2022-09-12, 00:57
Medlem
District9s avatar
Köpte satec, Tefal, och Ikea. Säkert byt runt 40 stekpannor. Alla håller typ lika länge, none stick beläggning blir dålig på alla oavsett hur väl du sköter det med stegvis uppvärmning, träbestick, försiktigt diskande osv. Nu lagar vi ju mat 3-4 gånger om dagen per stekpanna så de utsätts ju för rejält med matlagning.

Jag personligen föredrar Ikea nu efter att ha köpt super premium, budget och mellanklass.
Citera
2022-09-12, 01:32
Medlem
Mandingos avatar
för såser, potatis och pasta har jag ikeakastruller, en sauteuse från tefal som jag fick i present och stekpannorna är gjutjärn, arvegods som är äldre än farsan och håller måttet ändå...

måste säga att de rosfria ikeakastrullerna gör sitt jobb dugligt, bättre än skräpet jag hade hemma innan, lite sämre än patina-grejerna jag kör på jobbet (inte funktion, men kraftigare gods i proffsgrejerna), för priset är de värda att köpa om du ska köpa nytt...
Citera
2022-09-12, 01:39
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
ikeas kinesiska skräp brukar alltid vara av sämre kvalitet än riktiga kvalitetsmärken som fortfarande är tillverkade i europa.

Gå till en riktig affär som säljer kvalitetsmärken och kolla att de är tillverkade i europa.

Samtidigt gör du en bra gärning och stödjer europeiska jobb så att vi har kvar nåt i framtiden också.

Om handtaget skruvas på i europa så räknas det som made in europe. Allt görs i kina.
Citera
2022-09-12, 09:41
Medlem
wastaahs avatar
Vi har någon Ikea kastrull och de e väll ok men kan uppleva ett infernaliskt högfrekvent tjut från Ikeas grejer (pga induktion). Det upplever jag aldrig från våra gjutjärnsgrejer eller sakerna jag har från onyx
Citera
2022-09-12, 09:52
Medlem
Köpte 4 på ÖoB..rostfritt med glaslock.. funkar hur bra som hellst..haft i flera år nu.
Citera
2022-09-12, 10:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Köpte 4 på ÖoB..rostfritt med glaslock.. funkar hur bra som hellst..haft i flera år nu.
Vad brukar du koka i dem?

Antar det var ett 4-pack med lite olika storlekar. Tycker man då får kastruller man inte behöver, och sedan brukar kvaliteten vara rätt låg på ÖoB:s produkter. Betydligt sämre än IKEA:s sortiment med lite dyrare saker.

Men är du nöjd så är allt okej :-)
Citera
2022-09-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vad brukar du koka i dem?

Antar det var ett 4-pack med lite olika storlekar. Tycker man då får kastruller man inte behöver, och sedan brukar kvaliteten vara rätt låg på ÖoB:s produkter. Betydligt sämre än IKEA:s sortiment med lite dyrare saker.

Men är du nöjd så är allt okej :-)
Kollade nyss..dom är märkta kökskungen...om det nu säger nått.
Citera
2022-09-12, 13:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kollade nyss..dom är märkta kökskungen...om det nu säger nått.
Hemsidan sa inte så mycket, men på bilderna såg det ut att vara riktigt tunt med rostfritt. Det beror på vad du ska använda kastrullerna till, ska du koka potatis eller kräftor så duger vad som helst.

Men behöver du verkligen alla dessa fyra storlekar?

Tänker mig att det är bättre att köpa en kastrull i rätt storlek och betala för den vad fyrpacket kostar.

I en tråd i forumet diskuterar man hur ris ska kokas, och någon eller några berättar att riset bränns fast, och det gör det lätt i en sådan kastrull. Att göra en bea i en sådan utan vattenbad skulle jag inte ens försöka mig på. Eller att göra en boeuf bourguignon.
Citera
2022-09-27, 21:33
Medlem
Köpte rostfri mindre kastrull på IKEA som började rosta efter två veckor. Den fick de ta tillbaka.

Kan varmt rekommendera Anders Petter med gummerade handtag och sil i lockkanten
Ergonomiska och bra kvalitet. 5 av 5.
Citera
2022-09-27, 21:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Köpte rostfri mindre kastrull på IKEA som började rosta efter två veckor. Den fick de ta tillbaka.
Vet du varför den rostade? Syra i en kastrull är sällan bra om det får stå för länge.
Citera
2022-09-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vet du varför den rostade? Syra i en kastrull är sällan bra om det får stå för länge.
Ingen syra.
Rostade i diskmaskinen.
Blir så när man tillverkar dom av rostfritt av låg kvalitet.
Citera
2022-09-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Ingen syra.
Rostade i diskmaskinen.
Blir så när man tillverkar dom av rostfritt av låg kvalitet.

Problemet kan vara att det räcker med 10,5 % krom för att det ska bli rostfritt stål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in