Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det Maggan försöker göra är att sätta in pengar i garanti för att inte hela börsen skall rasa. För så här fungerar det:
jag förstår precis vad maggan försöker göra.. och jag säger att hon och alla andra som tror på sånt trams är iq-befriad om de tror att det är så det kommer spela ut sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
När en händelse som i fredags att en produktionskedja försvinner, då skapar det osäkerhet.
precis anledningen till min fråga om krigslagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
NasDaq vill då försäkra sig om att
Vad nasDaq vill eller inte vill är fanimig inte relevant i sammanhanget av nationell säkerhet.
MAO. Att låta börsen diktera spelreglerna över nationalsäkerhet är inte ett val för mig, och det ska inte vara det för vår statsminister heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Ett sätt att stoppa osäkerheten är att låta staten gå in och garantera att elbolaget har likvida medel som behövs. Dessa pengar skall INTE gå till vinstutdelning, dessa pengar kommer inte ens att användas!.
Dessa pengar kommer att omsättas. De får naturligtvis en kreditvärdighet som är 1000gr högre än deras naturliga kreditvärde. Detta innebär att bolaget kan göra större köp och omsätta betydligt mer pengar. Statens kredit omsätts direkt till en procentsatts av vinstmarginalen.
I sak kommer detta öka på inflationen och höja elpriset eftersom bolagen säljer allt de köper.
OCH tillåts att göra vinst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Pengarna används bara när ett bolag riskerar att verkligen gå i konkurs.
hur stort är det reeela hotet om konkurs? det är noll. det vet vi alla. det råder brist på el inte överskott. allt som köps säljs. Alla andra historier om marknaden' i obalans' är bara ett rysstroll som vädrar sig.
(ps. visst sätt in 250 miljarder på mitt konto.. lovar att inte använde dem, du får tillbaka dem om en månad när jag fått spar-räntan..)
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Utan pengarna skulle vi ha sett en börs som tokkraschade. För våra kära börsjättare har ju sina förbannade serverhallar i detta land och dessa företag lär dyka så fort någon får en rädsla över att en hall släcks.
som jag förstår det så skulle inte Svensk el påverkas negativt av ett börs-ras? eftersom vi producerar så mkt egen el, snarare positivt?
eftersom vi har två kärnkraftreaktorer som bara väntar på att startas upp igen..
dessutom så tror jag att en krascha skulle stödja utbyggnad av både kärnkraft och vindkraftverk, vilket jag stödjer..
Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Jag tror du har missförstått juridiken lite. Att sluta sälja gas till någon är inte att jämställa med en krigsförklaring, oavsett hur destabiliserande och/eller ekonomiskt kännbart det är.
men.. lev i verkligheten tack. i krigstider kan man inte hålla på och klyva ord?