Citat:
Ursprungligen postat av
Farbaute666
Okej, jag kan inte öppna länken. Men hur lyckades hon logga in, ifall man nu inte ska ha tillgång till filerna som USK?
Alltså. USK liksom all annan medicinsk personal har inlogg och tillgång till journalsystemen. Man behöver kunna läsa informationen för de egna patienterna för att kunna ge den vård de behöver och för att kunna dokumentera det man själv gjort/det som hänt vid ens eget ansvar. Oavsett om man är USK, SSK, Läk eller någon paramedicinare. Däremot får ingen gå in i journaler som tillhör patienter man inte själv vårdar. Det är olagligt. Så tillgång finns alltid (undantag för spärrade journaler och journaler för annan vårdgivare), men det innebär inte att man får gå in hur som helst i journalerna man har tillgång till.
Jobbar jag på en avdelning och har hand om fem av avdelningens 30 patienter får och ska jag kolla deras journaler. Det är mitt arbetsverktyg. De övriga 25 patienternas journaler får och ska jag inte gå in i, om det inte är så att jag tar över en patient eller hjälper en kollega, och jag behöver gå in i journalen för att utföra mitt arbete.