• 1
  • 2
2022-09-07, 09:22
Medlem
Tankishs avatar
Har nyligen flyttat in i ett nybyggt lägenhetshus som är kopplat till OpenUniverse (öppet fibernät) och upplever stora problem med att sätta upp egna servrar, såsom en TeamSpeak-server (konferenssamtal), en Jellyfin-server (mediaserver) och en egen IRC-server (chatt). Ingen kan nå dem, trots att jag har öppnat rätt portar i routern så som jag alltid brukar göra. Anledningen har jag nu hittat.

Efter att han kontaktat min internetleverantör (BraBredband) och frågat om det berättade de att de inte erbjuder unika IP-adresser till sina kunder utan kör CGNAT på IPv4 och inte erbjuder publika IPv6.

Deras nuvarande upplägg gör det alltså omöjligt för P2P-teknik vilket jag anser är hela syftet med internet. Att unika IP-adresser och enheter ska kunna nå varandra oavsett var de är i världen.

Om det finns en annan lösning på detta, eller om jag missuppfattat något, tar jag tacksamt emot hjälp då detta är något som är viktigt för både vårt hushåll och mitt arbete som drivs hemifrån.

Har ni några förslag på lösningar för oss? Eller har ni upplevt liknande på ställen ni bott?
Citera
2022-09-07, 09:22
Medlem
Zilvios avatar
Rubrik redigerad:
Min ISP erbjuder inga publika IP-adresser, dags att flytta?
=>
Min ISP erbjuder inga fasta IP-adresser, dags att flytta?

/MOD
Citera
2022-09-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankish
Har nyligen flyttat in i ett nybyggt lägenhetshus som är kopplat till OpenUniverse (öppet fibernät) och upplever stora problem med att sätta upp egna servrar, såsom en TeamSpeak-server (konferenssamtal), en Jellyfin-server (mediaserver) och en egen IRC-server (chatt). Ingen kan nå dem, trots att jag har öppnat rätt portar i routern så som jag alltid brukar göra. Anledningen har jag nu hittat.

Efter att han kontaktat min internetleverantör (BraBredband) och frågat om det berättade de att de inte erbjuder unika IP-adresser till sina kunder utan kör CGNAT på IPv4 och inte erbjuder publika IPv6.

Deras nuvarande upplägg gör det alltså omöjligt för P2P-teknik vilket jag anser är hela syftet med internet. Att unika IP-adresser och enheter ska kunna nå varandra oavsett var de är i världen.

Om det finns en annan lösning på detta, eller om jag missuppfattat något, tar jag tacksamt emot hjälp då detta är något som är viktigt för både vårt hushåll och mitt arbete som drivs hemifrån.

Har ni några förslag på lösningar för oss? Eller har ni upplevt liknande på ställen ni bott?
Det går att komma runt det men inte att rekommendera, kostar en del pengar. Jag hade bytt ISP, bara trams att köra CGNAT. Vad är det för halvmesyr till ISP, hoppas det är billigt. Ingen bra idé med CGNAT om du spelar online heller. Segt som fan blir det...
Citera
2022-09-07, 10:02
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Sitter i samma sits, kör bredband2 över fiber och där har man tidigare blivit tilldelad en IP som höll väldigt länge (typ år). Nu går man över till NAT:ade adresser och jag får nytt IP-nummer varje dag om inte oftare vilket ger stora problem.

Försökte då få en fast IP av dem men se den service hade de inte(!)

Vet inte vart jag ska ta vägen nu. Bahnhof kanske.
Citera
2022-09-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Sitter i samma sits, kör bredband2 över fiber och där har man tidigare blivit tilldelad en IP som höll väldigt länge (typ år). Nu går man över till NAT:ade adresser och jag får nytt IP-nummer varje dag om inte oftare vilket ger stora problem.

Är detta ett internetleverantör-problem (som i ditt fall Bredband2), eller ett OpenUniverse problem (det öppna fibernätet)?
Citera
2022-09-07, 10:39
Medlem
skumbananernas avatar
Jag har samma problem och hittade en leverantör på deras sida som skriver:
Möjlighet till garanterad publik IP-adress genom MAC-låsning.

vad innebär mac-låsning? att routerns Mac-adress låses till den publika IP-adressen? innebär detta någon för- eller nackdel för mig som slutkund?
Citera
2022-09-07, 11:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Prova Bitcom som i varje fall tidigare tillhandahållit fast IP-adress (för en liten merkostnad).

Tycker terminologin ovan i tråden är lite svajig. Det som du vill ha är en fast IP-adress som alltså inte dynamiskt håller på att ändra sig.

Publik IP-adress är något annat. Också en dynamiskt tilldelad IP-adress är publik, bara att den skiftar. Publik adress är motsatsen till privat adress. En privat adress tilldelas normalt sett av routern och är bara tillämplig i ditt lokala nätverk, medan din router tilldelas publik IP-adress av ISP (lite förenklat). Dina enheter på ditt lokala nätverk kan därför kommas åt genom det gemensamma publika IP-numret (om routern tillåter detta).
Senast redigerad av Enterprise 2022-09-07 kl. 11:28.
Citera
2022-09-07, 11:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Jag har samma problem och hittade en leverantör på deras sida som skriver:
Möjlighet till garanterad publik IP-adress genom MAC-låsning.

vad innebär mac-låsning? att routerns Mac-adress låses till den publika IP-adressen? innebär detta någon för- eller nackdel för mig som slutkund?
Nackdel, eftersom du måste krångla med att byta detta hos ISP när du byter router, om du inte spoofar mac-adressen.
Citera
2022-09-07, 11:38
Medlem
Citat:

Det är syftet med internet, samtidigt bryr sig typ 95% av användarna inte om det och använder inga tjänster där det märks att de saknar det överhuvudtaget. Det är dyrt att dela ut IPv4 då det är brist på adresserna.
Min tidigare leverantör Comhem körde ett tag med en fuling: flytta över alla användare till CGNAT, de som klagade till kundtjänst fick tillbaka offentlig IPv4.

Du måste byta ISP om de på inget sätt kan fixa en offentlig IP; det bestäms av ISPn.
Finns det inga som kan leverera det till den fiber du sitter på i fastigheten (även varit med om detta!) är det enda som kvarstår att kolla om Tre har bra täckning där du bor, deras mobila BB har offentlig IPv4 all the way. Snart kommer väl musks Starlink till sverige också.
Citera
2022-09-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare

Tips för ovanstående scenario: Softether VPN server kan erbjuda gratis dynamisk DNS på datorn, haffa en adress under *.softether.net du styr över, och peka CNAME på en subdomän du styr över till detta domännamn om du vill ha något snyggare.
Citera
2022-09-07, 11:44
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Tips för ovanstående scenario: Softether VPN server kan erbjuda gratis dynamisk DNS på datorn, haffa en adress under *.softether.net du styr över, och peka CNAME på en subdomän du styr över till detta domännamn om du vill ha något snyggare.

Bra tips.
Mitt problem är dock att jag jobbar hemifrån "med data" och behöver koppla upp mig mot diverse sajter & nätverk där många av dem har brandväggsregler som endast tillåter vissa IP-adresser & serier att ansluta.

Har löst det tillfälligt genom att köra VPN över ett nät som (än så länge) har fast IP men det kommer säkert inte hålla så länge till...
Citera
2022-09-07, 11:44
Medlem
Verkar som Bahnhof också har brist på IP adresser och normalt placerar kunder bakom CGNAT.
Tidigare kunde man dock beställa en publik IP om man hade behov av det, dock har jag sett från andra
forum att Bahnhof kanske tar betalt numera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in