2022-09-13, 16:16
Medlem
Skulle limma tillbaka en del på datormus som hade ramlat loss. Satte tillbaka den med Karlsons klister då det var det som fanns hemma. Upplever dock att det aldrig torkar? Trots att jag suttit och komprimerat biten med handen i kanske 10-15 minuter.

Så till min fråga. Hur använder man Karlsons klister? Borde väl inte vara raketforskning. Framgår inte riktigt på förpackningen dessvärre hur lång tid det tar och så vidare.
Citera
2022-09-13, 16:20
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Skulle limma tillbaka en del på datormus som hade ramlat loss. Satte tillbaka den med Karlsons klister då det var det som fanns hemma. Upplever dock att det aldrig torkar? Trots att jag suttit och komprimerat biten med handen i kanske 10-15 minuter.

Så till min fråga. Hur använder man Karlsons klister? Borde väl inte vara raketforskning. Framgår inte riktigt på förpackningen dessvärre hur lång tid det tar och så vidare.
Karlssons är ju inte ett tvåkomponentslim, så det ska mer "torka" än "härda".
Citera
2022-09-13, 16:21
Medlem
Milldues avatar
Någon som mins "Alla använder Karlssons klister, utom jag för jag är en åsna"

Karlssons är just vad det står ett KLISTER (inte lim)

Testa med att lägga på LITE på båda ytorna (rengör ordentligt först) låt torka tills det är lite "segare" och pressa ihop.

Karlssons är inget lim och biter inte på många av dagens plaster. Prova ett ordentligt lim som är avsett för den plast som musen är tillverkad av. Vit plast eller NYLON går inte att limma alls tyvärr. ABS plast funkar med vissa sorters lim.

Karlssons kan funka OK på porslin och glas och liknande.

På min elutbildning fick vi lära oss att Lim och klister är två olika saker. Lim löser upp ytorna mer eller mindre för att sedan sammanfogas medans klister "håller" ytorna ihop utan att förändra ytorna på något vis.
Senast redigerad av Milldue 2022-09-13 kl. 16:24.
Citera
2022-09-13, 16:23
Medlem
Citat:

Stryk klister på båda ytorna, vänta 10-15 minuter, pressa ihop bitarna.
Senast redigerad av Klas-Brynolf 2022-09-13 kl. 16:27.
Citera
2022-09-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Någon som mins "Alla använder Karlssons klister, utom jag för jag är en åsna"

Karlssons är just vad det står ett KLISTER (inte lim)

Testa med att lägga på LITE på båda ytorna (rengör ordentligt först) låt torka tills det är lite "segare" och pressa ihop.

Karlssons är inget lim och biter inte på många av dagens plaster. Prova ett ordentligt lim som är avsett för den plast som musen är tillverkad av. Vit plast eller NYLON går inte att limma alls tyvärr. ABS plast funkar med vissa sorters lim.

Karlssons kan funka OK på porslin och glas och liknande.

Okej det gjorde allt lite klarare! Då får jag helt enkelt införskaffa rätt lim istället om detta ej håller nu. Man kan säga att "lim" och "klister" är ett helt outforskat område för mig. Tack!
Citera
2022-09-13, 16:32
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
)

På min elutbildning fick vi lära oss att Lim och klister är två olika saker. Lim löser upp ytorna mer eller mindre för att sedan sammanfogas medans klister "håller" ytorna ihop utan att förändra ytorna på något vis.

Tack! Hade inte en susning. Mer upplyst nu än i morse!

Fundering: Så de här miljönissarna som stoppar trafiken och triumferande skriker "Jag är limmad", borde alltså språkligt korrigeras med att det heter "Jag är klistrad"?
Citera
2022-09-13, 17:35
Medlem
yz44s avatar
Bättre att använda något av de s.k. superlim som finns i butikerna.

En snabb googling ger att lim och klister numera är synonyma.

Citat:
Men ursprungligen skilde man mellan lim och klister: lim kallades ett bindemedel som framställdes av animaliska naturprodukter, medan bindemedel som tillverkades av vegetabiliska råvaror benämndes klister.Det finns numera en viss skillnad i bruket. Det är vanligare att kalla något för klister som fogar samman tunna, böjliga material som papper eller folie. Och det heter "tapetklister" och inte "tapetlim".
Citera
2022-09-13, 17:48
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Tack! Hade inte en susning. Mer upplyst nu än i morse!

Fundering: Så de här miljönissarna som stoppar trafiken och triumferande skriker "Jag är limmad", borde alltså språkligt korrigeras med att det heter "Jag är klistrad"?

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Bättre att använda något av de s.k. superlim som finns i butikerna.

En snabb googling ger att lim och klister numera är synonyma.
Det borde heta superklister!

Men TS ska använda "superlim" ja.
Och får du på fingrarna, var försiktig, ett knep är att massera in strösocker så släpper limmet, borde funka på miljönissarna också.

-Åh nej, jag är sockrad!
Citera
2022-09-13, 23:28
Medlem
Citat:

karlsons klister är faktiskt ett riktigt bra klister. Fungerar både som kontaktlim och som vanligt klister. Det stannar bra på ytorna och rinner inte.
Vill du använda det som kontaktlim- jag har för mig det står på tuben - så ska du stryka båda ytorna och vänta lite innan du pressar ihop dem. Karlssons klister är relativt starkt och fäster mot de flesta ytor. Alternativet är vanligt kontaktlim - men det ska vara sådant som är tjockt och inte rinner. Det är en jättebra produkt, och blir ändå starkare.
Superlim är förstås starkt men svårare att använda för det rinner. och hamnar lätt på platser man inte vill ha det. Och det är giftigare. Irriterar ögonen och klistrar ihop fingrarna. Jag har nyligen limmat på min mus, och då använde jag ett jättestarkt lim som är lite gummiaktigt och genomskinligt. Det heter Lim och byggfog, från Byggmax https://www.byggmax.se/lim-byggfog-all-in-one
fäster på precis allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in