• 1
  • 2
2022-09-08, 08:41
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetrMurphy
Har kört Concerta 54 mg och ska snart till läkaren angående alternativ preparatbyte. Jag känner inte alls något märkbart POSITIVT på Concerta, började med de vanliga grejerna i början, dålig i magen, hjärtklappning, ont i huvudet. Numera är biverkningarna SVETTNINGAR samt att jag känner mig riktigt lättirriterad till och från, både under verkningstiden och ibland på kvällarna.

Lever förövrigt med generell ångest som jag håller på att behandla via psykolog. Jag vill inte byta till Ritalin och testa med ytterligare ett metylfenidat-skitmedel. Jag har hört att Elvanse i regel är mer effektiv i dess effekt och biverkningar, och även kan verka ångestdämpande.

Hur får jag läkaren att skippa att låta mig testa Ritalin också, och istället gå direkt på Elvansen?
Kan jag dra någon rövar-historia om att min nära släkting lider av samma psykiska åkommor som mig, och att just Elvanse är effektivt för denne? Eller finns de ngt kring biverkningarna som gör att läkarna anser Elvanse passa bättre än Ritalin?

Kan svettningarna vara pga att medicinen håller på att gå ur? Jag kan få det ibland tidig kväll.
Du kanske behöver 18 mg till lunchen?
Ritalin verkar läkarna blivit mer restriktiva med att skriva ut.
Jag har Ritalin till natten, men helst vill min läkare bara skriva ut 30 åt gången och gärna inte varje månad.

Elvanse har jag inte testat ännu fast jag blivit erbjuden att prova.
Citera
2022-09-08, 10:42
Medlem
Vet inte hur öppen du är med din läkare, men annars kan du ju bara säga att du fick testa (en inte för hög dos) elvanse av en anhörig och tyckte att den funkade jättebra och skulle vilja ha eget recept på den?
Citera
2022-09-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetrMurphy
Ja må låta som en lögn faktiskt. Men vill inte ut rent säga att jag tror Elvanse är en bättre medicin, och folk säger att den ger mindre ångest, för det låter minst lika pundigt att fråga som vad jag föreslog.

Elvanse är den minst "pundiga" av samtliga stimulantia. Elvanse är också betydligt mer riktad på det dopaminerga systemet än resterande, det är nog därför den anses vara bättre ur ett ångestperspektiv. Metylfenidat och även klassiskt amfetamin har en betydligt kraftigare effekt på nodradrenalin, vilket som löper större risk att orsaka bl.a. ångestproblematik.
Citera
2022-09-14, 21:11
Medlem
Jag upplever att medicinen är som natt och dag. Gick som du från 72mg Concerta per dag till Elvanse. Hade ganska många biverkningar av Concerta. Framförallt avsaknaden av aptit och kraftig viktnedgång. Aldrig hungrig. Alla biverkningar försvann i princip med bytet. Enda nu är jag har dålig aptit. Men nu går det att äta. Ångest och nedstämdhet gjorde att det blev Elvanse istället. Det är något psykiatrin inte vill ha. Nämn helst inte Elvanse. Har bekanta som gjort det och spärrade i princip sig själva med att ta upp det. Tänk också till på att Elvanse är bra mycket dyrare än Concerta. Elvanse kostar 3ggr så mycket som Concerta. En månadsdos kostar utan hks 900:-…
Citera
2022-09-30, 17:09
Medlem
Att säga du testat annat på eget bevåg är ett jäkligt dumt råd. Ge åtminstone sken av att du litar på läkaren och testa deras förslag innan du ifrågasätter. Två veckor ”förlorad tid” är kortare än vad varningslampor kan ge dig. De jag känner som bytt från concerta har tryckt på dålig aptit, irritation samma tid på dagen och upplevelse av låg effekt. Sen kan du nog räkna med att de börjar om från början med insättning eller på lägre nivå för att hitta lägsta nivå för effekt.
Citera
2023-04-11, 23:17
Medlem
Peqqors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Att säga du testat annat på eget bevåg är ett jäkligt dumt råd. Ge åtminstone sken av att du litar på läkaren och testa deras förslag innan du ifrågasätter. Två veckor ”förlorad tid” är kortare än vad varningslampor kan ge dig. De jag känner som bytt från concerta har tryckt på dålig aptit, irritation samma tid på dagen och upplevelse av låg effekt. Sen kan du nog räkna med att de börjar om från början med insättning eller på lägre nivå för att hitta lägsta nivå för effekt.

Beror helt på vilken läkare man har. Själv hade jag en läkare som såg min långa lista av mediciner jag pissat positivt på och öppnade receptblocket (metaforiskt) och frågade vilken substans som fungerade bäst på mig. Jag svarade Elvanse och fick ut det direkt.

Byta ifrån Concerta till Elvanse är ett måste. Jag visste inte hur illa metylfenidat var förrän jag gick tillbaka till några concerta jag hade liggandes häromdagen, fick världens ångest i 3-4h efter den gick ut.

Jag hade väl i första hand påpekat att den gav mig svår ångest när den gick ur och att det påverkade min sömn. Många som går över till Elvanse får även bättre sömn. Det bästa är väl att vara lite smidig och inte bara springa in och gapa "ÖÖH, GE MIG ELVANSE ERA FITTOR, KNARKAT ELVANSE HELA MITT LIV OCH FUNGERADE".

Fast det bästa vore ju såklart att ha en läkare som man kan vara helt ärlig med och som inte är livrädd för att öppna medicinblocket. Brukade tjack under längre perioder, vilket hon även såg, men efter jag fick ut Elvansen så har jag inte riktigt haft behov eller sug efter tjack längre, då jag är mer eller mindre småtjackad hela tiden istället, på ett mer konstruktivt sätt. Är väl som att ge metadon till en heroinist lite, vilket är varför Elvanse ofta skrivs ut till tjackisar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in