2022-09-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 93152
Beror på hur länge det höga priset står sig… men om det inte går tillbaka till priserna som var för två dagar sedan så kan det blir rätt dyrt.
Tur att jag inte slösar så många kWh i mitt radhus.
Ja det ser ni i slutet av månaden, timpris är bra om man har möjlighet att styra det. Men tror inte själv på det om du själv ska gå och slå av o på grejer. Fungerar ju knappast att bryta strömmen dagtid på vintern. Härligt att komma hem på kvällen med 13C inne. Pensionärer som alltid är hemma kanske kan få det att fungera med timpris.
Men man borde kunna stänga av kylskåp och frys dagtid, det håller sig om du inte öppnar alldeles för många gånger.
Citera
2022-09-06, 20:47
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Då har du tolkat marknaden fel, du binder ditt kWh-pris för en specifik tidsperiod.
Därav får du inte ett varierande pris utöver din förbrukade energikonsumtion.
Vad har du för elavtal i dagsläget?

Det är ju det som är grejen. Jag har rörligt men inte timpris, tror jag. Har inte kollat på elavtalet på 10år. Så, åter igen, innebär rörligt en fast kWh kostnad per månad? Och den kWh kostnaden är samma dygnet runt?
Citera
2022-09-06, 20:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Ja det ser ni i slutet av månaden, timpris är bra om man har möjlighet att styra det. Men tror inte själv på det om du själv ska gå och slå av o på grejer. Fungerar ju knappast att bryta strömmen dagtid på vintern. Härligt att komma hem på kvällen med 13C inne. Pensionärer som alltid är hemma kanske kan få det att fungera med timpris.
Men man borde kunna stänga av kylskåp och frys dagtid, det håller sig om du inte öppnar alldeles för många gånger.
Man kan ha timer på en del saker. Jag har t ex ett elektriskt element i garaget och en luftavfuktare. De kan sitta på en timer. Räcker att dom går t ex mellan 24 och 06.
Kyl och frys skulle jag däremot inte göra så med. Jag är inte övertygad om att dom mår bra av att strömmen plötsligt ryker.

Torktumlare drar ca 5 kWh för en tvätt noterade jag. Med 6 kr/kWh blir det 30 kr. Eller 3 kr om kan kör den på natten. Eller 0 om man hänger upp tvätten.
Citera
2022-09-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Hej.
På jobbet idag pratade vi elpriser (hör och häpna) och kom kanske till en insikt, fast jag behöver FB kompetens.

Vad jag vet har jag inte bundit elpris utan har rörligt. Men jag har aldrig rört timpris då jag tecknade elavtalet för 10år sen och aldrig brytt mig, för än nu.

Är det så att ”vanligt” rörligt elpris gäller månad för månad? Om så är fallet får jag nya fasta priser på min el varje månad som gäller dag och natt och jag kan skita i när jag använder min el?

Svaret på frågan är ja, du kan skita i när du använder elen. Samma pris dygnet runt i en månad, nytt pris nästa månad.
Läsförståelsen i den här tråden alltså, uj uj uj.
Citera
2022-09-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man kan ha timer på en del saker. Jag har t ex ett elektriskt element i garaget och en luftavfuktare. De kan sitta på en timer. Räcker att dom går t ex mellan 24 och 06.
Kyl och frys skulle jag däremot inte göra så med. Jag är inte övertygad om att dom mår bra av att strömmen plötsligt ryker.

Torktumlare drar ca 5 kWh för en tvätt noterade jag. Med 6 kr/kWh blir det 30 kr. Eller 3 kr om kan kör den på natten. Eller 0 om man hänger upp tvätten.
Nä tror du har rätt om det, säkert inte bra för grejorna. Det var fan vilken skillnad, jag har inte mätt på min torktumlare. Kör den sällan, hänger kläderna ute ännu. Sedan hänger jag dem i uterummet. En vattenkokare tar 2 Kwh/timme gott och väl. Ska snart stänga av mitt SPA bad, tar inte våldsamt mycket just nu. Vinterbad är inte att tänka på, det kommer att kosta skjortan. Du råkar inte ha mätt på avfuktaren?
Citera
2022-09-06, 20:59
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Svaret på frågan är ja, du kan skita i när du använder elen. Samma pris dygnet runt i en månad, nytt pris nästa månad.

Super, du är spiken i kistan, nu tror jag som er. Fast jag ska försöka få tag i elbolaget innan jag våldtar elnätet även dagtid.
Citera
2022-09-06, 21:32
Medlem
Citat:
Då har du tolkat marknaden fel, du binder ditt kWh-pris för en specifik tidsperiod.
Därav får du inte ett varierande pris utöver din förbrukade energikonsumtion.
Vad har du för elavtal i dagsläget?

Jag tror vi droppar vår diskussion här. Har kommit ett par vettiga svar som jag är nöjd med, och som det verkar, även ts, se nedan bl annat.

Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Citera
2022-09-06, 22:44
Medlem
Håller inte riktigt med alla svar här, såhär resonerar jag, rätta mig gärna om jag har fel.

