2022-09-09, 15:40
Medlem
fittanstickerframs avatar
Jag beställde nåt på internet på faktura men 10 min senare ångrade jag beställningen och den annullerades och det står att det är avbrutet.. Efter kom paketet på posten ändå fast de avbrutit det köpet. Måste jag betala eller skicka tillbaka om dom Säger nåt? Har inte fått faktura

Tack på förhand
Citera
2022-09-09, 15:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Jag beställde nåt på internet på faktura men 10 min senare ångrade jag beställningen och den annullerades och det står att det är avbrutet.. Efter kom paketet på posten ändå fast de avbrutit det köpet. Måste jag betala eller skicka tillbaka om dom Säger nåt? Har inte fått faktura

Tack på förhand
Tror du är skyldig att returnera varan. Däremot så skall det ju ske på deras bekostnad eftersom det bör vara dom som gjort fel då ett köp som annullerats efter 10 minuter knappast kan ha hunnit skickas iväg innan dom annullerades. Skillnad dock om du ångrat köpet dagen efter och dom redan hunnit skicka varan. Om du då utnyttjar din ångerrätt bör det vara du som betalar tillbakafrakten Men har dom skickat det efter det att du annulerat beställningen så har dom gjort fel.
Väljer du att behålla varan och lotsats som det regnar så lär du dock få betala för den och då kan dom kräva in pengarna upp till tre år så jag skulle kontakta dem och fråga hur du skall göra.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-09-09 kl. 15:50.
Citera
2022-09-09, 15:45
Medlem
wes420s avatar
Citat:

Tack på förhand
ja, du måste betala eller skicka tillbaks för att undvika eventuella rättsliga påföljder.
Citera
2022-09-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tror du är skyldig att returnera varan. Däremot så skall det ju ske på deras bekostnad eftersom det bör vara dom som gjort fel då ett köp som annullerats efter 10 minuter knappast kan ha hunnit skickas iväg innan dom annullerades.

Tack. Det stod på sidan att den inte hade skickats när jag avbröt om det spelar nån roll.

Citat:
Ursprungligen postat av wes420
ja, du måste betala eller skicka tillbaks för att undvika eventuella rättsliga påföljder.

tack hade hoppats att jag kunde tacka för donationen bara. Kan jag kräva att de betalar bud som hämtar paketet hemma hos mig eller på annat sätt är så jobbig att de hellre släpper det? Är jag skyldig att säga till dom att jag fått paketet eller bara vänta på att de säger nåt?
Citera
2022-09-09, 15:53
Medlem
Citat:

Tack på förhand

Jag skulle avvakta och se om de hör av sig.
Surt att behöva använda sin tid för att fixa ett företags misstag.
Citera
2022-09-09, 15:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tack. Det stod på sidan att den inte hade skickats när jag avbröt om det spelar nån roll.
Borde spela roll för vem som skall betala returfrakten eftersom dom i så fall gjort fel när dom ändå skickade ut den trotts att köpet redan var annulerat.
Citat:
tack hade hoppats att jag kunde tacka för donationen bara. Kan jag kräva att de betalar bud som hämtar paketet hemma hos mig eller på annat sätt är så jobbig att de hellre släpper det? Är jag skyldig att säga till dom att jag fått paketet eller bara vänta på att de säger nåt?
Vet inte om du är skyldig att säga något rent juridiskt men dom kan i så fall kräva in pengarna upp till tre år. I det läget lär det ju knappast räcka att returnera varan. Speciellt inte om det är begagnad.
Citera
2022-09-09, 16:58
Medlem
Ja, du är skyldig att returnera varan. Rent krasst har du även rätt att få ersättning för dina omkostnader som du får i samband med det men det brukar vara rätt svårt. Försök få ett presentkort istället
Citera
2022-09-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madickenz
Ja, du är skyldig att returnera varan. Rent krasst har du även rätt att få ersättning för dina omkostnader som du får i samband med det men det brukar vara rätt svårt. Försök få ett presentkort istället

Kan ja säga att jag inte förstår svenska och behöver tolk på mitt hemspråk? Kräva taxi till och från postombudet eller att bud hämtar hemifrån mig?

Paketet är nån tusenlapp så ja kanske kan vara så jobbig att de inte pallar
Citera
2022-09-09, 17:07
Medlem
Citat:
Kan ja säga att jag inte förstår svenska och behöver tolk på mitt hemspråk? Kräva taxi till och från postombudet eller att bud hämtar hemifrån mig?

Paketet är nån tusenlapp så ja kanske kan vara så jobbig att de inte pallar

Absolut kan du strula om du känner för det, men tror inte det blir bra i slutändan. Eller så ringer du företaget och berättar att du kommer få gå på arbetstid och ta bilen till ombudet och höra om de kan ge dig ett presentkort eftersom du får dessa omkostnader
Citera
2022-09-09, 17:08
Medlem
Vad står det i villkoren? Har för mig att det brukar stå att om man avbryter en beställning så försöker de bromsa den om det fortfarande är möjligt, men det är ingen garanti.
Citera
2022-09-09, 17:24
Medlem
Hämta du ut det eller kom det i brevlådan utan spårningsnummer?
Citera
2022-09-09, 17:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Tack på förhand
Hur gjorde du rent praktiskt när du avbröt köpet? Har företaget någon särskild funktion i webbshoppen för att avbryta köp eller skickade du ett mejl eller nåt annat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in