Berätta gärna alla detaljer typ vilken värme och vilken slags kastrull och alla möjliga detaljer jag har försökt så många gånger men det blir aldrig som på thairestaurangen
Stryker under på riskokare. Försökt laga ris så många gånger och det fastnar alltid. Skaffade en maskin som gör bättre än någon av mina försök sammanlagt
Skölj riset några gånger. Ta sedan dubbla volymen vatten mot ris, salt och koka upp under uppsikt, sätt sedan plattan så nära noll du kan komma. Du vill inte koka risvattner utan det ska bara hålla sig varmt, lock måste vara på hela tiden.
Provsmaka efter ca 20 minuter och känn hur riskornen känns och om de behöver mer tid. Stämmer allt ska allt vatten vara borta, om inte häll bort överskottet men det blir trevligare ris om man slipper det.
Tar dubbelt så mycket vatten som ris + en extra deciliter för säkerhet skull. Lite salt och olja. Kokar upp rör om, drar ner gasen tills den nästan slocknar och rör inte om det inte hotar att koka över. Efter 10 minuter brukar det vara klart. Kör ner ändan på en slev ner i bottnen och kollar om all vätska är borta, smakar om det är färdigt. Om inte så får det stå på några minuter till. Stänger av gasen och låter det vila i 5 minuter innan jag serverar det. Brukar aldrig bränna med denna metod.
Om det smakar som på restaurang det har jag ingen aning om.
Häll önskad mängd i kastrull, skölj riset (eller inte vem bryr sig) sätt på en plattjävel, när det börjar koka så sänker du till 2-3an på din spis, beroende på hur varm den är. Lägg på locket som du har förberett med en handduk (inte sån du har på toan) och lägg över, peta inte för mycket på skiten låt det vara. När du känner för det (inte dagen efter) tar du bort det från plattan.
Köpte riskokare efter andras lovprisningar, den sög och bränner alltid botten.
Köp Lidls jasminris i den större lila påsen, relativt billigt och bra.
Häll upp så mycket ris du ska ha och dubbel volym vatten. Koka upp vattnet innan i vattenkokare om du vill skynda på det.
Släng i en skvätt salt.
Sätt plattan på högsta tills det börjar bubbla lite, rör om tills dess lite då och då (kanske var tredje eller femte minut, typ) så det inte klumpar sig. Koka med lock, men ha koll så det inte kokar över.
När det bubblar lite, sänk till ettan eller tvåan. Jag tycker dock det brukar bubbla över på tvåan med lock på.
Fortsätt röra runt då och då, eftersom kokandet inte bubblar runt riset.
När vattnet bara precis täcker ytan på riset, stäng av plattan. Kan behöva vara lite tidigare om du har metallplattor som håller värmen länge, men ungefär just då om du har glashäll.
Lyft på locket och rör lite då och då.
Servera när det inte glänser av vatten längre, eller ligger kvar i botten om du använder basmati.
I och med att man kokar färdigt på eftervärmen så blir det inte bränt.
Ja det kräver en del översyn, men du kan koka på ettan eller tvåan redan från början om du vill sitta med npgot annat medans.
Du måste ändå röra ibland, men du slipper att det kokar över om du glömmer bort det en minut för länge.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-05 kl. 04:16.
Jag använder Icas basmatiris. Börjar med att blötlägga riset i en sil som jag lägger i kastrullen jag ska använda (Ikeas lilla rostfria). Skakar runt lite i vattnet och byter ut vattnet ett par gånger och upprepar processen till vattnet inte är "dimmigt" längre.
Häller över riset i kastrullen och mäter upp den mängd vatten som står på risförpackningen för mängden ris jag har tagit. Saltar lite på känn.
Kokar upp vattnet utan lock. När det kokar sätter jag på locket på kastrullen och sänker till låg värme, riset ska typ sjuda, inte koka.
Man ska absolut inte lyfta på locket så märker man att det börjar skumma över lite är det bara att sänka värmen lite i stället.
Efter ca 12 minuter stänger jag av plattan och låter kastrullen stå kvar med lock några minuter (har induktionshäll så ingen direkt eftervärme i plattan, annars ta bort kastrullen från plattan).
Ta bort locket och rör om med en sked eller liknande för att "fluffa upp" riset.
Fastnar aldrig något i kastrullen och det blir riktigt gott varje gång. Basmatiris är ju lite lagom klibbigt så blir ju nåt mellanting mellan kinakrogen och skolmatsalen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!