2022-09-03, 15:39
Medlem
ser på nuvarande pressträff på SVT
https://www.svtplay.se/video/36510971/nyheter-direkt/presstraff-med-statsministern-och-riksbanken-3-sep-15-28?id=8mov5Jv

Det är ganska troligt att regeringens insatser knappast kommer vara träffsäkra och hjälpa någon mer än politiker och deras vänner..
(de ska omfördela över 1000 miljarder sinsemellan,skattefritt)
oavsett.. min motivation till frågan.. Är det möjligt att utlysa krig för att en ev. NY regeringen skulle kunna ta full kontroll av energi och finans sektorn? Och driva svenska ekonomin helt utan vinstintresse under stundande tuffa 'krigs'-tider?

- för att i förlängningen skydda svenska medborgare mänskliga rättigheter med en dräglig livs standard-/vilkor osv?
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-03 kl. 15:59.
Citera
2022-09-03, 16:02
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
https://www.svtplay.se/video/36510971/nyheter-direkt/presstraff-med-statsministern-och-riksbanken-3-sep-15-28?id=8mov5Jv

Det är ganska troligt att regeringens insatser knappast kommer vara träffsäkra och hjälpa någon mer än politiker och deras vänner..
oavsett.. min motivation till frågan.. Är det möjligt att utlysa krig för att en ev. NY regeringen skulle kunna ta full kontroll av energi och finans sektorn? Och driva svenska ekonomin helt utan vinstintresse under stundande tuffa 'krigs'-tider?

- för att i förlängningen skydda svenska medborgare mänskliga rättigheter med en dräglig livs standard-/vilkor osv?
Nej
Citera
2022-09-03, 16:21
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:

Det är EU och våra svenska representanter som har bestämt att vi INTE ska handla ifrån Ryssland.
Citera
2022-09-05, 17:44
Medlem
Nej, regeringen kan inte utlysa krig om det inte är krig.
Citera
2022-09-05, 17:56
Medlem
Vi har varken undantagslagar eller krigslagar i Sverige. Det vi har är paragrafer i vissa viktigare förvaltningsjuridiska lagar som reglerar hur olika myndigheter agerar i höjd beredskap. Regeringen kan inte bara få makt att roffa åt sig energipolitiken i höjd beredskap.

Faktum är den; Går Sverige in i höjd beredskap idag kommer regeringen inte att kunna besluta om någonting mer än verkställande av omedelbara åtgärder för försvaret. Det för att vi i Sverige inte har en regering! Vi har en interimsregering i väntan på att Sverige skall välja en ny riksdag och att riksdagen skall välja en ny ordinarie regering.
Riksdagen är dessutom stängd just nu, därför fick de extrainkalla Riksdagen akut idag.

När Löfen röstades bort från sin tjänst föll Sveriges ordinarie regering och vi har sedan dess haft en tillfällig regering i väntan på ordinarie val.
Citera
2022-09-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi har varken undantagslagar eller krigslagar i Sverige. Det vi har är paragrafer i vissa viktigare förvaltningsjuridiska lagar som reglerar hur olika myndigheter agerar i höjd beredskap. Regeringen kan inte bara få makt att roffa åt sig energipolitiken i höjd beredskap.

Faktum är den; Går Sverige in i höjd beredskap idag kommer regeringen inte att kunna besluta om någonting mer än verkställande av omedelbara åtgärder för försvaret. Det för att vi i Sverige inte har en regering!
Vi har en interimsregering i väntan på att Sverige skall välja en ny riksdag och att riksdagen skall välja en ny ordinarie regering.
Riksdagen är dessutom stängd just nu, därför fick de extrainkalla Riksdagen akut idag.

När Löfen röstades bort från sin tjänst föll Sveriges ordinarie regering och vi har sedan dess haft en tillfällig regering i väntan på ordinarie val.

tack för ditt väldigt utförliga och nyanserade svar. osäker på om du försöker säga att vi ska ha krigslagar eller inte? xD

men informationen.. Detta var det jag ville veta, egentligen. min nästa fråga blir då..
om inte regeringen kan roffa åt sig med en 'höjd beredskap' - behövs kanske inte höjd beredskap?

källa:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/staten-raddar-den-som-ar-for-stor-for-att-falla-igen

här snor tex staten 250 miljarder kr för att el-mäklare ska kunna handla el och sedan kunna sälja el:en för ockerpriser till svenskar..
Staten ger alltså bort 250 miljarder kr, på fem dagar.. till alla el-mäklare på den svenska marknaden... - så de kan gå med vinst.
trots att det inte finns 'krigslagar' .. eller .. är det kanske precis krigslagar som behövs kanske för att förhindra regeringens maktmissbruk?

