• 3
  • 4
2022-09-07, 22:42
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Boverkets byggnormer anger att uppvärmningen i nybyggda hus inte får kräva mer energi än 90 kWh/kvm/år (i Norrland har de lite generösare regler). Det gäller nybyggda hus så jag antar att det finns en hel del existerande hus som drar mer än så.

Edit: Korrigerat enheten en aning.

Riktigt så enkelt är det inte, men de ska hålla ett primärenergital på 90 kWh/kvm, år för ett hus över 130kvm, men sedan ska en viktningsfaktor för värmekälla, geografisk placering med mera tas med.
Citera
2022-09-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Jag har lagt en golvvärmeslinga (el) i en fristående byggnad för ett par år sedan (40 kvm). Kan jag stänga av den helt över vintern eller måste den ligga på 5 grader? Med hänsyn till spekulationerna på kommande elpriser så skulle jag ju vinna på att riva upp skiten/skippa golvvärmen i framtiden med kommande elpriser.

Jag tar gärna inputs endast från folk som arbetar inom detta område.

Är det isolerad byggnad så bör du ha minst 10 grader för att det inte ska börja mögla.
Citera
2022-09-08, 00:05
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Enheten för effekt Watt.
Energi är effekt multiplicerat med tid; Watt * Sekund (Joule).
Men med större mängder energi lämpligare uttryckt som kW multiplicerat med timme (h); kWh.
Dock alltid intressant att (som du) även räkna och ha en känsla för snittet på effekt-uttaget.
Alltså att dividera den totala energin med den totala tiden.
Mvh.
Ja, jag vet skillnaden på energi och effekt. Men nu var det två olika effektenheter vi pratade om. kWh/år är energi (kWh) dividerat med tid (år) vilket helt enkelt är effekt. Om jag inte har gjort bort mig när jag snabbräknade lite så är 1kWh/år = 400W
Citera
2022-09-08, 00:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har uppfattat det så också, men om det går 21.000 kWh på 40 kvm så är det allt annat än billigt. Jag har kanske räknat fel eller fått någon parameter om bakfoten.

Det finns väl en termostat också som gör att golvvärmen inte är på hela tiden utan slår ifrån vid en viss uppnåd temperatur precis som ett elelement
Citera
2022-09-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Är det isolerad byggnad så bör du ha minst 10 grader för att det inte ska börja mögla.

Ja, det är träregelvägg/isolering, gips, fiberväv och målat. Så att stänga av golvvärmen helt över denna vintern är inte ett alternativ alltså?
Citera
2022-09-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ja, det är träregelvägg/isolering, gips, fiberväv och målat. Så att stänga av golvvärmen helt över denna vintern är inte ett alternativ alltså?

Vilken värmekälla du än använder dig av, så är det inte bra att stänga av värmen helt utan som sagt, ha som lägst 10 grader. Gärna några över men absolut inte under. Tyvärr.

Så fort det finns modern isolering i väggar och tak så är.tumregeln att byggnaden behöver uppvärmning under vintern för att undvika mögel.
Citera
2022-09-08, 09:57
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om jag inte har gjort bort mig när jag snabbräknade lite så är 1kWh/år = 400W

400 W blir till 1 kWh på två och en halv timme, så någonstans har du nog räknat lite fel.

1 kWh/år = 1000 Wh / (365 dagar * 24 timmar) = 0,114 W.
Citera
2022-09-08, 10:05
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
400 W blir till 1 kWh på två och en halv timme, så någonstans har du nog räknat lite fel.

1 kWh/år = 1000 Wh / (365 dagar * 24 timmar) = 0,114 W.
Haha, ja det stämmer. Tack för rättningen. Borde insett att det där var fel direkt.
Citera
2022-09-17, 18:05
Medlem
Bor i hus med oisolerad platta på mark. Har golvvärme i badrum på nedervåningen, avstånd till platta kansle ca 30 cm från elslingor, flytspackel som brunnit klart och torrt. Är det farligt att helt stänga av golvvärmen?
Citera
2022-09-18, 09:17
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag har lagt en golvvärmeslinga (el) i en fristående byggnad för ett par år sedan (40 kvm). Kan jag stänga av den helt över vintern eller måste den ligga på 5 grader? Med hänsyn till spekulationerna på kommande elpriser så skulle jag ju vinna på att riva upp skiten/skippa golvvärmen i framtiden med kommande elpriser.

Jag tar gärna inputs endast från folk som arbetar inom detta område.

Jag har varit med om liknande , en släkting som stängde av elvärmen (direktverkande el element) i sin sommar stuga pga dålig pension och ekonomi.

Stugan var fullt möblerad med soffor , säng , mattor etc ( alla kuddar, lakan,handukar etc låg dock i skåp)

Var där ett par ggr vintertid... Hela stugan dröp av fukt invändigt i fönsterna, kallt och rå luft.

Första året märkte man inget, men åren efter när man övernattat där märkte man och andra en hemsk mögeldoft i alla kläder och sovsäckar etc man haft med sig.

Blev stora problem sälja denna stuga sedan.

Så rekommenderar inte detta att stänga av värmen om det inte enbart är en förrådsbyggnad där inget organisk material finns.

Fanns även ett mindre förrådhus med utedass vid denna stuga som aldrig hade haft värme och vet att släktingar fick slänga fina trämöbler som hade stått där inne i åratal då dom avgav mögellukt mm då dom togs hand om och sattes i uppvärmda hus då stugan tömdes inför försäljning.

Så mögelsporer är inte att leka med.

Alternativet kan vara att sätta en luft/luft värmepump , beror mycket på hur kallt det blir i det område byggnaden är.
Senast redigerad av Tystnad 2022-09-18 kl. 09:29.
Citera
2022-12-10, 11:38
Medlem
Lånar tråden lite då jag hade samma fundering.

Har golvvärme i källare och på övervåning, badrum på övervåningen och tvättstuga i källare.

Är det någonting som kan gå snett om man stänger av golvvärmen helt?

Det är el.
Citera
2022-12-10, 22:26
Medlem
Om golvvärme skall vara ekonomiskt måste underlaget vara väldigt mycket välisolerat.
Om det inte är det kommer värmen att gå ner i grunden och man eldar inte för kråkorna utan för någon under huset.
Men mät upp den energi som går till huset, kanske svårt så får vi veta hur mycket huset drar, är det bebott, sannolikt är det billigast att stänga av det helt. finns det inget vatten som kan förstöras så är det bara att stänga och ha en glipa uppe på ett fönster för ventilation.
Skulle en tapet lossna får man väl ta den smällen
Båtar ligger utan värme hela vintern och brukar klara det
Man kan ju också skaffa en luft luft värmepump kostnad ca 10 000 - 25 000 kr och lång leverans tid
eller
Sätta in direkt el och minska till minimum vad man vill ha.
Numera är el så dyrt att nästan allt är lönsamt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in