Citat:
Ursprungligen postat av
SingedRyze
Men. I slutet av videon (20:27) kommer han fram till idén om hur ett Träd i-sig-självt (det fullständiga objektet utan åskådare) och ett Träd för-sig-självt (vår perception av Trädet) är den minimala punkten då Trädet producerar en olikhet inom sig självt (precis som det Tomma måste ha en minimal olikhet i sig självt för att vi ska kunna göra en distinktion mellan Ingenting och Varande) och då faktiskt kan existera.
Skulle gärna vilja höra hur andra tolkar detta. Om ni efter att ha sett videon ska förklara med egna ord vad som menas med detta, hur förklarar ni det? Vill förstå det så bra som möjligt.
Ungefär som att fisken inte vet om att den simmar i vatten eftersom den inte sett luft. Det kan inte ens dyka upp som en kognition. Det fungerar om man tänker på mental logik som en förklaring till perceptioner. Exempelvis en religiös person vet vad det innebär att tro eftersom hon har en gnutta tvivel. Till det tillkommer en hel mängd moment och distinktioner när väl en sådan dynamik utvecklar sig till konkretion - dessa har jag inte koll på i nuläget.
Hegels filosofi är före den moderna logiken utvecklades, på den tiden då man föreställde sig logik som tankelagar. Det kallas ju också
andens fenomenologi, inte naturvetenskapens modeller. Det blir ett slags idéhistoria om människans andes olika stadier.
Edit: Egentligen borde jag inte svara förrän jag läst ut Andens fenomenologi - som jag började läsa för några dagar sedan. Hyfsat svår bok om man säger så.