2022-09-12, 09:37
Medlem
Undrar lite kring automatlådeoljan i bilar. Är det något som byts regelbundet hos de flesta bilar enligt serviceboken i intervaller eller måste man specialboka in det hos verkstaden? Vad ligger kostanden på ungefär för något sådant? Kan man fixa det själv till och med?
Citera
2022-09-12, 09:38
Medlem
I riktiga bilar byter man nog aldrig. har aldrig hört nån gjort det.
Citera
2022-09-12, 09:41
Medlem
Beror på typ av automatladå. En DSG-låda behöver bytas regelbundet, en traditionell automat också till slut, men typ efter 20 000 mil.

Är dock lätt att byta, som att byta motorolja ungefär.
Citera
2022-09-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Många hävdar precis som du att det inte behövs byta någonsin i moderna bilar, medan andra bilproffs hävdar motsatsen att det även i moderna bilar bör göras med jämna mellanrum. Beroende på hur oljan ser ut givetvis. Vad jag förstår så ska den vara rosaröd. Brun eller svart betyder dåligt. Så mycket vet jag.
Citera
2022-09-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Beror på typ av automatladå. En DSG-låda behöver bytas regelbundet, en traditionell automat också till slut, men typ efter 20 000 mil.

Okej tack för info. Man måste ha tillgång till billift dock va? Jag menar för att komma åt pluggen under och kunna tömma den lådan. Är rädd att göra fel i något steg så kanske bäst att lämna in och få prisförslag. Vad tror du det skulle kosta hos verkstad?
Citera
Medlem
Citat:

Varför behöver man byta i en DSGlåda ?? det är väl torrlameller i den å ingen converter . ??
Citera
Medlem
Facades avatar
Citat:

Idioti och felaktigt. Sluta nu.

Man skall byta oljan i automatlådan och så är det.
Tyvärr så har de flesta (alla?) biltillverkare tagit bort detta från service för att sänka underhållskostnader - och de är felaktigt.
Lexus har inte med det. Men Aisin som har tillverkat och utvecklat växellådan säger 9000 mil.
BMW har inte med det. Men ZF som har tillverkat och utvecklat växellådan säger 8000 mil.

Hmmm… ser ni någon röd tråd?
Både BMW och Lexus säger ”lifetime” på oljan.
Definiera lifetime.
Bilen livstid?
Oljans livstid?
Växellådans livstid?
Med den logiken är motorolja också lifetime. Behövs ju inte bytas under motorns livstid eftersom det håller ju tills motorn skär ihop. Precis som med en växellåda.

Svar: JA.
Man skall byta växellådsolja oavsett vad biltillverkaren säger (kolla vad tillverkaren av växellådan säger).
Man ska även byta styrservo olja trots att detta knappt aldrig finns med heller.
Densamma med axelolja om din bil har det separat.
Citera
2022-09-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Idioti och felaktigt. Sluta nu.

Man skall byta oljan i automatlådan och så är det.
Tyvärr så har de flesta (alla?) biltillverkare tagit bort detta från service för att sänka underhållskostnader - och de är felaktigt.
Lexus har inte med det. Men Aisin som har tillverkat och utvecklat växellådan säger 9000 mil.
BMW har inte med det. Men ZF som har tillverkat och utvecklat växellådan säger 8000 mil.

Hmmm… ser ni någon röd tråd?
Både BMW och Lexus säger ”lifetime” på oljan.
Definiera lifetime.
Bilen livstid?
Oljans livstid?
Växellådans livstid?
Med den logiken är motorolja också lifetime. Behövs ju inte bytas under motorns livstid eftersom det håller ju tills motorn skär ihop. Precis som med en växellåda.

Svar: JA.
Man skall byta växellådsolja oavsett vad biltillverkaren säger (kolla vad tillverkaren av växellådan säger).
Man ska även byta styrservo olja trots att detta knappt aldrig finns med heller.
Densamma med axelolja om din bil har det separat.

Tack för mycket utförligt svar. Ungefär den slutsatsen drar jag också. Först ska jag försöka hitta oljestickan för automatlådan i bilen och kolla färgen. Men tänker att det är bra med byte oavsett skicket på oljan nu. Ska även läsa serviceboken och gå igenom alla kvitton igen för att se om det är gjort nyligen men troligtvis inte om det alltså inte ligger i serviceintervallen för Volvo. Ska kolla över andra oljor med så som styrservo osv. Tack för tipsen! Har begränsad kunskap om bilar men vill gärna lära mig och vill ta hand om bilen på bästa sätt. Har bara haft manuella bilar innan.
Citera
2022-09-12, 10:02
Medlem
Citat:
Varför behöver man byta i en DSGlåda ?? det är väl torrlameller i den å ingen converter . ??

I min är det våtlameller (Ford) men finns kanske olika typer.
Citera
2022-09-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Okej tack för info. Man måste ha tillgång till billift dock va? Jag menar för att komma åt pluggen under och kunna tömma den lådan. Är rädd att göra fel i något steg så kanske bäst att lämna in och få prisförslag. Vad tror du det skulle kosta hos verkstad?

Räcker med att palla upp motsvarande att byta däck, men underlättar ju mycket om man har en riktigt lyft. Kan iof skilja på olika bilmodeller.

Kan inte ge några verkstadspriser, aldrig lämnat in en bil på verkstad.
Citera
2022-09-12, 10:10
Medlem
Citat:
Räcker med att palla upp motsvarande att byta däck, men underlättar ju mycket om man har en riktigt lyft. Kan iof skilja på olika bilmodeller.

Kan inte ge några verkstadspriser, aldrig lämnat in en bil på verkstad.

Okej, får fundera på det och läsa på. Lyxigt att inte behöva lämna in på verkstad då du fixar saker själv. Billigt med. Hoppas kunna höja kunskapsnivån framöver så jag iallafall kan börja fixa lite enklare grejer själv, men skyller på att jag är tjej
Citera
2022-09-12, 10:12
Medlem
I min handbok på min Corvette 95 står ingenting om byte av olja i aoutomaten..däremot fett i bakre hjullager å olja i bakaxeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in