2022-09-06, 22:29
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så är det säkert. Vad är då normal förbrukning över ett år på 40 kvm?

Boverkets byggnormer anger att uppvärmningen i nybyggda hus inte får kräva mer energi än 90 kWh/kvm/år (i Norrland har de lite generösare regler). Det gäller nybyggda hus så jag antar att det finns en hel del existerande hus som drar mer än så.

Edit: Korrigerat enheten en aning.
Senast redigerad av stilicho 2022-09-06 kl. 22:35.
Citera
2022-09-06, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Boverkets byggnormer anger att uppvärmningen i nybyggda hus inte får kräva mer energi än 90 kWh/kvm (i Norrland har de lite generösare regler). Det gäller nybyggda hus så jag antar att det finns en hel del existerande hus som drar mer än så.
Det var en konstig enhet
Citera
2022-09-06, 22:34
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det var en konstig enhet

Jag glömde visst att skriva ut år på slutet. Det bör rätteligen stå 90 kWh/kvm/år.
Citera
2022-09-06, 22:35
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag glömde visst att skriva ut år på slutet. Det bör rätteligen stå 90 kWh/kvm/år.
Det lät mycket rimligare.

Och det var inte meningen att vara dryg. Du kunde lika gärna menat 90 kW/m²

EDIT:

Nej, det kunde du inte kom jag på, för det är orimligt mycket. Men du kunde menat 90W/m²
Citera
2022-09-07, 04:52
Citat:
Det lät mycket rimligare.

Och det var inte meningen att vara dryg. Du kunde lika gärna menat 90 kW/m²

EDIT:

Nej, det kunde du inte kom jag på, för det är orimligt mycket. Men du kunde menat 90W/m²
Det är energiförbrukningen per yta och tid som specas. Då måste det uttryckas med kWh.
Det specas inte som medel-effekt.
Mvh.
Citera
2022-09-07, 05:10
Medlem
Treantprotectors avatar
lösningen är solceller det sa per bolund
Citera
2022-09-07, 07:57
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Det är energiförbrukningen per yta och tid som specas. Då måste det uttryckas med kWh.
Det specas inte som medel-effekt.
Mvh.
Måste och måste. Jag kan gå med på att det är mer rimligt i praktiken, men rent fysikaliskt är det samma sak.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-09-07 kl. 08:02.
Citera
2022-09-07, 08:29
Medlem
Mundurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Inredda rum ska inte ha lägre temperatur än 10-15 grader. Sänk temperaturen istället för att stänga av värmen helt.

Vad skulle hända menar du? Är ingen fara att stänga av elslingan så länge inte vatten är indraget och inte tömt. Har en sommarstuga som stått fint utan värme i 80 år.
Citera
2022-09-07, 09:02
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Måste och måste. Jag kan gå med på att det är mer rimligt i praktiken, men rent fysikaliskt är det samma sak.

Nej det är det inte. Det är 8760 timmar på ett normalår. 90 watt i medeleffekt dygnet runt blir 788,4 kWh.
Effekt och energi är inte samma sak.

Edit: Okej, medeleffekt är det samma som "energi per tidsenhet", vilket kWh/år ju faktiskt är. Så på så sätt har du ju rätt.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2022-09-07 kl. 09:38.
Citera
2022-09-07, 09:52
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Edit: Okej, medeleffekt är det samma som "energi per tidsenhet", vilket kWh/år ju faktiskt är. Så på så sätt har du ju rätt.
Precis det jag menade

Och vilken jävla slump att jag precis satt och lyssnade på Hatten är din
Citera
2022-09-07, 11:40
Medlem
TrueCs avatar
Vattenburet med elpatron eller ren elslinga?
Citera
2022-09-07, 11:45
Medlem
Giant Squids avatar
Man får köra gammeldags golvvärme genom att täcka hela golvet med ett lager trasmattor. 2 lager i nödfall och raggsockor. Vinterstänger man ett hus så ser man bara till att tappa ur allt vatten ur ledningarna, blandarna samt hälla glykol i vattenlåsen i avloppen. Öppen ventilation.Samt ställa in ett par torrbollar som tar fukten.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-09-07 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in