• 1
  • 2
2022-09-07, 04:38
Medlem
neuron-drones avatar
Vi som är svenskar tror knappt det är riktigt sant när vi hör historier fråm fråmst USA där kvinnor och ibland män fullkomligt flippar ut för att de inte fick vara i centrum och inte fick det de ville.

Jag var skeptisk först, men sett massa filmer nu samt hört från amerikaner jag litar på att man träffar en karen minst en gång i veckan om man är ute mycket.

Jag har hört en svensk en enda gång skrika på en i kassan. I hela mitt liv. Hört en kund skrika och han i kassan skrek tillbaka för några år sedan, men de var båda olika invandrare, en arab och en svart. Så det räknas inte.

En sak som vi diskuterade på universitetet var om en speciell grupp flydde krig och svält och isåfall tog med sig mer impulsiva gener till USA. Kan det vara så?

Annars undrar man ju om de stannat i utvecklingen. Ett litet barn sätter sig i centrum och vill ha direkt, helst utan motprestation. Är dessa Karen med outvecklad hjärna och kvar på en 3-årings nivå? Kan man mäta det?

Vad kommer det sig att USA är fullt av karens medan Sverige inte är det. I Sverige har vi Fittbritt som går och skvallrar till hyresvärden om att man råkat parkera på linjen. Men jag känner att det är en annan sak. De agerar inte på impuls. De vill inte ha något. De tänker över. Och de vill bara att man ska må dåligt.

Karens vill ju ha gratis mat och sådant. Kastar mat på personalen. Lämnar tillbaka mat och säger att de ändrat sig så köket får laga ny mat (utan att de betalar den gamla maten, skulle aldrig hända i Sverige).

Lite är det väl för att de som jobbar på restaurang och i affär inte har bra lön och är slagpåsar för alla. Så är det inte här. Men det är ändå ett sjukt beteende att trycka ner någon bara för att man kan.

En av mina amerikanska kompisar stod i kö och en gubbe hade en melon. De vägde melonen och sa vad den kostade. Då blev kunden arg och kastade melonen så att den nästan träffade någon och krossades mot golvet. Alla bara fortsatte handla som vanligt.

Kan man utveckla hjärnan på en vuxen som har känslor som en treåring och saknar impulskontroll eller är det för sent? Har hjärnan redan stannat i sina framsteg?

Undra hur många karens det finns och hur många som sitter i maktposition. Skrämmande. Tänk att välja in en treåring.

Karens verkar även sakna empati, något som småbarn inte har lärt sig än. De verkar se sina barn som ägodelar.

Kan det vara dålig kost som bidrar till att hjärnan inte utvecklas?

Väldigt intressant fenomen.

Har mött väldigt få karens online, däremot ganska många kevins. Både män och kvinnor. Som helt enkelt är stockdumma utan insikt, eller att de tror att de inte kan ha fel. Det som slår mig mest är en som tyckte att det inte gjorde något om alla isflak försvann på nordpolen eftersom isbjörnar tycker om att simma. Han tyckte på riktigt att isbjörnar då kunde leva hela sitt liv i vattnet. En annan sa att vi skulle skaffa mer is till nordpolen genom att göra is och sedan köra den med båt dit och lasta av.
Citera
2022-09-07, 06:30
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har mött väldigt få karens online, däremot ganska många kevins. Både män och kvinnor. Som helt enkelt är stockdumma utan insikt, eller att de tror att de inte kan ha fel. Det som slår mig mest är en som tyckte att det inte gjorde något om alla isflak försvann på nordpolen eftersom isbjörnar tycker om att simma. Han tyckte på riktigt att isbjörnar då kunde leva hela sitt liv i vattnet. En annan sa att vi skulle skaffa mer is till nordpolen genom att göra is och sedan köra den med båt dit och lasta av.
Det låter först och främst som att ett och annat skämt kan ha letat sig över huvudet på dig.

