Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Nej, snittpriset TS får för en månad är inte baserat på TS vägda förbrukning, utan på vägd förbrukningen i elområdet.
Om många väljer att flytta förbrukning från timmar med högt pris till timmar med lågt pris, så lär snittet bli detsamma. Priset bara faller för dyra timmar och stiger för billiga timmar.
Men om folk minskar sin totala förbrukning, då kommer snittpriset att falla. Alla vinner på det utom staten, elproducenter och naturgas-producenter som förlorar.
Jag är i sig ganska okänslig för elpriset, men tänker ändå bidra med minskad förbrukning, just för att minska priset för alla. Vi nyliberaler är solidariska på riktigt.
Håller inte med. Om man flyttar förbrukning från när den är som dyrast, vilket den är pga hög belastning och dyrare elproduktionsalternativ till timmar när det ibland tom är överproduktion, så blir det inget nollsummespel, för man jämnar ut effektförbrukning över dygnet, (så man kanske slipper köra oljekraftverken) och det ger lägre priser. Kommer aldrig att få en helt slät kurva, men kan vi ner topparna så kommer det att göra mycket.
Kan tom vara bättre om man gör av med lite mer el, om man gör det jämnt över dygnet än att ha mycket vissa timmar och lite andra, iom att el måste förbrukas samtidigt som den produceras.
Men totalt bör vi ju minska förbrukningen ganska mycket i nuläget, så det bästa är väl både och. Minska och jämna ut.
Vilket även jag med fast avtal försöker att göra så mycket så möjligt. Noterade t ex nu bör jag fick timavläsning att elbilen som börjar ladda vid 20 nästan alltid är klar redan 12-01, så nu flyttade vi fram den starttiden till 23 istället.