OAVSETT SÅ.. naturligtvis(?) måste det väl gå att få till det så staten istället betalar 250 miljarder direkt på konsumenternas el-räkningen, istället? priset för bristande energi-politik för ett helt land, är kanske värt 250 miljarder (men bara om det går till medborgarna och inte till alla jävla utländska internationella stor bolag/ockrare)

något annat är för mig helt otänkbart faktiskt... förstår inte hur politikerna kan stå där skamlöst och säga att det ska betala de stora bolagen massa extra miljarder. Staten ska alltså garantera deras vinstmarginaler med svenskar skattebetalares pengar..... samtidigt som alla som betalar skatt i Sverige mår skit..

jag får inte detta att gå ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Nej, regeringen kan inte utlysa krig om det inte är krig.
eh jo.. du vet.. det är ett faktiskt krig som pågår. Sverige säkerhet och stabilitet är under attack..

alltså, jag förstår dig.. verkligen. men jo faktiskt vi är idag i ett RIKTIGT krig. (inte när ukr och 'europa' vart anfallen..) utan NU när Putin angrep vår gemensamma ekonomi, genom stängde av energi-kranen.

Kriget har alltså precis startat.
Regerings första drag = gå rätt in i Putins ekonomiska fälla, genom att 'investera' skattemedel i en kommersiell marknad
... investerade i en marknad som dessutom ägs av Putler och hans kompisgäng... brilliant move sverige..
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-05 kl. 19:49.
Citera
2022-09-05, 19:48
Medlem
Det Maggan försöker göra är att sätta in pengar i garanti för att inte hela börsen skall rasa. För så här fungerar det:

Fastän ett elbolag går med vinst och är stabila behöver varje elbolag kunna visa upp att de har ett visst marknadsvärde i likvida medel när börsen öppnar varje morgon. När en händelse som i fredags att en produktionskedja försvinner, då skapar det osäkerhet. NasDaq vill då försäkra sig om att elbolagen har likvida medel nog att kunna klara dagens marknad. Med rådande priser och med rådande svajningar i produktionen kan inte elbolagen gå in med tillräckligt likvida medel, de får inte fram dessa medel på minuten de har på sig. Om de inte kan får fram dessa medel kommer NasDaq att konkursförklara elbolaget och stänga dess handel på marknaden.

Denna osäkerhet har ingenting med vinstutdelning att göra. Denna osäkerhet skapar svallvågor genom hela börsen på alla marknader om den inte stoppas. Ett sätt att stoppa osäkerheten är att låta staten gå in och garantera att elbolaget har likvida medel som behövs. Dessa pengar skall INTE gå till vinstutdelning, dessa pengar kommer inte ens att användas!. Pengarna används bara när ett bolag riskerar att verkligen gå i konkurs.
Regeringen avsatte således bara en pott med pengar redo att sättas in om något bolag inte kunde klara sig själv i några dagar.

Utan pengarna skulle vi ha sett en börs som tokkraschade. För våra kära börsjättare har ju sina förbannade serverhallar i detta land och dessa företag lär dyka så fort någon får en rädsla över att en hall släcks.
Citera
2022-09-05, 19:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
eh jo.. du vet.. det är ett faktiskt krig som pågår. Sverige säkerhet och stabilitet är under attack..

alltså, jag förstår dig.. verkligen. men jo faktiskt vi är idag i ett RIKTIGT krig. (inte när ukr och 'europa' vart anfallen..) utan NU när Putin angrep vår gemensamma ekonomi, genom stängde av energi-kranen.

Kriget har alltså precis startat.
Regerings första drag = gå rätt in i Putins ekonomiska fälla, genom att 'investera' skattemedel i en kommersiell marknad
... investerade i en marknad som dessutom ägs av Putler och hans kompisgäng... brilliant move sverige..
Jag tror du har missförstått juridiken lite. Att sluta sälja gas till någon är inte att jämställa med en krigsförklaring, oavsett hur destabiliserande och/eller ekonomiskt kännbart det är.
Citera
2022-09-05, 20:03
Medlem
Citat:
Det Maggan försöker göra är att sätta in pengar i garanti för att inte hela börsen skall rasa. För så här fungerar det:
jag förstår precis vad maggan försöker göra.. och jag säger att hon och alla andra som tror på sånt trams är iq-befriad om de tror att det är så det kommer spela ut sig.

Citat:
När en händelse som i fredags att en produktionskedja försvinner, då skapar det osäkerhet.
precis anledningen till min fråga om krigslagar.

Citat:
NasDaq vill då försäkra sig om att
Vad nasDaq vill eller inte vill är fanimig inte relevant i sammanhanget av nationell säkerhet.
MAO. Att låta börsen diktera spelreglerna över nationalsäkerhet är inte ett val för mig, och det ska inte vara det för vår statsminister heller.
Citat:
Ett sätt att stoppa osäkerheten är att låta staten gå in och garantera att elbolaget har likvida medel som behövs. Dessa pengar skall INTE gå till vinstutdelning, dessa pengar kommer inte ens att användas!.
Dessa pengar kommer att omsättas. De får naturligtvis en kreditvärdighet som är 1000gr högre än deras naturliga kreditvärde. Detta innebär att bolaget kan göra större köp och omsätta betydligt mer pengar. Statens kredit omsätts direkt till en procentsatts av vinstmarginalen.

