2022-09-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
lite el går åt, fördelen är att man tar vara på värmen vid exempelvis kylning av lokaler, sopförbränning, värmen från processindustrier som annars enbart kyls bort.

Det fanns tankar på att koppla in kärnkraftverkens kylslinga via värmeväxlare. hade man gjort det hade man lätt kunnat värma flera städer. i stället värmer man havet....
Många fjärrvärmeverk eldas med flis.
Citera
2022-09-05, 12:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja procentuellt är det såklart mycket, men med tanke på att det stått still i många år finns det en förståelse när man också kombinerar det med de allmänna prishöjningar som sker och skett överallt det sista året. 20-30% är i reda pengar i sammanhanget lite, så det är så jag får se det.
Höjda kostnader på 20-30% på allting tar dig tillbaka till 1998 års köpkraft.
Citera
2022-09-05, 15:06
Medlem
Kione211s avatar
Här där jag bor har man byggt Värmekraftvärk så då får man även el utöver fjärrvärme. Vad jag vet har den elen varit högt beskattad så man har skippat att göra el.
När de ändå drog nya fjärrvärme rör borde det kanske dragits till villaområden (el lär ju vara bristvara år framåt).
Nu gräver man ändå upp vägarna i området som är byggt på 1960 talet för att byta vattnet och avlopp.
Citera
2022-09-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Hur gör jag om jag vill ha fjärrvärme till min villa? Bor i mellanstor stad.
Du kan kolla ute i asfalten om det är förberett har de lappar lagat går väl någon meter utanför tomtgränsen annars får du avvakta till det blir.
Citera
2022-09-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Mitt fjärrvärmebolag räknar med 20-30% höjning nästa år. Det är en jättehöjning, då priset stått mer eller mindre still de sista fem åren.
Men 30% på mitt idag ca 1:- / kWh kan jag leva med.
Höjningen sker i huvudsak pga höjda priser på flis.
Hur mycket har priserna på flis gått upp? 30 procent verkar vara i högsta laget, även om dieselpriserna är höga.
Citera
2022-09-05, 17:07
Medlem
Fjärrvärme är en infrastruktur. Den slår alla alternativen på sikt, likt kommunalt vatten och avlopp, fiber etc.
Citera
2022-09-05, 17:13
Medlem
Linköpings tätbebyggt delar har oftast Fjärrvärme Eldar skräp köparen skräp från halv Sverige. Suveränt
Citera
2022-09-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Höjda kostnader på 20-30% på allting tar dig tillbaka till 1998 års köpkraft.

Japp?
…. Och tittar du tillbaka på priserna på det allra mesta som de var för 12-24 mån sedan, har extremt mycket, för att inte säga allting, gått upp med just 20-30%, utan att lönerna gått upp ens i närheten.
Citera
2022-09-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur mycket har priserna på flis gått upp? 30 procent verkar vara i högsta laget, även om dieselpriserna är höga.

Vet faktiskt inte.
Men de kanske har gått upp 20% ?
Flis är väl inte det enda som påverkar ett pris på fjärrvärme, även om det har stor påverkan.
Citera
2022-09-05, 22:17
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Det är tyvärr inte troligt att kommunen lägger fjärrvärmenät i villaområde. Jag vet att man gjort det i Göteborg.

Jag hade sett till att vinden är isolerad, installerat braskamin och sen solceller om jag hade haft villa.

Om du bor i en gammal villa och vinden är dåligt isolerad är tilläggsisolering det bästa du kan göra snabbt.

läs på ordentligt innan bara.

I Mölndals kommun tvångsanslöt kommunen nya markexploateringar för bostäder. Vilket då byggherren fick pynta.
Citera
2022-09-05, 23:41
Medlem
Citat:
lite el går åt, fördelen är att man tar vara på värmen vid exempelvis kylning av lokaler, sopförbränning, värmen från processindustrier som annars enbart kyls bort.

Det fanns tankar på att koppla in kärnkraftverkens kylslinga via värmeväxlare. hade man gjort det hade man lätt kunnat värma flera städer. i stället värmer man havet....

Närförläggningsutredningen kom fram till att endast en liten del av den termiska effekten skulle kunna leverera värme till en hel stad av Köpenhamns storlek, dock inte hela tiden då sommaren inte har samma behov som vintern.
Alltså är det mer fördelaktigt att köra full kondensering och få ut så mycket el som möjligt. Kondensattemperaturen ligger runt 40 grader C på de Svenska kärnkraftverken, inte så mycket man kan göra med det.

Sedan är det förbjudet att använda kärnkraft till fjärrvärme enligt lag...
Citera
2022-12-05, 22:37
Medlem
Vad är normal förbrukning i dessa tider med fjärrvärme? Min snittar 85kwh/dag nu de senaste 3 dagarna med 0 till -8 grader. Är det normalt? Villan är 140m2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in