Vidare låter det som att det är en klinisk diagnos vi pratar om mer än något som bättre definieras genom att du läser t.ex. urban dictionary... vilken slags definition söker du?
Citera
2022-09-07, 07:42
Medlem
6stringlevins avatar
Jag undrar om det faktum att 16% av kvinnorna i Stockholms län hade kontakt med psykiatrin de sista tillgängliga året (2016) är orsaken till att svenska kvinnor inte flippar ut på samma sätt lika ofta.

Men det är ett märkligt fenomen. Förr var det bara män som var åt rättshaveristhållet som höll på s¨här när de blev kränkta. Det var inte ok för kvinnor att bete sig så här. Men Gudrun SChyman hade dessa tendenser (svårt att tro att inte folk såg att det var något fel på henne).

Har du sett dukumentären "I psychopath" så reagerar mannen i dokumentären likt en Karen när han är kränkt.

Om mognad. Vi har ju diskuterat autism i andra trådar och där är det bevisligen så att många mognar. Så det borde gå för KAren också.
Citera
2022-09-07, 09:29
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag träffar Karens varje dag på mitt jobb när jag jobbar på kyrkogården. Kommer till mig och klagar på minsta lilla. Dom brukar även komma och gnälla 10 minuter innan man ska sluta och när man vill åka hem.

Karens är jättevanligt i Sverige. Både min mamma och min moster har även dom Karen tendenser. Jag tror Karens har funnits sedan 1500-talet kanske. Ju mer civiliserat samhälle vi har desto fler Karens tror jag. Det finns även unga karens som är 30 år men har samma beteende som dom äldre 50+ karens.
Citera
2022-09-07, 09:50
Medlem
StandardGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag träffar Karens varje dag på mitt jobb när jag jobbar på kyrkogården. Kommer till mig och klagar på minsta lilla. Dom brukar även komma och gnälla 10 minuter innan man ska sluta och när man vill åka hem.

Karens är jättevanligt i Sverige. Både min mamma och min moster har även dom Karen tendenser. Jag tror Karens har funnits sedan 1500-talet kanske. Ju mer civiliserat samhälle vi har desto fler Karens tror jag. Det finns även unga karens som är 30 år men har samma beteende som dom äldre 50+ karens.

Vad var det som hände på 1500-talet som skapade denna personlighetstyp, menar du?
Citera
2022-09-07, 10:11
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandardGrey
Vad var det som hände på 1500-talet som skapade denna personlighetstyp, menar du?
Samhället blev mer och mer civiliserat. Vi slutade leva i stammar runt år 1300 eller nåt sånt. Civilisationen började växa.
Citera
2022-09-07, 10:27
Medlem
StandardGreys avatar
Citat:
Samhället blev mer och mer civiliserat. Vi slutade leva i stammar runt år 1300 eller nåt sånt. Civilisationen började växa.

Tack för dagens skratt. Jag tycker att du ska köpa dig en historiebok och sluta gissa. För här har du helt fel.
Citera
2022-09-07, 10:32
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vi som är svenskar tror knappt det är riktigt sant när vi hör historier ......
Hysterisk kvinna.

Så hette det förr. Dessa kvinnor kunde då tas om hand helt befogat av mentalvården.

Den Feminina Vänstern har försökt att använt dessa fakta som att männen hade för stor makt.

Mentalvården fick skulden för att hysteriska kvinnor togs om hand. Det var männens fel. Vårdens fel.
-Ja, ni känner igen. Alltid någon annans fel. Den svenska skolan lär ut till elever att det är kvinnans hormoner som är orsaken.

Genom årtionden har den feminina vänstern lyckats få in i hela samhället att det inte alls var något fel på dessa kvinnor, ingen sjukdom, utan bara män med makt som tryckte ned kvinnan.

Idag ser vi dessa kvinnor över allt. Även inom yrken.
-Lärare som inte kan behärska sig.
-Handläggare inom myndighet.
-Kontorsarbetare inom föreningslivet.
-Vårdpersonal, speciellt de överviktiga kvinnorna som sitter i soffan 6 timmar om dagen istället för att arbeta.

