• 1
  • 2
2022-09-08, 03:43
Medlem
PetrMurphys avatar
Utförde en s.k. skönhetsoperation, drog in öronen då de var utåtstående. Gjorde detta hos en av Sveriges bästa privata kliniker.

Kirurgen anser att min läkning har gått ovanligt fort jämfört med andra. Var tvungen att sluta snusa 1 vecka inför och de påstår att man ska hålla sig borta från nikotin i upp till 8 veckor efter. (Detta för att de vill hålla läkningsprocessen så säker som möjligt (på ett överdrivet sätt).

Har hört på andra ställen att de är 4-8 veckor efter, för mig har det gått 4 veckor sedan operationen. Vad anser ni, om ni själva har utfört någon operation/liknande, borde man kunna börja trycka i sig en och annan snus nu?
Citera
2022-09-08, 03:45
Medlem
Testa? Vad är det värsta som kan hända?
Citera
2022-09-08, 03:49
Medlem
PetrMurphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21.savage
Testa? Vad är det värsta som kan hända?

Grejen är den att jag inte vill fucka upp min läkning, hört man kan få fula ärr, infektioner och skit.
Citera
2022-09-08, 03:54
Medlem
Onanikrems avatar
Genomförde en helt annan operation för ett antal år sedan, då fick jag sluta röka 4 veckor innan och skulle hålla mig rökfri 4 veckor efteråt, givetvis tjuvrökte jag och det läkte ihop helt ok trots rökhostan drog igång på allvar när man slutar.

Du kan ganska säkert tjuvsnusa lite efter ett par veckor men jag rekommenderar dig att sluta helt när du ändå har gjort grovjobbet. Men antagligen lyssnar du inte på mig, det gjorde inte jag heller när jag var ung (på andra då) Men jag slutade 10 år senare när jag fick högt blodtryck.
Citera
2022-09-08, 03:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetrMurphy
Utförde en s.k. skönhetsoperation, drog in öronen då de var utåtstående. Gjorde detta hos en av Sveriges bästa privata kliniker.

Kirurgen anser att min läkning har gått ovanligt fort jämfört med andra. Var tvungen att sluta snusa 1 vecka inför och de påstår att man ska hålla sig borta från nikotin i upp till 8 veckor efter. (Detta för att de vill hålla läkningsprocessen så säker som möjligt (på ett överdrivet sätt).

Har hört på andra ställen att de är 4-8 veckor efter, för mig har det gått 4 veckor sedan operationen. Vad anser ni, om ni själva har utfört någon operation/liknande, borde man kunna börja trycka i sig en och annan snus nu?

Bara strunt!
Rökare dör dess bättre oftare vid operationer, då de har dålig lungkapacitet/förstadier till lungcancer etc. De vaknar inte efter narkos och liknande. De borde ha snabbval på sina iPhones till Fonus!

Snus är det bara att köra på med!
Såvida det då inte är överläppen som ska opereras. Snus kanske kan få stygnen att gå upp?
(Prillan under den opererade överläppen alltså.)
Kör "miniportion" i så fall, så du inte belastar operationssåret.
Du kan snusa på lugnt!
Citera
2022-09-08, 04:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Grejen är den att jag inte vill fucka upp min läkning, hört man kan få fula ärr, infektioner och skit.
Nikotin drar ihop blodkärlen och försämrar blodgenomströmningen och då även läkförmågan. Tror inte öronen dina lossnar, jag opererade jumskbråck och det läkte ihop bra, det med. Hörde skräckhistorier att det skulle gå upp. Det är ju ändå bukhinnan som spruckit så tarmen, i mitt fall var på god väg ner mot pungen. Var rätt så "oskönt tillstånd"
Citera
2022-09-08, 04:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nikotin drar ihop blodkärlen och försämrar blodgenomströmningen och då även läkförmågan. Tror inte öronen dina lossnar, jag opererade jumskbråck och det läkte ihop bra, det med. Hörde skräckhistorier att det skulle gå upp. Det är ju ändå bukhinnan som spruckit så tarmen, i mitt fall var på god väg ner mot pungen. Var rätt så "oskönt tillstånd"

Samtidigt minskas risken för förblödning. Glöm inte det!
Citera
2022-09-08, 04:30
Medlem
-Orko-s avatar
Du snusar väl inte med öronen hoppas jag?
Citera
2022-09-08, 04:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Samtidigt minskas risken för förblödning. Glöm inte det!
Jovars, men läkeförmågan påverkas negativt av nikotin. Dock torde det vara överdrivet, opererade mig även på 80talet, då i en fot men ingen sa något om sluta röka/snusa då. Är ingen läkare, bara en gammal rökare/snusare som slutat för många år sedan.

Rökte i ganska precis 30 år och sista tio låg jag på två paket om dagen, när jag gjorde 50årskollen hade jag mer än 100% lungkapacitet, det förklarades med att jag hade mer lungkapacitet än vad som förväntades av en 50åring. Dock var blodtrycket lite högt, sluta röka och snusa eller börja motionera var domen. Slutade röka och snusa och blodtrycket gick ner
Citera
2022-09-08, 05:39
Medlem
Mycket skall man snusa innan öronen trillar av.
Citera
2022-09-08, 08:57
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Har gjort diverse skönhetsingrepp samt ”vanliga” operationer, har både rökt och snusat under samtliga.

Har aldrig haft problem med läkning/ärr/fula sårkanter osv.
Gjorde senast en operation mitt i plytet vid årsskiftet, från början ett ärr på 5-6cm, idag syns det knappt.

Har iofs fått höra att jag har bra läkkött.

Nåväl OnT;
aldrig varit något problem för mig med rökning och snusning innan/efter kirurgiska ingrepp.
Citera
2022-09-08, 09:05
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bara strunt!
Rökare dör dess bättre oftare vid operationer, då de har dålig lungkapacitet/förstadier till lungcancer etc. De vaknar inte efter narkos och liknande. De borde ha snabbval på sina iPhones till Fonus!

Snus är det bara att köra på med!
Såvida det då inte är överläppen som ska opereras. Snus kanske kan få stygnen att gå upp?
(Prillan under den opererade överläppen alltså.)
Kör "miniportion" i så fall, så du inte belastar operationssåret.
Du kan snusa på lugnt!

Gällande snus..
..så gick min plastikkirurg fullständigt i taket vid min senaste operation när han märkte att jag hade en snus inne.
Förklarade för honom att det var min ”frukost” (eftersom man ska vara fastande nån timme innan), fick en låååång föreläsning om hur snus och cigaretter var ”ABSOLUT FÖRBJUDET” innan operation och efter, hade jag ”inte läst papperna?!”..

Sa som det var, har gått bra varenda gång hittills han karvat i mig och att han måste missat min snus vid tidigare pre-op genomgångar.
Han tittade lite konstigt på mig, tystnade och sträckte fram papperskorgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in