Om TS använder sin el när den är billigast så har det, om än så minimal, en viss påverkan på snittpriset för månaden.

Senast igår pratade nån expert i tv om att om alla tänker såhär så har det en viss effekt. En total sänkning av elförbrukningen på 5% kunde ge halverade elpriser. Just för att människor använder som mest el när den är som dyrast vanligtvis. Sprids elanvändningen ut över dygnet så minskar elpriset för att trycket/efterfrågan minskar.

Mannen på tv tyckte alltså att ni med bra fasta avtal inte behöver ha 30grader varmt inne i vinter bara för att ni kan, av ren solidaritet till oss andra. Och även er själva i förlängningen, när era avtal löper ut.
Citera
2022-09-07, 09:38
Moderator
HelgeBuks avatar
Nationalekonomi --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2022-09-07, 10:11
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Du får gärna förtydliga vad du önskar svar på. Har tolkat det som att ts idag har rörligt pris, funderat på att binda... insett att detta inte är ett bra alternativ.
Undrar om priset skiftar tidsmässigt per månad vid bundet avtal, detta är inte fallet.
Band mitt elavtal för 1 år sedan vilket jag är mycket glad för idag.

Hur i helvete kan du tolka ts såhär? På riktigt? Det är ju en total omöjlighet man blir fan mörkrädd för du är inte den enda. Frågan är enkel och svaret är enklare

Ts undrar om han har timmätning på sitt rörliga avtal utan att aktivt välja timmätning, enda svaret är NEJ DU HAR SNITTPRIS PÅ DET RÖRLIGA AVTALET OCH BEHÖVER INTE TÄNKA PÅ NÄR UNDER DYGNET DU ANVÄNDER EL

Och så är svaret på frågan färdig
Citera
2022-09-07, 12:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Håller inte riktigt med alla svar här, såhär resonerar jag, rätta mig gärna om jag har fel.

Om TS använder sin el när den är billigast så har det, om än så minimal, en viss påverkan på snittpriset för månaden.
Nej, snittpriset TS får för en månad är inte baserat på TS vägda förbrukning, utan på vägd förbrukningen i elområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Senast igår pratade nån expert i tv om att om alla tänker såhär så har det en viss effekt. En total sänkning av elförbrukningen på 5% kunde ge halverade elpriser. Just för att människor använder som mest el när den är som dyrast vanligtvis. Sprids elanvändningen ut över dygnet så minskar elpriset för att trycket/efterfrågan minskar.

Mannen på tv tyckte alltså att ni med bra fasta avtal inte behöver ha 30grader varmt inne i vinter bara för att ni kan, av ren solidaritet till oss andra. Och även er själva i förlängningen, när era avtal löper ut.
Om många väljer att flytta förbrukning från timmar med högt pris till timmar med lågt pris, så lär snittet bli detsamma. Priset bara faller för dyra timmar och stiger för billiga timmar.

Men om folk minskar sin totala förbrukning, då kommer snittpriset att falla. Alla vinner på det utom staten, elproducenter och naturgas-producenter som förlorar.

Jag är i sig ganska okänslig för elpriset, men tänker ändå bidra med minskad förbrukning, just för att minska priset för alla. Vi nyliberaler är solidariska på riktigt.
Citera
2022-09-07, 12:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Nä tror du har rätt om det, säkert inte bra för grejorna. Det var fan vilken skillnad, jag har inte mätt på min torktumlare. Kör den sällan, hänger kläderna ute ännu. Sedan hänger jag dem i uterummet. En vattenkokare tar 2 Kwh/timme gott och väl. Ska snart stänga av mitt SPA bad, tar inte våldsamt mycket just nu. Vinterbad är inte att tänka på, det kommer att kosta skjortan. Du råkar inte ha mätt på avfuktaren?
Info om torktumlaren fick jag på nätet. Men trovärdig källa. Jag brukar köra torktumlare. Men ska undvika göra det på dyra timmar.

Vattenkokaren går bara en kort stund, och den är inte slösaktig så det är nog ok att använda den.
Micro är också effektiv.

Espressomaskin kostar bara ca 0.015 kWh för en kopp. Den har jag mätt på. Den var effektivare än jag väntade mig. Den har ingen kokare utan genomströmningsberedare. Drar 4 W i vänteläge.
Inga problem att ta en kopp oavsett elpris.

Diskmaskinen lär dra en del. Har inte kollat. Men den kan man ju starta när man går och lägger sig.

Att värma ett SPA lär ju dra en hel del. Är nog vettigt att stå över den här vintern.

Jag har inte mätt på avfuktaren. Men den beror ju på hur ofta man kör in en blöt/snöig bil.
Elementet mätte jag på när jag började med detta. Kommer inte ihåg nu men det drog inte så mycket. Luftavfuktaren behöver några plusgrader för att inte frysa ihop. Så med ett element som håller ca +5 så fungerar detta. Men det räcker ju att de båda går mellan 24-06. För det mesta iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in