• 1
  • 2
2022-09-06, 12:54
Bannlyst
Hej hej

Min toalett orsakar stora problem. När jag bajsar stannar toaletten och svämmar över. Varje gång måste jag skölja med en till två hinkar vatten. Jag använder väldigt lite toalettpapper och bajsar alltid fina små korvar. Hur löser jag detta problem? Bor ensam i villa och toaletten används bara av mig.
Citera
2022-09-06, 13:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagbajsarvarjedag
Hej hej

Min toalett orsakar stora problem. När jag bajsar stannar toaletten och svämmar över. Varje gång måste jag skölja med en till två hinkar vatten. Jag använder väldigt lite toalettpapper och bajsar alltid fina små korvar. Hur löser jag detta problem? Bor ensam i villa och toaletten används bara av mig.
Stannar toaletten? Det är alltså stopp då det rinner ut på golvet alltså?
Citera
2022-09-06, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Stannar toaletten? Det är alltså stopp då det rinner ut på golvet alltså?

Det rinner sällan ut på golvet men hela toalettskålen är fylld med vatten och bajskorvar.
Citera
2022-09-06, 13:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det rinner sällan ut på golvet men hela toalettskålen är fylld med vatten och bajskorvar.
Har du några meter trädgård slang så lirka ner den och joxa runt så långt du kan så släpper troligen proppen som är i vägen
Citera
2022-09-06, 13:26
Bannlyst
Citat:
Har du några meter trädgård slang så lirka ner den och joxa runt så långt du kan så släpper troligen proppen som är i vägen

En trädgård slang är gjord av gummi hur ska detta nånsin kunna fungera?

Jag har spolat efter med massor av vatten men problemet återkommer alltid.

Efter toalettspolning ligger mina fina små korvar ofta kvar i toalettskålen jag fattar ingenting.
Senast redigerad av jagbajsarvarjedag 2022-09-06 kl. 13:45.
Citera
2022-09-06, 14:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Efter toalettspolning ligger mina fina små korvar ofta kvar i toalettskålen jag fattar ingenting.
Finns sån slang i plast åxå. Slangen följer svängar och krökar i avloppet fram till där avloppet har tätnat och petar loss det som orsakar att det är tätt som exempelvis om någon använt hushålls papper att torka rövven med annars får du ringa en slammsugare eller rörmokare. Fina bajskorvar? Hmm är dom fina vet jag ju inte men vet att 8 gånger av 10 funkar det med en slang
Citera
2022-09-06, 14:20
Medlem
tnems avatar
Citat:

Köp en rensvajer annars och använd.
Citera
2022-09-06, 14:23
Medlem
Kione211s avatar
Ett tecken på att inte luftninge av avloppet funkar. Man får inte dra avlopp för långt utan ett rör till luften( igenom tak eller nödlösning vakuuklocka inomhus). Märkte det skälv hemma hos mig när jag bytte från gamla wcn. Det blir mot tryck för spolvattnet.
Men kan också vara lite bakfall på röret eller något som gör stopp.
Citera
2022-09-06, 18:21
Bannlyst
Citat:
Finns sån slang i plast åxå. Slangen följer svängar och krökar i avloppet fram till där avloppet har tätnat och petar loss det som orsakar att det är tätt som exempelvis om någon använt hushålls papper att torka rövven med annars får du ringa en slammsugare eller rörmokare. Fina bajskorvar? Hmm är dom fina vet jag ju inte men vet att 8 gånger av 10 funkar det med en slang

Min trädgårdsslang är 10 meter men tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Köp en rensvajer annars och använd.

OK tack det kanske kan funka.

Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Ett tecken på att inte luftninge av avloppet funkar. Man får inte dra avlopp för långt utan ett rör till luften( igenom tak eller nödlösning vakuuklocka inomhus). Märkte det skälv hemma hos mig när jag bytte från gamla wcn. Det blir mot tryck för spolvattnet.
Men kan också vara lite bakfall på röret eller något som gör stopp.

Det konstiga är att gästtoaletten bredvid delar avlopp men fungerar felfritt.
Citera
2022-09-06, 18:27
Medlem
Kione211s avatar
Då är det nog fel på avloppet närmast wc. Bakfall eller något i röret. Jag skulle skruva bort wc och kolla om det står vatten i röret och att det inte sitter något i röret.
Citera
2022-09-06, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Då är det nog fel på avloppet närmast wc. Bakfall eller något i röret. Jag skulle skruva bort wc och kolla om det står vatten i röret och att det inte sitter något i röret.

OK men det klarar jag nog inte av själv. Finns det några verktyg förutom rensvajer jag kan använda för att slippa ta bort toaletten?
Citera
2022-09-06, 19:07
Medlem
Kione211s avatar
Jag är VVS-montör och vi tar bort wc innan rensning för att inte skada porslinet. Men använder man vaskrensare (gummisugpropp) går det bra.
Jag har hittat sko, tshirt, öl flaska mm. Men vanligt är fastnad tampong eller handukspapper, hushållspapper. Det brukar man få med upp ur avloppet med ridgid k50 rensmaskin. Bra om man inte bara flyttar fram stoppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in