2022-09-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Räcker med att palla upp motsvarande att byta däck, men underlättar ju mycket om man har en riktigt lyft. Kan iof skilja på olika bilmodeller.

Kan inte ge några verkstadspriser, aldrig lämnat in en bil på verkstad.
Är man snål och lat som jag, så byter man inte mer än vanlig olja och filter, för det är billigast.
Dock så måste man komma ihåg att om oturen är framme, så blir det dyrt att inte byta /hålla kolla på de olika vätskorna på nyare bilar.
Eftersom jag har en GAMMAL häck som inte är värd meräns att skeppas till afrika så lägger jag inte ner någon onödig krona.
Jag har under de senaste åren fått brev från olika sk bilfirmor som vill köpa skrället direkt, men jag tror att det beror på att dom kollat att ägaren är en gammal gubbe och att han förmodligen skött sin trofe exemplariskt..
Citera
2022-09-12, 10:22
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför behöver man byta i en DSGlåda ?? det är väl torrlameller i den å ingen converter . ??

En DSG låda har ofta två våtkopplingar och dessa gör att det blir partiklar i oljan. Audi/VAG har faktiskt ibland två olika oljor, en för växellådan och en för själva kopplingen.

Köp alltid växellådsoljor från tillverkaren och inte någon generisk typ. Växellådor kan vara mycket kinkiga med vilken olja de får och kan vara skillnaden om de haverar eller ej.
Citera
2022-09-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Okej, får fundera på det och läsa på. Lyxigt att inte behöva lämna in på verkstad då du fixar saker själv. Billigt med. Hoppas kunna höja kunskapsnivån framöver så jag iallafall kan börja fixa lite enklare grejer själv, men skyller på att jag är tjej

Kanske inte så lyxigt, men definitivt billigare
Citera
2022-09-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
En DSG låda har ofta två våtkopplingar och dessa gör att det blir partiklar i oljan. Audi/VAG har faktiskt ibland två olika oljor, en för växellådan och en för själva kopplingen.

Köp alltid växellådsoljor från tillverkaren och inte någon generisk typ. Växellådor kan vara mycket kinkiga med vilken olja de får och kan vara skillnaden om de haverar eller ej.

Kört min 16000 mil på biltemas...
Citera
2022-09-12, 10:38
Medlem
En annan grej jag undrar över… kan man inte hoppa över steget där man tömmer automatlådan underifrån och så kör man enbart med s.k. sköljning från under motorhuven? Dvs ha en slang där man tömmer ur och en annan man häller i där oljan kör runt systemet och i alla växellägen? Kanske är slöseri på olja iof.
Citera
2022-09-12, 10:38
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Kört min 16000 mil på biltemas...

Manuell eller automat?
Citera
2022-09-12, 10:39
Medlem
Citat:

Bra tips! Kommer definitivt köra rekommenderad olja.
Citera
2022-09-12, 10:44
Medlem
Själv har jag haft mängder av aoutomatlådor i bilar..haft körkort i 47 år..aldrig någonsin haft problem med nån bil. men de sissta tio åren läser man om hur mycket problem det är med moderna lådor..hur har det blivit så.???vad har gått fel.
Citera
2022-09-12, 10:46
Medlem
Citat:
Manuell eller automat?

DSG

Gått 24 totalt, gjorde första bytet efter 8, läste fel i servicedokumentaion så den gick över med 2000 mil, men nu kör jag 6000 mil och byter sen olja plus filter. Kostar ca 1500 per byte, och väldigt enkel process.
Citera
2022-09-12, 10:47
Medlem
Citat:
Undrar lite kring automatlådeoljan i bilar. Är det något som byts regelbundet hos de flesta bilar enligt serviceboken i intervaller eller måste man specialboka in det hos verkstaden? Vad ligger kostanden på ungefär för något sådant? Kan man fixa det själv till och med?

Citat:
I riktiga bilar byter man nog aldrig. har aldrig hört nån gjort det.

