2022-09-06, 11:02
Avstängd
Det här kanske otrolig korkad fråga

Dom annonser jag får upp på Flashback, betalar dessa företag Flashback pengar för detta eller kommer dom upp av en annan anledning?

Reklam som känns väldigt riktade mot mig ex PhoneCafe(sex), Detur(Resor), Vänsterpariet(politik) osv. Det har väl något med kakorna i min dator misstänker jag att dom läser av dom men är kass på hur sådant här funkar.
Det gäller fler sidor som jag är inne på som bara dyker upp. Det känns inte som att alla dessa betalar Flashback för reklam utan att jag får dom av en annan anledning.
Citera
2022-09-06, 11:06
Medlem
BekraftadNegers avatar
Självklart är det betald reklam.

Jag ser ungefär samma reklam som du. Den är antagligen inte styrd i större utsträckning. Har aldrig ringt något knullcafé och Vänstern är det sista parti jag skulle rösta på, möjligen näst sista efter MP.
Citera
2022-09-06, 13:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Självklart är det betald reklam.

Jag ser ungefär samma reklam som du. Den är antagligen inte styrd i större utsträckning. Har aldrig ringt något knullcafé och Vänstern är det sista parti jag skulle rösta på, möjligen näst sista efter MP.

Vad bra, kändes nånstans att det var fokuserad på saker som jag ev skulle vara intresserad av. Man har ju hört talas om att reklam är styrd beroende på vilka sidor man är inne på.

Samma sak här har aldrig ringt något knullkafe och vänster överhuvudtaget skulle gå över min döda kropp att rösta på.
Citera
2022-09-06, 14:39
Medlem
Kione211s avatar
Jag undrar varför jag får polsk reklam. Någon måste ju lura systemet
Citera
2022-09-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Det här kanske otrolig korkad fråga

ja, men inte unikt korkad

Citat:
Dom annonser jag får upp på Flashback, betalar dessa företag Flashback pengar för detta eller kommer dom upp av en annan anledning?

ja. de får betalt, finns flera olika sätt, tex kan ett företag höra av sig och "köpa" en plats. men det vanligare är man ansluter sin hemsida till ett nätverk och "talar om" för nätverket att här finns utrymmen på våran "hemsida" som det går bra att publicera annonser på. då kan man bättre rikta reklamen (dvs 100 personer med 100 olika "intressen") kan på samma sida 100 olika annonser.

Citat:
Reklam som känns väldigt riktade mot mig ex PhoneCafe(sex), Detur(Resor), Vänsterpariet(politik) osv. Det har väl något med kakorna i min dator misstänker jag att dom läser av dom men är kass på hur sådant här funkar.
Ja, men även utifrån betende och "signaler"

kör du chrome som webläsare (har ett google konto) kan du själv titta över "vem du är" på internet

https://support.google.com/accounts/...form%3DDesktop

Citat:
Det gäller fler sidor som jag är inne på som bara dyker upp. Det känns inte som att alla dessa betalar Flashback för reklam utan att jag får dom av en annan anledning.

hmm. det var dock lite oklart, om du menar att du får "samma annons" från vänsterpartiet på olika sidor när du surfar, tex aftonbladet.se, svenskafans.se och flashback.se så är de troligtvis för att de alla de siterna är "anmälda" till samma annonsnätverk (googles är det största) och erbjuder "annonsutrymme".

och som regel så betalar en annonsör google inc, google inc behåller en del av kakan säg 50 öre per 1kr de tar av kunden, och så får flashback 50öre för att annonsutrymmet (bara ett exempel)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in