2022-09-07, 10:10
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Elbilar är fortfarande något av en lyxvara. Solceller är något helt annat.

Hade jag bott i villa hade jag gått in för 100% självförsörjning. Men det är väl för att man är lagd åt prepperhållet. Andra prioriterar studsmatta och bubbelkopp.

Du är en stenhård loser och det lyser igenom i dina bittra inlägg. Sätt fart och var produktiv så kanske du själv kan "preppa" ett för en vuxen man värdigt hem (hus) istället för att agera katastrofguru från din lilla etta i Bagarmossen.
Citera
2022-09-07, 10:12
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att Ryssland vrider av NS1 kan betraktas vara en oförutsedd händelse utom bolagets kontroll.

Verkligen inte, EU har länge visat på att man vill göra sig oberoende av rysk gas. Konflikten i Ukraina har pågått i snart 10 år. Att det är utom bolagets kontroll köper jag, det är det ofta på marknaden eller i livet som stort, men knappast oförutsett. Det handlar alltså inte om saker som man "inte vetat säkert" utan saker som helt enkelt inte gått att planera för.
Citera
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHleame
Så löste många bolag LAS
KK och återuppstod under annat namn och återanställde den personal man ville.

Och vilka kunder tror du kommer tillbaka till ett bolag som beter sig så?
Citera
Medlem
Sker detta, då kan jag sätta 1000 spänn på att det blir inbördeskrig. Politiker och elbolagens styrelser lär få lämna landet eller dö. Det finns ett sånt våldskapital i Sverige idag, tusentals skjutvapen, m.m.

Såklart gängkriminella kommer mörda politikerna om detta sker. Även gemene man kommer förmodligen mörda politikerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Klart elbolagen vill det. Fasta elavtal har alltid varit en nettovinst innan men nu blir det jobbigare när kunder betalar 3-5 gånger mindre än vad elen faktiskt kostar.

Jag är inte skadeglad men alla idioter som skrytit om sina bunda avtal så fort elen har kommit till tals kan gärna få en knäpp på nosen.

Varför en knäpp på nosen? De har ju varit aktiva och smarta istället för att vara soffliggare och har noll koll.
Ge dem en eloge istället, främst företagen då de kan fortsätta sin verksamhet så att folk kan behålla jobbet.
Citera
2022-09-07, 10:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Du tror att ägare till solpaneler kommer få kwh per kwh? Att energin de producerar när elen är som billigast kan jämkas mot elförbrukning när den är som dyrast, kWh per kWh? Det tror jag att elbolag har skyddat sig mot.

Solenergi är den dyraste elproduktion som finns. Om vi skulle förlita oss på privatpersoners solceller så kan du räkna med 30kr/kWh för elen du köper och 0,5kr/kWh för elen du säljer.

Helvete vad lurade ni har blivit av miljöpartister och det gröna näringslivet. Okunskap och naivitet har satt oss i denna situationen.

Jag håller med om att naivitet har satt oss i den här situationen. Vi har i alldeles för många år inbillat oss att allt bara kommer bli bättre och bättre och vi har därför lyxkonsumerat i stället för att rusta långsiktigt. Jaha nu står vi här med byxorna nere.

Det positiva med svinhöga elpriser är att det kommer skynda på utvecklingen av självhushållning och få staten att bygga upp en krisberedskap värd namnet. Den senaste iphonen är inte värd ett skit när elen, maten och bränslet tar slut.
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Lyxvara? Please. Du måste ju tänka lite långsiktigt. De som investerade i solceller för några år sen kommer förmodligen gå plus/minus/noll efter denna vargavinter.

Det vore ju underbart om varje hushåll var självförsörjande. Jävla kommunistfasoner att staten ska stå för alla tjänster i samhället.
Fixar du med egen sjukvård, skola och vägar också?
Någon svarade faktiskt dig (utan att raljera som jag gör)och berättande att solceller på varje villa inte är lönsamt. Vare sig för den enskilde eller samhällsekonomiskt. Däremot bör staten(ja, staten) investera i planerbar energi, småskaliga lösningar i regioner och kommuner. Inte köra över kommuner såsom MP innerst inne vill. Sol på skolbyggnaden, sjukhusen m.fl. ligger i pipeline.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbckguru
Jaja inte allt för sällan hamnar man i dialoger om hypotetiska motpoler. Det handlar fortfarande om elbolagen vill kräva Force Majeure, inte om frågan om vad vi tycker är bättre - konkurs eller inte konkurs.
Jag skiter i vilket, jag ska ha billig el till dess att bolaget jag köper elen av ligger i spillror om det så är deras framtid. De ska driva bolag och har de kalkylerat fel, tough luck!

Att vissa bolag nu vill hävda FM grundar jag av egen erfarenhet på att de är finansiellt pressade. För kunden KAN det ju faktiskt vara bättre att få avtalet omförhandlat än att bolaget går i konkurs.
Citera
2022-09-07, 10:14
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Alternativet är att de går i konkurs, är det att föredra?

Har dom varit så korkade att dom ingått långa avtal utan att säkra upp motsvarade från
producenter av el så skall dom så klart gå i KK.

Vem kommer sakna :
Tibber, Greenely, Svealands el eller Cheap energy ?
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Det var höga priser redan innan Putins Invasion av Ukraina.

Att hävda force majeure pga vänsterregeringen nedläggning av kärnkraftverk är bara trams.
Att ha en vänster-regering är den exakta definitionen av force majeure.

Är det just detta som regeringen avsatt 100 miljarder till som finansiell bas? I så fall ser det riktigt illa ut, jag undrade över beloppens storlek, men om inga (?) elbolag backat upp 5 år långa bundna elavtal till 50 öre så kommer de att förlora 10-tals miljarder kronor.

Någon som kan ge ett argument varför ett elbolag som inte klarar att täcka sina bundna avtal ska bailas ut av staten? Kan jag också få starta ett företag som bara tar vinsten och som får pengar om jag gör något idiotiskt?
Senast redigerad av Barents 2022-09-07 kl. 10:16.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Producerar solceller energi när det är mörkt och det ligger snö och is på cellerna? Eller är det önsketänkande från din sida?

Solceller är EN del i den självförsörjning alla husägare borde ha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Det går inte att blanda ihop "risker" elbolagen själva handlar med i jämförelse med avtal mot kunder de erbjuder på olika lång tid.

Du nämner som exempel olja från Jemen.
Nu handlar det om avtal mellan elbolag - kund.
Att jämföra ett scenaro där det skulle finnas bundna avtal mellan Jemens oljeproducenter och privatpersoner i Sverige förstår jag inte?

Hade EU plötsligt bestämt sig för att införa sanktioner mot Sudiarabien på grund av det brutala kriget mot Yemen så hade givetvis energipriserna i europa stigit på grund av det också. Då hade Elhandelsbolagen också fått problem om de satt fast i långa avtal gentemot kunder. Tycker det är exakt samma situation med den som nu råder med sanktioner mot Ryssland på grund av deras krig mot Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in