2022-09-04, 08:41
Medlem
QueenSazs avatar
Hej
Jag hade en diskussion om lön med en betongare som säger att oavsett vilket företag man jobbar i så kommer man tjänar exakt lika mycket i lön. Stämmer verkligen det?

Han har jobbat som betongare i ca 2 år nu och har endast jobbat för ett enda bolag i Uppland. Han är missnöjd med sitt företag och då rekommenderar jag att han ska söka sig vidare då man kanske till och med får bättre lön.

Jag fick värsta utskrattning och han sa till mig att man tjänade samma lön oavsett vilket företag det var. Så fungerar byggbranschen. Är det verkligen så? Jag erkänner att jag kan ingenting om byggbranschen men det låter lite för väl overkligt?

Tacksam om någon kan komma med info🙏
Senast redigerad av QueenSaz 2022-09-04 kl. 08:44.
Citera
2022-09-04, 08:47
Medlem
flukkes avatar
Självklart stämmer det inte.
Man förhandlingar oftast sin egen lön, har själv jobbat som betongarbetare i min ungdom och tjänade rätt bra efter förhandling och med alla tilläg
Citera
2022-09-04, 14:20
Bannlyst
Din kompis kanske är anställd av samhall eller något
Citera
2022-09-04, 14:25
Medlem
Rena betongarbetare finns knappt längre...betongjobben är ju oftast i början av ett bygge bara..sen får dom göra annat. vår betongare hade samma som snickarna ca 220kr timpeng för två år sedan..naturligtsvis är det olika på olika byggen...storstadsregionerna ligger högst.
Citera
2022-09-04, 16:57
Medlem
Brochets avatar
Grundlönen kan säkert vara den samma på alla företag med kollektivavtal, men sen kan det ju vara ackordsjobb på vissa arbetsplatser där man höjer timlönen rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in