
2022-09-13, 18:15
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueknegare123
Vad har ni för berättelser gällande försäljning av en bil där köparen misshandlar bilen för att sedan säga att dom inte tycker om den?

Hade nyss en jubelidiot som körde min gamla veteranare i tvåan upp till 90km/h för att se att allt fungerade. Säger åt han att inte göra det igen, så gör han det igen, säger sedan åt han att parkera bilen direkt.

Du kör den tänka köparen en sväng.. men du låter ingen provköra bilen förrän handpenningen är på bordet
Citera
2022-09-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du kör den tänka köparen en sväng.. men du låter ingen provköra bilen förrän handpenningen är på bordet

Det är väl logiskt. Men i det här fallet var det ett byte, och allting lutade mot att det var en done deal. Ändrade sig efter att han insåg att en veteranare från 70-talet inte är densamme som en nyare volvo. Visste inte ens vad fan en choke var och blev helt paff när jag visade honom att varven sänks om han trycker in choken.
Citera
2022-09-13, 18:43
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Det är väl logiskt. Men i det här fallet var det ett byte, och allting lutade mot att det var en done deal. Ändrade sig efter att han insåg att en veteranare från 70-talet inte är densamme som en nyare volvo. Visste inte ens vad fan en choke var och blev helt paff när jag visade honom att varven sänks om han trycker in choken.

I så fall, får du ändra rubriken om det lutar åt att det kändes som ett säkert köp att det inte bara handlar om att man får provköra en bil.

Att provköra bilen ska man få göra så som du får hos en bilfirma men för en privat person så blir man mer utsatt så vore en bra idé att be om någon slags pant för din säkerhet. Men jag ser inget konstigt med att man ska få provköra en bil.
Citera
2022-09-13, 18:45
Medlem
Som jag fattat det är det många fler som i snittförsäljningen av beg bil är oseriösa nuförtiden

Men många var det förut också

Känns märkligt att man fick ta tänkta bilköpet på tur helt själv på 90 talet
Citera
2022-09-13, 18:48
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:

Det är klart han inte vill köpa en bil han inte får provköra ordentligt, speciellt när ägaren indikerar att den inte håller att köra med.
Citera
2022-09-13, 19:37
Medlem
Nu vet jag inget om veteranare, men när jag sålt bil har jag alltid vänt mig till bilfirma. Just för smidigheten och slippa besvärligt folk.
Citera
2022-09-13, 19:47
Medlem
Noxiouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DETONERADE.DROMMAR

Känns märkligt att man fick ta tänkta bilköpet på tur helt själv på 90 talet

Det får man idag med om man ger ett seriöst intryck och verkar vara en hederlig och ordentlig människa.
Citera
2022-09-13, 19:55
Medlem
killawifes avatar
Det mest irriterande jag råkat ut för var när jag sålde en MC. jag hade en annons i Motorbörsen som av en slump råkade hamna på framsidan. Jag var på roskildefestivalen när tidningen kom ut och när jag kom hem hade jag 68 ringd samtal på min nummerpresentatör(detta var innan mobiltelefoner och internet och sån skit). Vid 7 morgonen efter ringer en nisse på den och det visar sig att det var han jag köpte hojen av. Vi kommer överens om att han ska komma på kvällen och hela dagen ringer telefonen och jag säger att den är såld. När han kommer så provkör han den och börjar gnälla om att den inte är som han minns. Jag förklarar att den är lite bättre än när jag köpte den men i princip är det samma hoj. I en timme håller han på. Till slut tröttnar jag och säger att det nog är bättre att han INTE köper den om han är så tveksam men då ska han iallafall ha den. Vi skriver papper och allt är klart för min del.
Två veckor senare har han en annons ute i Motorbörsen på hojen för 3000:- mer. Vilken jävla idiot.
Citera
2022-09-13, 19:56
Medlem
Hamleyss avatar
Förklara att om provkörningen inte visar på några fel på bilen så måste han köpa bilen.
Fråga hur finansieringen ska gå till.

Om köparen börjar svamla om att han ska snacka med frugan eller kolla med banken så blir det ingen provkörning.

Inga pengar = ingen provkörning
Citera
2022-09-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxiouz
Det får man idag med om man ger ett seriöst intryck och verkar vara en hederlig och ordentlig människa.

Är det så, jag har inte köpt en beg bil sedan nittiotalet, men har hört det jag sa,

bra, då är världen i bättre skick än jag trodde,
Citera
2022-09-13, 20:00
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:

Så om du kör motorn i 3000varv/minut, säg att du kör 70 km/h.

På vilket sätt sänks varven om du *host* "trycker in choken"?

Eller menar du att ni stod still och han på något sätt fick i tvåan upp till 90?
Senast redigerad av Homo-fil 2022-09-13 kl. 20:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in