Citat:
Beror på typ av automatladå. En DSG-låda behöver bytas regelbundet, en traditionell automat också till slut, men typ efter 20 000 mil.

Är dock lätt att byta, som att byta motorolja ungefär.

Citat:
Många hävdar precis som du att det inte behövs byta någonsin i moderna bilar, medan andra bilproffs hävdar motsatsen att det även i moderna bilar bör göras med jämna mellanrum. Beroende på hur oljan ser ut givetvis. Vad jag förstår så ska den vara rosaröd. Brun eller svart betyder dåligt. Så mycket vet jag.

Citat:
Varför behöver man byta i en DSGlåda ?? det är väl torrlameller i den å ingen converter . ??

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Idioti och felaktigt. Sluta nu.

Man skall byta oljan i automatlådan och så är det.
Tyvärr så har de flesta (alla?) biltillverkare tagit bort detta från service för att sänka underhållskostnader - och de är felaktigt.
Lexus har inte med det. Men Aisin som har tillverkat och utvecklat växellådan säger 9000 mil.
BMW har inte med det. Men ZF som har tillverkat och utvecklat växellådan säger 8000 mil.

Hmmm… ser ni någon röd tråd?
Både BMW och Lexus säger ”lifetime” på oljan.
Definiera lifetime.
Bilen livstid?
Oljans livstid?
Växellådans livstid?
Med den logiken är motorolja också lifetime. Behövs ju inte bytas under motorns livstid eftersom det håller ju tills motorn skär ihop. Precis som med en växellåda.

Svar: JA.
Man skall byta växellådsolja oavsett vad biltillverkaren säger (kolla vad tillverkaren av växellådan säger).
Man ska även byta styrservo olja trots att detta knappt aldrig finns med heller.
Densamma med axelolja om din bil har det separat.

Ett kombisvar…..

Ja det är sant att en del biltillverkare menar att växellådsoljan normalt inte behöver bytas (under växellådans livstid, vad nu det är….) men samtidigt kan tillverkaren av dessa växellådor som biltillverkarna köper in säga att det ska bytas olja…. Att utifrån det säga att biltillverkarna har helt fel är nog att ta i väl mycket, de skulle inte säga så om det verkligen skulle innebära stora risker för problem. Å andra sidan kan man inte heller säga att tillverkaren av växellådan har fel för frisk olja skadar knappast. Så om man inte klantar sig rejält så håller jag mer på att byta olja med vettiga intervaller.

DSG-lådorna i VAG-bilar har i tidigare och klenare versioner haft torrkopplingar, men senare och krulligare har våtkopplingar, och dessa senare är driftsäkra medan det var en del problem med de gamla mindre med torrkopplingar.
Citera
2022-09-12, 10:51
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
DSG

Gått 24 totalt, gjorde första bytet efter 8, läste fel i servicedokumentaion så den gick över med 2000 mil, men nu kör jag 6000 mil och byter sen olja plus filter. Kostar ca 1500 per byte, och väldigt enkel process.

Ok, ditt val som kanske går bra. Jag hade aldrig personligen gjort detta utan valt tillverkarens olja. Kanske för manuella lådor men inte för automatlådor för de är mycket kräsna. Om det är en CVT låda så måste oljan vara tillverkarens eftersom dessa oljor är ofta något specialelexir.
Citera
2022-09-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ok, ditt val som kanske går bra. Jag hade aldrig personligen gjort detta utan valt tillverkarens olja. Kanske för manuella lådor men inte för automatlådor för de är mycket kräsna. Om det är en CVT låda så måste oljan vara tillverkarens eftersom dessa oljor är ofta något specialelexir.

Funkar uppenbarligen då lådan gått helt problemfritt nu i snart 10 år med biltemas olja (likaså i motorn, 2000 mil per byte.)

Men ligger mycket psykologi i det också, har en annan bil där det INTE hamnar biltema olja i. Å andra sidan har inte biltema olja med den klassningen heller, till skillnad mot forden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in