Citat:
Ursprungligen postat av
RobinJacobsson
Jag har lagt en golvvärmeslinga (el) i en fristående byggnad för ett par år sedan (40 kvm). Kan jag stänga av den helt över vintern eller måste den ligga på 5 grader? Med hänsyn till spekulationerna på kommande elpriser så skulle jag ju vinna på att riva upp skiten/skippa golvvärmen i framtiden med kommande elpriser.
Jag tar gärna inputs endast från folk som arbetar inom detta område.
Jag har varit med om liknande , en släkting som stängde av elvärmen (direktverkande el element) i sin sommar stuga pga dålig pension och ekonomi.
Stugan var fullt möblerad med soffor , säng , mattor etc ( alla kuddar, lakan,handukar etc låg dock i skåp)
Var där ett par ggr vintertid... Hela stugan dröp av fukt invändigt i fönsterna, kallt och rå luft.
Första året märkte man inget, men åren efter när man övernattat där märkte man och andra en hemsk mögeldoft i alla kläder och sovsäckar etc man haft med sig.
Blev stora problem sälja denna stuga sedan.
Så rekommenderar inte detta att stänga av värmen om det inte enbart är en förrådsbyggnad där inget organisk material finns.
Fanns även ett mindre förrådhus med utedass vid denna stuga som aldrig hade haft värme och vet att släktingar fick slänga fina trämöbler som hade stått där inne i åratal då dom avgav mögellukt mm då dom togs hand om och sattes i uppvärmda hus då stugan tömdes inför försäljning.
Så mögelsporer är inte att leka med.
Alternativet kan vara att sätta en luft/luft värmepump , beror mycket på hur kallt det blir i det område byggnaden är.