2022-09-13, 20:34
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Wtf? Klart man provkör en bil innan man köper den utan att betala en krona. De så folk blir blåsta.
Nästa tråd
”Tvingades betala handpenning för provköra bil, visade sig ha fel som säljer nekar”
Citera
2022-09-13, 21:24
Medlem
Fuzzs avatar
Om man inte får provköra själv speciellt en äldre bil hur ska man då känna om kopplingen mår bra, växellåda känns ok . bromsar känns ok? Får jag inte provköra blir det ingen affär.
Har till och med haft med en domkraft för att känna efter glapp i fram bakvagn och kärvande bromsar. (äldre bilar som snart ska besiktigas)
Citera
2022-09-13, 22:17
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
I så fall, får du ändra rubriken om det lutar åt att det kändes som ett säkert köp att det inte bara handlar om att man får provköra en bil.

Att provköra bilen ska man få göra så som du får hos en bilfirma men för en privat person så blir man mer utsatt så vore en bra idé att be om någon slags pant för din säkerhet. Men jag ser inget konstigt med att man ska få provköra en bil.

Beror väl jävligt mycket på vad det är för bil och vad det är för köpare! En bilfirma gör oftast vad det låter som: köper, säljer och byter i vinstsyfte och har ett konstant flöde av bilar de garanterat inte bryr sig ett dugg om.

Konrad Konnässör som jobbat heltid för att ha råd att på lediga stunder under tjugo års tid leta efter ett perfekt blinkersglas, en ratt utan sprickor eller en kabelhärva med exakt rätt mönster på samtliga textilhöljen, exakt rätt längd på samtliga kablar, buntade på exakt samma sätt som gjordes hos tillverkaren 1951... vill nog inte att Billy-Börje Bråckpung från Bögarmossen ska testa hur många rpm kopplingen håller för eller hur många trottoarkanter de handekrade fälgarna överlever.

"Eventuell provkörning sker med ägaren bakom ratten" är en naturlag om det är något utöver en brukshink som ska överlåtas, dvs you-buy-you-break, inte you-break-you-buy.

Det faller sig naturligt om man sysslat med krävande renoveringar eller på annat sätt pantsatt sin själ för att komma i mål.
Citera
2022-09-13, 22:36
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueknegare123
Vad har ni för berättelser gällande försäljning av en bil där köparen misshandlar bilen för att sedan säga att dom inte tycker om den?

Hade nyss en jubelidiot som körde min gamla veteranare i tvåan upp till 90km/h för att se att allt fungerade. Säger åt han att inte göra det igen, så gör han det igen, säger sedan åt han att parkera bilen direkt.

Sedan säger han att han inte är intresserad av bilen och sticker därifrån.

Visste inte ens att detta var möjligt.

Kanske det beror på att jag bara kör "gamla" bilar från 90-talet.

Men kan verkligen nya bilar kör uppemot 90 km/h i tvåan?
Citera
2022-09-13, 22:39
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Om man inte får provköra själv speciellt en äldre bil hur ska man då känna om kopplingen mår bra, växellåda känns ok . bromsar känns ok? Får jag inte provköra blir det ingen affär.
Har till och med haft med en domkraft för att känna efter glapp i fram bakvagn och kärvande bromsar. (äldre bilar som snart ska besiktigas)
Och skall du hålla på och krångla så där får du köpa bil någon annanstans, jag orkar inte spendera en hel förmiddag på att du skall undersöka varje skruv på en gammal begagnad bil. Då säljer jag hellre till nästa person som är snabb och effektiv.
Citera
2022-09-13, 22:39
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Beror väl jävligt mycket på vad det är för bil och vad det är för köpare! En bilfirma gör oftast vad det låter som: köper, säljer och byter i vinstsyfte och har ett konstant flöde av bilar de garanterat inte bryr sig ett dugg om.

Konrad Konnässör som jobbat heltid för att ha råd att på lediga stunder under tjugo års tid leta efter ett perfekt blinkersglas, en ratt utan sprickor eller en kabelhärva med exakt rätt mönster på samtliga textilhöljen, exakt rätt längd på samtliga kablar, buntade på exakt samma sätt som gjordes hos tillverkaren 1951... vill nog inte att Billy-Börje Bråckpung från Bögarmossen ska testa hur många rpm kopplingen håller för eller hur många trottoarkanter de handekrade fälgarna överlever.

"Eventuell provkörning sker med ägaren bakom ratten" är en naturlag om det är något utöver en brukshink som ska överlåtas, dvs you-buy-you-break, inte you-break-you-buy.

Det faller sig naturligt om man sysslat med krävande renoveringar eller på annat sätt pantsatt sin själ för att komma i mål.

Vet inte om du har lässvårigheter därför jag skrev med " privat person så blir man mer utsatt så vore en bra idé att be om någon slags pant för din säkerhet".

Och jag ser inget konstigt med att få provköra en bil sen såklart är man duktig på att läsa av människor så låter man inte vem som helst få testköra.
Citera
2022-09-14, 00:08
Medlem
Vargunge1s avatar
[quote=Homo-fil|81634529]Så om du kör motorn i 3000varv/minut, säg att du kör 70 km/h.

