2022-09-06, 11:09
Medlem
Dille24s avatar
Har konstant lös mage (tycker jag själv). Vilket är lite irriterande, inte bara för att jag behöver gå och skita mer eller mindre akut två-tre gånger per dag utan det känns som att mycket mat bara rinner rakt igenom.

Beställde hem ett paket Imodium för att stilla tarmaktiviteten men funderar över doseringen. Det är ju inte full diarre direkt, men inte heller riktigt fast... Kan man dela tabletterna och börja med en halv dos för att inte bli fullständigt förstoppad?

Har varit på vårdcentral och tagit massor av prover, men det är tydligen inte något fel på någonting - det är stora variationer i antalet toalettbesök i en population...
Citera
2022-09-06, 11:15
Moderator
Briasccas avatar
Vad äter du för typ av livsmedel under en dag? Uppstoppande proteiner och kolhydrater eller påskyndade frukter och grönsaker?
Citera
2022-09-06, 11:17
Medlem
Köp vi-siblin finns på apoteket. Påsdoser med frön som sväller och binder avföringen, så det blir en fast korv. Kan bland påsarna i gröt eller fil eller va som. Jag gör bebisgröt har tre påsar i sen funkar tarmen bra. Har ikaffe(vegan mjölk) och jirdgubbssylt eller lingonsylt i. Gott och har förbättrat mitt liv
Citera
2022-09-06, 11:39
Medlem
xposures avatar
Det kanske är dags att du ser över din kost?
Vad äter du?
Citera
2022-09-06, 11:46
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Har konstant lös mage (tycker jag själv). Vilket är lite irriterande, inte bara för att jag behöver gå och skita mer eller mindre akut två-tre gånger per dag utan det känns som att mycket mat bara rinner rakt igenom.

Beställde hem ett paket Imodium för att stilla tarmaktiviteten men funderar över doseringen. Det är ju inte full diarre direkt, men inte heller riktigt fast... Kan man dela tabletterna och börja med en halv dos för att inte bli fullständigt förstoppad?

Har varit på vårdcentral och tagit massor av prover, men det är tydligen inte något fel på någonting - det är stora variationer i antalet toalettbesök i en population...

Tror inte du behöver fundera på att dela tabletterna,så starka är dom inte.
Jag tar 1st i förebyggande syfte om jag känner mig osäker,har fungerat bra hittills.
Citera
2022-09-06, 12:27
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:

Börja med att ta Inolaxol istället.
Det är helt ofarligt för tarmen, till skillnad mot immodium som påverkar tarmrörelserna.
Inolaxol är ett bulkmedel som binder vätska och funkar både vid förstoppning och diarré.
Börja med att ta 1 dos på morgonen och utöka till 2 eller 3. Ta det varje dag, tarmen mår bättre av regelbundenhet.
SEN lägger du till immodium vid behov.
Då tar man 1 tablett om det inte är helt vatttnigt, för då tar man 2 direkt.
Sen kan man upprepa dosen efter några timmar om magen fortfarande strular.
Citera
2022-09-06, 15:42
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:

I början, när jag började ta Loperamid (det stoppande ämnet i Imodium) så bet det rejält och två tabletter gav stopp i två-tre dagar så börja med en för att se hur just du reagerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Syster-Smisk
Börja med att ta Inolaxol istället.
Det är helt ofarligt för tarmen, till skillnad mot immodium som påverkar tarmrörelserna.
Inolaxol är ett bulkmedel som binder vätska och funkar både vid förstoppning och diarré.
Börja med att ta 1 dos på morgonen och utöka till 2 eller 3. Ta det varje dag, tarmen mår bättre av regelbundenhet.
SEN lägger du till immodium vid behov.
Då tar man 1 tablett om det inte är helt vatttnigt, för då tar man 2 direkt.
Sen kan man upprepa dosen efter några timmar om magen fortfarande strular.
Jag håller med, det är bättre att börja med det och sedan lägga till Imodium bara om det verkligen behövs.
Citera
2022-09-06, 15:58
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
I början, när jag började ta Loperamid (det stoppande ämnet i Imodium) så bet det rejält och två tabletter gav stopp i två-tre dagar så börja med en för att se hur just du reagerar.

Jag håller med, det är bättre att börja med det och sedan lägga till Imodium bara om det verkligen behövs.

Ja precis. Det är ju en sak om man vid något enstaka tillfälle är risig i magen, men har man som i det här fallet en mage som strular mer eller mindre på daglig basis så behöver man ha en strategi som funkar på sikt. Och då är Inolaxol betydligt bättre som grund eftersom det inte påverkar tarmmotoriken. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in