2022-09-07, 14:08
Medlem
Det spelar ingen roll vad jag gör och inte gör... det ska alltid finnas en låt som spelas i min hjärna... ibland kan jag byta låt...

Musiken känns svår att stänga av ibland... kanske till och med oftast!

För det mesta spelas musiken ofrivilligt skulle jag säga.

Så kan musiken spelas i bakgrunden då mina tankar tar förarsätet...

Är detta normalt?
Citera
2022-09-07, 14:15
Medlem
Är det låtar du hört förut eller nya komposition er? Spelas hela låte eller bara små snuttar som refrängen? Hur detaljrikt låter det?
Jag har också varit med om detta flera gånger på olika nivåer. Jag tror det är rätt vanligt att få låtar på hjärnan. Kan vara störigt om det är en dålig låt man inte kan stänga av.
Citera
2022-09-07, 14:22
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven9779
Det spelar ingen roll vad jag gör och inte gör... det ska alltid finnas en låt som spelas i min hjärna... ibland kan jag byta låt...

Musiken känns svår att stänga av ibland... kanske till och med oftast!

För det mesta spelas musiken ofrivilligt skulle jag säga.

Så kan musiken spelas i bakgrunden då mina tankar tar förarsätet...

Är detta normalt?
Nja, normalt på så vis att det är vad de flesta upplever skulle nog de flesta hålla med om att det inte är. Däremot är det väl ett slags friskhetstecken att du alls har en anknyning till musik på så vis att det är något som vi enligt forskning i språk bärt med oss sedan det ursprungligen varit ett verktyg för hur vi en gång i tiden lärde oss kommunicera med ord.

Om du helt vill bli av med det så kan du alltid förändra och/eller förlöjliga låtarna. Gör om dem genom att byta ut ord eller forma om melodier på måfå tills att det lägger sig och de tillslut försvinner.
Citera
2022-09-07, 14:31
Medlem
Ja detta låter såklart besvärligt. Ibland kan jag också uppleva att jag inte kan sluta tänka på en låt och vet andra som kan känna det samma.

Men för mig så känns det normalt och inte så mycket ut av ett besvär.

Men är det låtar/musik du har lyssnat på sen innan eller är det musik du aldrig hört innan, typ att hjärnan hittat på egen musik?
Citera
2022-09-07, 19:16
Medlem
känns som att det kan bli så när man stimulerar hjärnan dag och natt. känner själv igen mig då man alltid går med airpods i och spelar musik och när man väl ska sova så ska man ha igång en podcast eller youtube i bakgrunden
Citera
2022-09-07, 19:26
Medlem
f30malmos avatar
Så är det ofta för mig med, särskilt om jag sover dåligt. Ofta är det inte bra låtar heller tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in