2022-09-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad menar du med att mina rättigheter skulle inskränka på andras? Du menar att andra människor inte har samma möjlighet som mig att binda sitt avtal?

Erbjuder företag ett fast elpris över 1-3 år så tar dom en risk att priset på el kan stiga och för mig som konsument sjunka.

Vad jag vet har ni som inte bundit era avtal inte gnällt när vi som har haft fast elavtal fått betala mer än ni som har rörligt.

Fast sluta upp nu.. seriöst.
Du har fått ett pris på kanske 25-35% högre i bundet än var då.

Nu har ju rörliga från siffran 40 öre upp till 7 kr 1700% så då jag ju vi med rörliga kontra och säga: jag har betalt lika mycket för elen under ett år som bundna kommer göra sammanlagt under flera år framåt.
Om du har normalstor villa och förbrukar snittet på 20.000kwh under ett år och har bundet på tex 1 kr ja då får du med alla kostnader inkluderat och momsen på 25% räkningar totalt på ca 40.000:- under ett helt år. En person med rörligt med samma ekvation dvs 7kr x 20.000 kWh + avgifter och moms kommer landa på 280.000:- på ett år.
40.000:- vs 280.000:- det tar 7 år för tex dig att komma upp i den siffran.

Har jag röstat för Eu nej
Har jag röstat på dessa partier nej
Har jag röstat för att sälja el till Eu nej
Citera
2022-09-07, 19:20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det stämmer så länge det inte är en marknad som handlar om nödvändigheter och inte borde vara en spekulationsmarknad där de som beslutade om det inte förstod vad som kunde ske.
Det där kan man ju även hävda om livsmedel och bostäder, eftersom folk måste äta och ha tak över huvudet.
Men varken du eller någon annan här klagar på att det spekuleras i både mat och bostäder.
Allt som är tillåtet att köpa eller sälja går i realiteten att spekulera i, vare sig det är ström, guld, vin, bostäder, bilar, you name it.
Senast redigerad av kato85 2022-09-07 kl. 19:23.
Citera
2022-09-07, 19:21
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
25% av elkonsumenterna har fasta avtal man kan undra hur resten tänkt när dom inte gjorde det o valde rörligt pris...

Jag hade ett avtal som gick ut nu i september, då fanns inte många fasta avtal att teckna, och de som finns är svindyra.
Citera
2022-09-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Full rätt var fel valt ord men de kommer bryta avtalen.

Nej. Det tror jag inte en sekund på.
Dels har de inte lagligt stöd för det, det är helt enkelt olagligt och kommer på ett eller annat vis att slå tillbaka. Sannolikt genom skadestånd på det man orsakar kund. Som bolag kör man det dessutom i botten då kunder kommer att fly och ingen komma till.
Dels kommer regeringen med stor sannolikhet att ”rädda” situationen på ett eller annat vis med helikopterpengar, eller kanske till och med EU.
Citera
2022-09-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
För att det är så marknaden fungerar.

Hade du också tecknat 0.44öre/kwh med 5 års löptid 2020 så hade du inte suttit här och klagat.

Samma med folk som köper aktier när det är billigt och säljer när det är dyrt, eller köper fastigheter billigt och säljer dyrt.

På en marknad finns det alltid köpare och säljare, vinnare och förlorare, höga och låga priser.

Ska allt kosta lika mycket oavsett vad? El, mjölk, fastigheter, bilar? Då praktiserar du kommunism.

Tillgång och efterfrågan måste råda, och då måste man ha en rörlig marknad.

Aktier väljer jag själv
Bostad väljer jag själv
Eu har jag inte valt eller röstat för så ganska snedvridet att dra in produkter man självmant väljer kontra något jag inte aktivt valt eller röstat på.
Inflationen har jag inte heller valt
Citera
2022-09-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Även de med bundna avtal ombedes att spara. Jag förbrukar så lite jag kan även med fast avtal.
Du får lita på folkviljan mannen.

Sälj el till grannarna och tjäna pengar på det. Bara dra kabel och sätta mätare på och debitera hälften av vad rörliga varit så blir bägge vinnare på det
Citera
2022-09-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Även de med bundna avtal ombedes att spara. Jag förbrukar så lite jag kan även med fast avtal.
Du får lita på folkviljan mannen.

Ja, vi med fasta avtal nu, som är bra i något år eller två, hamnar snart i skiten med alla andra, och ser nu såklart om vår förbrukning för kommande år.....Vi fick en liten frist, inte mer, tiderna med konstant låga elpriser i Sverige är troligtvis förbi, och anledningen är EU. Med KK kvar, hade vi också fått höjningar, men inte lika stora som nu, tacka sossepacket för dagens sits!!
Citera
2022-09-07, 19:26
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Aktier väljer jag själv
Bostad väljer jag själv
Du väljer själv vilket avtal du tecknar med ditt strömföretag.
Gillar du det inte så kan du teckna ett annat avtal med ett annat strömföretag, alternativt köpa en vedugn.

Citat:
Eu har jag inte valt eller röstat för så ganska snedvridet att dra in produkter man självmant väljer kontra något jag inte aktivt valt eller röstat på.
Som strömavtal.

Citat:
Inflationen har jag inte heller valt
Det vore märkligt annars.
Senast redigerad av kato85 2022-09-07 kl. 19:32.
Citera
2022-09-07, 19:30
Jävla idiotpolitiker som stänger av väl fungerande o säkra kärnkraftverk o skyller på att de är inte ekonomiska jävla skit lögner som vanligt.
Jävla idioter till ledare vi har..
Citera
2022-09-07, 19:31
Medlem
Citat:
Sälj el till grannarna och tjäna pengar på det. Bara dra kabel och sätta mätare på och debitera hälften av vad rörliga varit så blir bägge vinnare på det

Då begår jag ett lagbrott och det vet du med. Dessutom har jag långt till närmsta grannen och förmodligen har han fastpris också, han gillar pynta huset på vintern som han gjorde förra året.
Citera
2022-09-07, 19:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det där kan man ju även hävda om livsmedel och bostäder, eftersom folk måste äta och ha tak över huvudet.
Men varken du eller någon annan här klagar på att det spekuleras i både mat och bostäder.
Allt som är tillåtet att köpa eller sälja går i realiteten att spekulera i, vare sig det är ström, guld, vin, bostäder, bilar, you name it.

Mat ger flera olika möjligheter att köpa billigare. Bostäder är ju en värdebaserad investering inte en konsumtionsvara och den som har det knapert kan få bostadsbidrag för att betala hyran. Din jämförelse är inte adekvat eftersom åtskilliga aldrig förstått att priset skulle kunna vara så volatilt när det gäller elförsäljningen.

Det är som jag skrev ovan inte en enda politiker som ens snuddat vid tanken på att detta skulle kunna ske när de avreglerade elmarknaden, dräpte kärnkraften och accepterade en gemensam EU-marknad med marginalprissättning.
Citera
2022-09-07, 19:33
Medlem
qups avatar
Vilket/vilka bolag rör det sig om? Häng ut dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in