• 1
  • 2
2022-09-07, 13:49
Moderator
Hobbybondes avatar
Försökt att kolla lite på Transportstyrelsen men är inte helt hundra på om jag hittat rätt info.

Min fundering var, om jag har en sådan där gammal nummerplåt med länsbokstav som vi hade i Sverige förr. Typ sådan här

Om man skaffade exakt samma registreringsnummer nu, via sådan där personlig skylt, skulle man då kunna använda den gamla för att ha på sin gamla veteranbil?
Eller finns det krav på att man MÅSTE ha just den nytryckta skylten monterad?
Citera
2022-09-07, 13:50
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Försökt att kolla lite på Transportstyrelsen men är inte helt hundra på om jag hittat rätt info.

Min fundering var, om jag har en sådan där gammal nummerplåt med länsbokstav som vi hade i Sverige förr. Typ sådan här

Om man skaffade exakt samma registreringsnummer nu, via sådan där personlig skylt, skulle man då kunna använda den gamla för att ha på sin gamla veteranbil?

Folk kör så och ingen bryr sig
Citera
2022-09-07, 14:05
Medlem
Citat:

Ja, du MÅSTE ha den av Transportstyrelsen tillhandahållna personliga skylten, samt en liten blå dekal på högra sidans bakersta sidorutas insida som visar ordinarie registreringsnummer.
Citera
2022-09-07, 14:09
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Folk kör så och ingen bryr sig
Gör man? Har aldrig sett någon. Men det är ju bra.
Citera
2022-09-07, 14:16
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Alltid tråkigt med nummer skyltar på veteranbilar. Den med länsbokstav är oftast fel storlek, den är inte heller med vit reflex. Att ha en ny skylt med länsbokstav och siffror vill man inte ha för där är EU logan,

På mina gamla bilar har jag skyltar med 3 bokstäver och 3 siffror, under många år renovera jag skyltarna med svart och vit färg ingen sa något att det inte var vit reflex färg.

Nu beställer jag helt nya pirat skyltar som är i stort sett lika som originalet fast utan EU logga alltså modell på skyltarna som kom 73 men dom är inte heller lagliga så det är alltid problem med att ha en fin och bra skylt på gamla bilar
Citera
2022-09-07, 14:19
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Alltid tråkigt med nummer skyltar på veteranbilar. Den med länsbokstav är oftast fel storlek, den är inte heller med vit reflex. Att ha en ny skylt med länsbokstav och siffror vill man inte ha för där är EU logan,

På mina gamla bilar har jag skyltar med 3 bokstäver och 3 siffror, under många år renovera jag skyltarna med svart och vit färg ingen sa något att det inte var vit reflex färg.

Nu beställer jag helt nya pirat skyltar som är i stort sett lika som originalet fast utan EU logga alltså modell på skyltarna som kom 73 men dom är inte heller lagliga så det är alltid problem med att ha en fin och bra skylt på gamla bilar
Ja, det är väl bara testa och se antar jag. De lär väl inte ställa upp en på torget och piska ryggen blodig om de nu skulle vilja stanna en och anmärka på det. Lär väl bli böter som mest. Det kan jag ta för att slippa en sådan där ful ny skylt
Citera
2022-09-07, 14:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ja, det är väl bara testa och se antar jag. De lär väl inte ställa upp en på torget och piska ryggen blodig om de nu skulle vilja stanna en och anmärka på det. Lär väl bli böter som mest. Det kan jag ta för att slippa en sådan där ful ny skylt
Jag har inte fått tjat eller böter om mina skyltar pirat eller dom jag målat med vanlig färg på för att dom flagnat. Men, om man beställer personlig skylt med länsbokstav, sedan 2 pirat för att slippa EU loggan så borde det funka för det personliga numret med länsbokstav är ju kopplat till bilen och bilens ägare. Kom på det nu att så kan jag ju göra på en av bilarna som är såld i Sverige på 50 talet och har den gamla skylten kvar
Citera
2022-09-07, 14:45
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag har inte fått tjat eller böter om mina skyltar pirat eller dom jag målat med vanlig färg på för att dom flagnat. Men, om man beställer personlig skylt med länsbokstav, sedan 2 pirat för att slippa EU loggan så borde det funka för det personliga numret med länsbokstav är ju kopplat till bilen och bilens ägare. Kom på det nu att så kan jag ju göra på en av bilarna som är såld i Sverige på 50 talet och har den gamla skylten kvar
Jo, plus att veteranaren är ju besiktningsbefriad så det skulle ju bara vara om bylingen stoppade en ute på vägen då.. De där bokstäverna på de gamla skyltarna går ju plocka loss, så man kan ju måla själva bakgrunden med vit reflexfärg och peta dit bokstäverna igen så har man ju iaf gjort lite åt saken
Citera
2022-09-07, 14:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Jag brukar sätta på den gamla skylten vid bilträffar och liknande.

Polisen har inte sagt något.
I varje fall inte hittills.

A 64855
Citera
2022-09-07, 15:11
Medlem
Kan man inte köra till träffen med lagliga skyltar och sen skruva på originalskyltarna på plats?
Citera
2022-09-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Kan man inte köra till träffen med lagliga skyltar och sen skruva på originalskyltarna på plats?
Så har jag gjort!
Citera
2022-09-07, 16:13
Medlem
Citat:

Nej det får man inte vad jag förstår…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in