2022-09-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Kul, speciellt på grund av alla de förnumstiga Flashbackare som skrivit om sina fantastiska avtal och kallar de som har rörligt pris idioter.
Nu får de själva bita i det sura äpplet.

Men så blir det när man är ägd. Enda chansen på att inte vara ägd av bolagen är att rösta på V. De 7 nyliberala partierna vill sälja ut mer av Sverige.

Dum i huvudet?
Detta är kommunismens mamma. Alla ska ha det lika jävla dåligt
Citera
2022-09-07, 06:59
Medlem
Och det omvända gäller också då eller?

Kan en privatperson som bundit dyrt säga upp avtalet om priserna drastiskt går ner sen?

Troligen inte.

Men blir inte förvånad om det blir så här
Citera
2022-09-07, 07:00
Medlem
Alla skyller på kriget när kriget knappt har påverkan. Det är regeringen och skatter.

Elbolaget går inte under eftersom det då enligt Flashback också är extremt få som binder både räntor och el.

Jävla kommunistfasoner detta
Citera
2022-09-07, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Det var höga priser redan innan Putins Invasion av Ukraina.

Att hävda force majeure pga vänsterregeringen nedläggning av kärnkraftverk är bara trams.
Precis så.

Dålig politik är inte force majeure. Det är bara dålig politik, punkt.

Nu har jag inte bundet avtal, men jag skulle fortsätta betala mitt fasta pris. Så får elbolaget gå till domstol och kämpa för mina pengar.
Citera
2022-09-07, 07:01
Medlem
heggeness avatar
Troligtvis handlar det om små elhandelsbolag, sådana med skumma namn som alltid dök upp överst i listan när man sökte på bästa elavtal. "Svea el", "Stockholms elbolag" och liknande.

Klart som korvspad att dessa riskerar att konka om många bundit till låga priser. Jag tror inte att Force Majeure skulle hålla, men däremot är som sagt största risken för kunden att de konkar. Då kastas man som kund ändå ut på elmarknaden och tvingas söka nytt avtal nu när priserna är som högst.
Citera
2022-09-07, 07:03
Medlem
Min farhåga kan alltså bli sanning.

Med över tio anläggningar som förbrukar MYCKET el kommer jag inte se lättvindigt på en sådan manöver, utan då ge leverantören så mycket helvete som bara möjligt är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Sverige blev ett U-land. Tänker på Duracell kaninen som skuttade runt i reklamtv för många år sedan. Det trodde man var Sverige. I stället var det en av kaninerna som stannade tidigt.
Det var ju Sverige - då.

På 80-talet var vi världens mest kårnkrafttäta land.
Citera
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Precis så.

Dålig politik är inte force majeure. Det är bara dålig politik, punkt.

Nu har jag inte bundet avtal, men jag skulle fortsätta betala mitt fasta pris. Så får elbolaget gå till domstol och kämpa för mina pengar.
Nja, det stämmer ju inte helt.
Är politiken så dålig att grannländerna börjar skjuta på oss är det force majeure.
Citera
2022-09-07, 07:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Men förköper inte elbolag kvoter som de sedan erbjuder som fasta avtal och därmed är kostnaderna de samma för elbolaget oavsett framtida spottpris? Resterande är såklart rörligt och de med rörligt avtal får betala detta.
Citera
2022-09-07, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Min farhåga kan alltså bli sanning.

Med över tio anläggningar som förbrukar MYCKET el kommer jag inte se lättvindigt på en sådan manöver, utan då ge leverantören så mycket helvete som bara möjligt är.
Vad har du för anläggningar?
Citera
2022-09-07, 07:05
Medlem
Haha jag hoppas ni som har bundit i tid går ut och demonstrerar med ruttna ägg redo om detta skulle bli verklighet.
Citera
2022-09-07, 07:06
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Och det omvända gäller också då eller?

Kan en privatperson som bundit dyrt säga upp avtalet om priserna drastiskt går ner sen?

Troligen inte.

Men blir inte förvånad om det blir så här

Exakt. Till exempelvis de som tecknade 10_årigt bundet bolån med 10% ränta år 1995. Kunde man komma i början av 2000-talet och hävda att avtalet rivs med force majeure?

Skulle inte tro det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in