Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Det mest irriterande jag råkat ut för var när jag sålde en MC. jag hade en annons i Motorbörsen som av en slump råkade hamna på framsidan. Jag var på roskildefestivalen när tidningen kom ut och när jag kom hem hade jag 68 ringd samtal på min nummerpresentatör(detta var innan mobiltelefoner och internet och sån skit). Vid 7 morgonen efter ringer en nisse på den och det visar sig att det var han jag köpte hojen av. Vi kommer överens om att han ska komma på kvällen och hela dagen ringer telefonen och jag säger att den är såld. När han kommer så provkör han den och börjar gnälla om att den inte är som han minns. Jag förklarar att den är lite bättre än när jag köpte den men i princip är det samma hoj. I en timme håller han på. Till slut tröttnar jag och säger att det nog är bättre att han INTE köper den om han är så tveksam men då ska han iallafall ha den. Vi skriver papper och allt är klart för min del.
Två veckor senare har han en annons ute i Motorbörsen på hojen för 3000:- mer. Vilken jävla idiot.
Varför djävla idiot?
Säljer man för billigt så får man stå sitt kast.
Sålde för bortåt ett decennium en Wrangler, som jag köpt för 110.000:- för 120.000:-.
Nu finns samma bil, 10 år och 12.000 mil senare till salu hos BD-bi för 280.000:-!
Försökte för ½ decennium sedan byta in en Defender hos fler olika bilfirmor.
Bud på mellan 110.00:- och 120.000:-.
Begärde på Blocket 180.000:- men fick osett bud av en köpare 185.000:-.
I dag finns bilen hos en bilfirma för "inte under 500.000:-".
Båda bilarna under 5 år gravt terrängkörda, vilket resp underrede vittnar om.
På fråga till bilfirmorna svarar man att de INTE är terrängkörda.
Man har lust att visa bilder på hur bilarna är körda.
Jag tycker inte jag är någon djävla idiot för att jag inte hade is i magen och inte begärde mer.
Däremot tycker jag synd om eventuella spekulanter, om dom inte uppfyller köparens plikt - att själv noggrant undersöka bilarna.
Själv skulle jag definitivt ha med mig min lilla garagedomkraft och uppfylla köparens undersökningsplikt - även om bilen säljs av en bilfirma.
F ö skulle jag inte ens kunna drömma om att inte köpa av en MRF-handlare.
Dom som köper av MENA får stå sitt eget kast.
Om en säljare vägrar att man undersöker objektet noggrannare är det något lurt.
Klart - så långt som till kompressionskontroll kan man inte gå - i normala fall.