• 1
  • 2
2022-09-06, 09:19
Medlem
Nån som har koll på vem detta kan vara och om förundersökningen?
Att läsa 35 olika journal, då måste man vara sjuk.

https://www.hd.se/2022-09-02/undersk...ners-journaler
Citera
2022-09-06, 09:45
Medlem
Emellies avatar
Låst artikel, så du får gärna citera mer om du kan läsa hela.

Denna bit kunde jag se:

Citat:
Den unga undersköterskan på Helsingborgs lasarett avslöjades när det gjordes en kontroll av ett mordoffers journal. Det visade sig att hon ska ha varit inne i journalen timmarna efter att mannen dog.

Någon som arbetar på order ifrån en klan? Att ett mordoffer skulle kunna vara en gängkriminell är inte osannolikt idag.

I övrigt kan sköterskan ha kollat upp kvinnliga klanmedlemmars journaler t.ex.

En teori.
Citera
2022-09-06, 11:26
Medlem
Farbaute666s avatar
Visste inte att USKr fick gå in i journaler hur som helst. Trodde det var mer upp till läkare och sjuksköterskor. Så många dåligt utbildade USKr som kommit ut på arbetsmarknaden under de senaste åren, så kan det nog behövas en skärpning.
Citera
2022-09-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Visste inte att USKr fick gå in i journaler hur som helst. Trodde det var mer upp till läkare och sjuksköterskor. Så många dåligt utbildade USKr som kommit ut på arbetsmarknaden under de senaste åren, så kan det nog behövas en skärpning.

Det är ju det de inte får varför den nu är avstängd och brottsutredning inledd...
Citera
2022-09-06, 11:35
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Det är ju det de inte får varför den nu är avstängd och brottsutredning inledd...
Okej, jag kan inte öppna länken. Men hur lyckades hon logga in, ifall man nu inte ska ha tillgång till filerna som USK?
Citera
2022-09-06, 11:41
Medlem
Citat:
Okej, jag kan inte öppna länken. Men hur lyckades hon logga in, ifall man nu inte ska ha tillgång till filerna som USK?

Alltså. USK liksom all annan medicinsk personal har inlogg och tillgång till journalsystemen. Man behöver kunna läsa informationen för de egna patienterna för att kunna ge den vård de behöver och för att kunna dokumentera det man själv gjort/det som hänt vid ens eget ansvar. Oavsett om man är USK, SSK, Läk eller någon paramedicinare. Däremot får ingen gå in i journaler som tillhör patienter man inte själv vårdar. Det är olagligt. Så tillgång finns alltid (undantag för spärrade journaler och journaler för annan vårdgivare), men det innebär inte att man får gå in hur som helst i journalerna man har tillgång till.

Jobbar jag på en avdelning och har hand om fem av avdelningens 30 patienter får och ska jag kolla deras journaler. Det är mitt arbetsverktyg. De övriga 25 patienternas journaler får och ska jag inte gå in i, om det inte är så att jag tar över en patient eller hjälper en kollega, och jag behöver gå in i journalen för att utföra mitt arbete.
Citera
2022-09-06, 11:44
Medlem
Citat:
Inte heller läkare och sjuksköterskor får gå in i journaler för patienter de inte har en vårdrelation till.

Usk får gå in i journaler för patienter de har en vårdrelation till.
Citera
2022-09-06, 11:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tänker likadant. En USK skall väl byta blöjor & liknande & behöver knappast tillgång till journaler. Dom får inte ens skriva journal själv.
Citera
2022-09-06, 11:45
Medlem
Farbaute666s avatar
Tack, det var en uttömmande och bra förklaring. Kan tycka att USK borde få möjligheter till lämplig fortbildning, så att de kan få utvecklas i arbetet, alla måste ju inte gå Omvårdnadsprogrammet och bli leg. sjuksköterska kan jag tycka.
Senast redigerad av Farbaute666 2022-09-06 kl. 11:48.
Citera
2022-09-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Låst artikel, så du får gärna citera mer om du kan läsa hela.

Denna bit kunde jag se:

Någon som arbetar på order ifrån en klan? Att ett mordoffer skulle kunna vara en gängkriminell är inte osannolikt idag.

I övrigt kan sköterskan ha kollat upp kvinnliga klanmedlemmars journaler t.ex.

En teori.
Jag tolkar TS som att hon läst 35 journaler hon inte hade att göra i så jag gissar att hon bara är så nyfiken att hon inte kan låta bli och samtidigt är så korkad att hon inte fattar att hon åker dit på det.

Men det kan också vara jag som underskattar hur ambitiös en klantrogen mullvad kan vara. Om hon kikar in på alla journaler om egen eller annan klan så blir det kanske 35 st ganska fort. Förhoppningsvis letar man efter ett mönster.
Citera
2022-09-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tänker likadant. En USK skall väl byta blöjor & liknande & behöver knappast tillgång till journaler. Dom får inte ens skriva journal själv.
Usk dokumenterar sitt arbete i journal. (I vissa journalsystem kan de däremot inte läsa allt.)
Citera
2022-09-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Wow, här har vi någon som inte har koll på en uskas arbetsuppgifter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in