• 2
  • 3
2022-09-04, 12:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Mnja. I just fallet sjösås kyrka är nog elfel eller ljus mer troligt har du sett hur kyrkan ligger placerad? Inte direkt i anslutning till ghetto och miljonprogram område om man säger så. med tanke på att det hände mitt på ljusa dagen också så sätter iaf jag mina stålar på ljus eller elfel här.

Gryningspyromanens modus operandi är stearinljus i toalettpappersrulle. Det ger en fördröjd starttid på branden på flera timmar.
Citera
2022-09-04, 14:02
Medlem
DennisOlofs avatar
@ViskSten den där statistiken bekräftar det jag påpekat länge som också gjort mig arg på Kyrkan.

Värdeföremål och annat viktigt ska plockas bort från kyrkorna, även koppartak ska ersättas med annat etc. Det är bara fixa billiga kopior av föremål, målningar etc. Allt går ju inte att ta bort men pga bränder, stölder och andra problem är det HELT obegripligt hur naiva kyrkan är, jag vågar nästan påstå att dom är dumma. Men nej, dom envisas med att ha dessa oersättliga föremål kvar i dessa obevakade och knappast brandsäkra byggnader.

Frågan är om det var folk av annan religion som gjorde detta, eller attentat av någon annan enskild knas-person ?
Citera
2022-09-04, 18:15
Medlem
Citat:
Mnja. I just fallet sjösås kyrka är nog elfel eller ljus mer troligt har du sett hur kyrkan ligger placerad? Inte direkt i anslutning till ghetto och miljonprogram område om man säger så. med tanke på att det hände mitt på ljusa dagen också så sätter iaf jag mina stålar på ljus eller elfel här.

Rasmus Paludan talte i Växjö samma dag och tid - det är 30 km borte. Muhammedansk hævn?

https://sverigesradio.se/artikel/fa-...valtal-i-vaxjo

https://tv.frihedensstemme.dk/2022/0...-byen-i-brand/
Senast redigerad av wied 2022-09-04 kl. 18:18.
Citera
2022-09-04, 19:39
Medlem
Citat:
Det gör jag med.
Citera
2022-09-06, 18:35
Medlem
Snabbadojors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Silverbane
Vad har Gryningspyromanen för sig nu för tiden?
Han kom ju ut november 2021 och sedan dess säkert blivit fri från sin övervakning.
Tänkte också på honom direkt jag läste artikeln.
Citera
2022-09-06, 20:31
Medlem
SosseIslamisms avatar
Varför ligger denna tråd i Olyckor och katastrofer och inte i Aktuella brott och kriminalfall?

Det är rätt uppenbart att branden är anlagd.

Samnytt: Växjökyrka brann samma dag som Rasmus Paludans besök

Citat:
Polisen fattar snart misstankar om att branden i kyrkan är anlagd. En förundersökning inleds, som leds av polisen Christina Severinsson.

– Vi har en förundersökning som pågår, men jag tänker inte utveckla det mer än så, säger Severinsson till Samnytt.

– Den rubriceras som grov mordbrand med tanke på vad det är som har brunnit.

Citat:
Sjösås nya kyrka brinner samma dag som Rasmus Paludan besöker Växjö. Det har lett till rykten och spekulationer om att det finns ett samband mellan branden och besöket.
Citera
2022-09-07, 20:28
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wied
Findes der en liste over, hvor mange svenske kirker, der er brændt de sidste 20 år?

Det er noget påfaldende. I Danmark er tallet 0 (nul)

Den 21. marts 2022 var der ild i Hyltebjerg kirke i Vanløse.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samf...-kirke/9182464
Spøgelsesagtigt motiv på det sidste billede.
Citera
2023-02-14, 12:04
Medlem
Kanske en sidospårfråga men har alla dessa bränder som sker runtom i Sverige någon koppling till vänstextremister som hatar kyrkan?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in