På vilket sätt sänks varven om du *host* "trycker in choken"?

Eller menar du att ni stod still och han på något sätt fick i tvåan upp till 90?[/QUOTE
Du vet inget om äldre bilar ser jag
Citera
2022-09-14, 10:49
Medlem
Bor strax utanför en storstad i Kanada och sedan några år tillbaka och i en riktigt bilgalen stad där grannskapet byter bilar titt som tätt. Grannen kom över för att köpa vår gamla bil och det första han gör är att backa in bilen i brandposten, förvisso endast en skrapskada i lacken men satan vilken utskällning han fick av sin fru. Han köpte bilen för priset jag hade tänkt sälja den för men kändes mer som han gjorde det på grund av dåligt samvete.

Han sålde bilen efter 1.5 månad.
Citera
2022-09-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueknegare123
Vad har ni för berättelser gällande försäljning av en bil där köparen misshandlar bilen för att sedan säga att dom inte tycker om den?

Hade nyss en jubelidiot som körde min gamla veteranare i tvåan upp till 90km/h för att se att allt fungerade. Säger åt han att inte göra det igen, så gör han det igen, säger sedan åt han att parkera bilen direkt.

Sedan säger han att han inte är intresserad av bilen och sticker därifrån.

undrar om det var samma tomte som var hos mig igår, tog mig dessutom halva dagen att åka till verkstan i Rimbo fram och tillbaka. hur såg han ut?
Citera
2022-09-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det mest irriterande jag råkat ut för var när jag sålde en MC. jag hade en annons i Motorbörsen som av en slump råkade hamna på framsidan. Jag var på roskildefestivalen när tidningen kom ut och när jag kom hem hade jag 68 ringd samtal på min nummerpresentatör(detta var innan mobiltelefoner och internet och sån skit). Vid 7 morgonen efter ringer en nisse på den och det visar sig att det var han jag köpte hojen av. Vi kommer överens om att han ska komma på kvällen och hela dagen ringer telefonen och jag säger att den är såld. När han kommer så provkör han den och börjar gnälla om att den inte är som han minns. Jag förklarar att den är lite bättre än när jag köpte den men i princip är det samma hoj. I en timme håller han på. Till slut tröttnar jag och säger att det nog är bättre att han INTE köper den om han är så tveksam men då ska han iallafall ha den. Vi skriver papper och allt är klart för min del.
Två veckor senare har han en annons ute i Motorbörsen på hojen för 3000:- mer. Vilken jävla idiot.
Varför djävla idiot?
Säljer man för billigt så får man stå sitt kast.

Sålde för bortåt ett decennium en Wrangler, som jag köpt för 110.000:- för 120.000:-.
Nu finns samma bil, 10 år och 12.000 mil senare till salu hos BD-bi för 280.000:-!

Försökte för ½ decennium sedan byta in en Defender hos fler olika bilfirmor.
Bud på mellan 110.00:- och 120.000:-.
Begärde på Blocket 180.000:- men fick osett bud av en köpare 185.000:-.
I dag finns bilen hos en bilfirma för "inte under 500.000:-".

Båda bilarna under 5 år gravt terrängkörda, vilket resp underrede vittnar om.
På fråga till bilfirmorna svarar man att de INTE är terrängkörda.
Man har lust att visa bilder på hur bilarna är körda.

Jag tycker inte jag är någon djävla idiot för att jag inte hade is i magen och inte begärde mer.
Däremot tycker jag synd om eventuella spekulanter, om dom inte uppfyller köparens plikt - att själv noggrant undersöka bilarna.
Själv skulle jag definitivt ha med mig min lilla garagedomkraft och uppfylla köparens undersökningsplikt - även om bilen säljs av en bilfirma.
F ö skulle jag inte ens kunna drömma om att inte köpa av en MRF-handlare.
Dom som köper av MENA får stå sitt eget kast.

Om en säljare vägrar att man undersöker objektet noggrannare är det något lurt.
Klart - så långt som till kompressionskontroll kan man inte gå - i normala fall.
Citera
2022-09-14, 12:19
Medlem
Regeln är..köp eller sälj aldrig till MENA..aldrig...åk alltid med vid provkörning..å den görs sist när köparen visat genuint intresse. provkörningen skall va normalkörning..lämna aldrig garanti..beg är beg..kolla upp köparens körkort direkt. ta reda på så mycket du kan om köparen redan på mobilen..är det bara två säten i bilen å köparen har en kompis med sig så får han snällt vänta...släpp aldrig ifrån bilen med främlingar.åk med eller kör själv.
Citera
2022-09-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Regeln är..köp eller sälj aldrig till MENA..aldrig...åk alltid med vid provkörning..å den görs sist när köparen visat genuint intresse. provkörningen skall va normalkörning..lämna aldrig garanti..beg är beg..kolla upp köparens körkort direkt. ta reda på så mycket du kan om köparen redan på mobilen..är det bara två säten i bilen å köparen har en kompis med sig så får han snällt vänta...släpp aldrig ifrån bilen med främlingar.åk med eller kör själv.
Å lägg SJÄLV "gula lappen" på postlådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in