I sak kommer detta öka på inflationen och höja elpriset eftersom bolagen säljer allt de köper. OCH tillåts att göra vinst.
Citat:
Pengarna används bara när ett bolag riskerar att verkligen gå i konkurs.
hur stort är det reeela hotet om konkurs? det är noll. det vet vi alla. det råder brist på el inte överskott. allt som köps säljs. Alla andra historier om marknaden' i obalans' är bara ett rysstroll som vädrar sig.

(ps. visst sätt in 250 miljarder på mitt konto.. lovar att inte använde dem, du får tillbaka dem om en månad när jag fått spar-räntan..)
Citat:
Utan pengarna skulle vi ha sett en börs som tokkraschade. För våra kära börsjättare har ju sina förbannade serverhallar i detta land och dessa företag lär dyka så fort någon får en rädsla över att en hall släcks.

som jag förstår det så skulle inte Svensk el påverkas negativt av ett börs-ras? eftersom vi producerar så mkt egen el, snarare positivt? eftersom vi har två kärnkraftreaktorer som bara väntar på att startas upp igen..
dessutom så tror jag att en krascha skulle stödja utbyggnad av både kärnkraft och vindkraftverk, vilket jag stödjer..

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag tror du har missförstått juridiken lite. Att sluta sälja gas till någon är inte att jämställa med en krigsförklaring, oavsett hur destabiliserande och/eller ekonomiskt kännbart det är.

men.. lev i verkligheten tack. i krigstider kan man inte hålla på och klyva ord?
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-05 kl. 20:17.
Citera
2022-09-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Det beror ju på HUR man sluta sälja gas och HUR man kommunicerar sitt beslut ;P
Men oavsett har vi inga "krigslagar" i Sverige utan vi har endast max ett kapitel i varje samhällsviktig förvaltningsområde som stadgar vad myndigheter skall göra vid höjd beredskap. Den enda "krigslagen" som är i närheten är lag om totalförsvarsplikt.

Hur många lagar är det? tio?
RF, Riksdagsordningen, OSL, FL, Kommunallagen, Lag om skydd mot olyckor, HSL, skyddslagen, lag om totalförsvarsplikt. Är det flera du som kan lagboken?
Citera
2022-09-05, 20:23
Medlem
Citat:
Det beror ju på HUR man sluta sälja gas och HUR man kommunicerar sitt beslut ;P
Men oavsett har vi inga "krigslagar" i Sverige utan vi har endast max ett kapitel i varje samhällsviktig förvaltningsområde som stadgar vad myndigheter skall göra vid höjd beredskap. Den enda "krigslagen" som är i närheten är lag om totalförsvarsplikt.

Hur många lagar är det? tio?
RF, Riksdagsordningen, OSL, FL, Kommunallagen, Lag om skydd mot olyckor, HSL, skyddslagen, lag om totalförsvarsplikt. Är det flera du som kan lagboken?

jag kan inte ett skit om lagboken, det är förmodligen därför jag vågar vädra mina åsikter. Folk som vet så mkt.. att de vet att de inte vet något, brukar vara dem bästa människorna, trots allt.

vet dock inte vad du menar med "Det beror ju på HUR man sluta".
min poäng är att detta är en unik händelse som jag anser att regeringen schablar bort i sina högtravande, men ganska oslipade, ideer.

så i min bok, spelar den juridiska processen och ordklyveriet däri ang "rätten att gå ut i krig" .. inte någon som helst roll längre, eftersom vi redan är i krig , ofrivilligt. kontentan är väl att regeringen ev inte har förstått detta..?
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-05 kl. 20:25.
Citera
2022-09-05, 20:27
Medlem
Citat:
jag kan inte ett skit om lagboken, det är förmodligen därför jag vågar vädra mina åsikter. Folk som vet så mkt.. att de vet att de inte vet något, brukar vara dem bästa människorna, trots allt.

vet dock inte vad du menar med "Det beror ju på HUR man sluta".
min poäng är att detta är en unik händelse som jag anser att regeringen schablar bort i sina högtravande, men ganska oslipade, ideer.

så i min bok, spelar den juridiska processen och ordklyveriet däri ang "rätten att gå ut i krig" .. inte någon som helst roll längre, eftersom vi redan är i krig , ofrivilligt. kontentan är väl att regeringen ev inte har förstått detta..?

Ja hur, du kan snällt men bestämt stänga av gasen och du kan åka till pumpen med 50 ubåtar och hota dig till att stänga av gasen. Vilket sätt tror du är en juridisk hållbar krigshandling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in