2022-09-10, 17:48
Medlem
Det finns olika vis att representera, språkligt, bildligt och mentalt.

Att säga att X representerar Y är att säga att X handlar om, eller riktas emot Y.

Vad representerar? Ord, meningar, bilder, symboler, tankar och trosuppfattningar, ansiktsuttryck kan representera ilska, musik kan representera en känsla, grafer, siffror kan representera längd, en summa pengar, antal tänder, med mera.

Vad kan representeras? Det kan handla om fakta, situationer, relationer (hur relaterar objekt A med objekt B)
Abstrakta saker så som siffror, och vi kan representera saker och situationer som inte existerar, som drakar, eller jultomtar som har en livlig diskussion.

"By themselves they seem dead, what brings them life"

Stämmer nedan teorier och formuleringar om representation?

☆ En kausual teori om representation kan formuleras som:

X representerar Y, om och endast om Y orsakar X.

☆ En bildlig likhetsteori kan formuleras som:

X representerar Y om och endast om X liknar Y.

En bild kan säga mer än tusen ord, och vissa språkliga beskrivningar kan inte beskrivas med en bild eller ens flera bilder.

Diskutera revidera eller förstärk eller bekräfta dessa två uppfattningar om representation.
Senast redigerad av Galant-Rabalder 2022-09-10 kl. 17:57.
Citera
2022-09-10, 17:53
Medlem
espiyes avatar
Är det gymnasieläxa? Känns typisk gymnasielärarprosa.
Citera
2022-09-10, 18:36
Medlem
Ja, du kan uppfatta något som en sak, men det betyder inte att det är så. Annars hade ingen kunnat ljuga för dig. Om jag förstod rätt.
Citera
2022-09-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Ja, du kan uppfatta något som en sak, men det betyder inte att det är så. Annars hade ingen kunnat ljuga för dig. Om jag förstod rätt.

Jag kan beskriva så här:

Du har sinnesintryck av din gamla lärare. Du har synintryck hörselintryck. Mentalt så presenteras du bilder igenom dina ögon, och ljud genom dina öron.
Detta orsakas av din faktiska lärare, som faktiskt står framför dig. Du får en representatorisk mental formulering/bild av din lärare i din hjärna. Det mentala tillståndet perception.

"X representerar Y, om och endast om Y orsakar X"

X Din mentala perception/upplevelse av din lärare, representerar Y, din lärare, om och endast om Y (din lärare) orsakar din mentala perception/upplevelse av din lärare.

Denna teori lämnar dock en del att önska, den är skev.

Jag provar den så här:
"X representerar Y, om och endast om Y orsakar X"

Ett lejon orsakar rädsla, men rädsla representerar inte ett lejon.
Makes sense?

Kom på en fungerande formulering åt mig!
Senast redigerad av Galant-Rabalder 2022-09-10 kl. 20:28.
Citera
2022-09-10, 20:36
Medlem
Raderat
Senast redigerad av Alva-zin 2022-09-10 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in