Vidare ser vi:
-Mammor som gapar, skriker och helt tappar greppet över sina barn.
-Svartsjuka, främst äldre kvinnor, som trakasserar, hotar, gapar & skriker mot unga sexiga skönheter.
-Vi ser Miljörörelsen som är full med dessa kvinnor med likartad störning.
-När Vänstern förlorar i val, kommer dessa Hysteriska kvinnor ut lite var stans i TV-rutan.

I Sverige är det normaliserat med Karens. Här dras "Kvinnliga Hormonkortet" upp vid varje Karens utbrott.

Skillnaden är att den svenska kvinnan är 5 miljoner, finns färre exempel i videoklipp.
Citera
2022-09-07, 10:37
Moderator
Ancistruss avatar
Jag har också sett och läst en del på nätet om sådana personer. Kul att läsa om, men nog mindre kul att råka ut för.

Att vi hör mer om dessa från USA än från Sverige tror jag främst beror på att USA har klart fler invånare än Sverige och därmed fler av alla typer av människor. Men det finns nog vissa kulturella skillnader som påverkar också. Svenskar är oftare lite tystare och blygare och har mer av en jantekultur och ovilja att sticka ut jämfört med amerikaner. På gott och ont.

Hade de varit smartare hade de istället satsar på att vara artiga och trevliga, oftast är det mycket mer framgångsrikt än att bete sig maximalt otrevligt. Men de är väl helt enkelt inte så smarta. Jag förmodar att dumhet år en viktig ingrediens tillsammans med att de nog inte mår så bra och tar ut det på sin omgivning. Förmodligen har de även en lite skrev bild av sin egen, oftast högst ringa, betydelse. Och kanske känner de en frustration över just detta?
Citera
2022-09-07, 12:55
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandardGrey
Tack för dagens skratt. Jag tycker att du ska köpa dig en historiebok och sluta gissa. För här har du helt fel.
Varsegod. Nej jag orkar inte köpa nån bok. Det är bra att du är historieexpert, förhoppningsvis inte självutnämnd flashback-expert.

Jag brukar säga att civilisationen kom till när kristendomen tog över, innan dess så var det järnåldersstammar och vikingastammar. Hedningar helt enkelt. Där har jag väl inte helt fel? Fast i dina ögon så har jag väl fel i allt för du har troligtvis narcissistiska tendenser som många andra här på flashback. Ska alltid veta allt och ha rätt i allt.
Citera
2022-09-07, 13:57
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Varsegod. Nej jag orkar inte köpa nån bok. Det är bra att du är historieexpert, förhoppningsvis inte självutnämnd flashback-expert.

Jag brukar säga att civilisationen kom till när kristendomen tog över, innan dess så var det järnåldersstammar och vikingastammar. Hedningar helt enkelt. Där har jag väl inte helt fel? Fast i dina ögon så har jag väl fel i allt för du har troligtvis narcissistiska tendenser som många andra här på flashback. Ska alltid veta allt och ha rätt i allt.
Nu blir detta kanske aningen offtopic men jag kan ändå inte låta bli att styra oss på en resonlig bana här för att det inte ska spåra ur allt för mycket.

Tar du ett litet steg tillbaka från den punkt du kallar för begynnelsen av det vi idag kallar för civilisation så har du en tidsera som kallas för antiken vid vilket det rätt så definitivt fanns något som kan beskrivas som civilisation. För den delen, varför skulle inte hedniska samhällen kunna vara civiliserade? Även om de kanske saknades t.ex. rigorösa rättsväsenden så fanns där en skapelseberättelse och i gamla runstenar finner du också tydliga redogörelser för att dessa samhällen bärts upp av etik och moral. Vad är du själv för slags historievetare egentligen?
Citera
2022-09-07, 15:45
Moderator
pudelluss avatar
Det kan också vara en aspekt av civilkurage, något svenskar inte direkt är världsberömda för. Det är inte sällan mer gynnsamt för välbefinnandet att säga ifrån från början, om det är relevant, än att älta i veckor eller åratal över att man aldrig sa något.
Senast redigerad av pudellus 2022-09-07 kl. 15:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in