Citat:
Ursprungligen postat av
M--M--X
Nä tror du har rätt om det, säkert inte bra för grejorna. Det var fan vilken skillnad, jag har inte mätt på min torktumlare. Kör den sällan, hänger kläderna ute ännu. Sedan hänger jag dem i uterummet. En vattenkokare tar 2 Kwh/timme gott och väl. Ska snart stänga av mitt SPA bad, tar inte våldsamt mycket just nu. Vinterbad är inte att tänka på, det kommer att kosta skjortan. Du råkar inte ha mätt på avfuktaren?
Info om torktumlaren fick jag på nätet. Men trovärdig källa. Jag brukar köra torktumlare. Men ska undvika göra det på dyra timmar.
Vattenkokaren går bara en kort stund, och den är inte slösaktig så det är nog ok att använda den.
Micro är också effektiv.
Espressomaskin kostar bara ca 0.015 kWh för en kopp. Den har jag mätt på. Den var effektivare än jag väntade mig. Den har ingen kokare utan genomströmningsberedare. Drar 4 W i vänteläge.
Inga problem att ta en kopp oavsett elpris.
Diskmaskinen lär dra en del. Har inte kollat. Men den kan man ju starta när man går och lägger sig.
Att värma ett SPA lär ju dra en hel del. Är nog vettigt att stå över den här vintern.
Jag har inte mätt på avfuktaren. Men den beror ju på hur ofta man kör in en blöt/snöig bil.
Elementet mätte jag på när jag började med detta. Kommer inte ihåg nu men det drog inte så mycket. Luftavfuktaren behöver några plusgrader för att inte frysa ihop. Så med ett element som håller ca +5 så fungerar detta. Men det räcker ju att de båda går mellan 24-06. För det mesta iaf.