2023-02-19, 18:51
  #481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tack för det du skrev.
Bidrag är något man ska leva på ytterst tempoärt.
Jag skulle säga att lever man på bidrag längre än 6 månader så är det nåt fel på en.
Kan man inte få ett jobb på 6 månader så är man riktigt misslyckad i livet.
Inte kul så klart, men är man i den sitsen så borde man fundera på om man måste studera till något annat som faktiskt kan ge en ett jobb, eller så tar man skitjobb som städning eller Mc Donalds.
Jag jobbade själv på McDonalds när jag var 18-19 år och det är helt OK första jobb eller även jobb senare om man annars lever på bidrag.
Ja, håller med, bidrag ska vara något temporärt, inte som idag, när alltför många ser det som permanent försörjning.
Finns väldigt FÅ som inte kan göra något(tex jobba deltid) för sin egen försörjning.
Citera
2023-02-19, 18:53
  #482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Finns trots allt något som heter sjukdom och olycksfall som kan göra det omöjligt att kunna jobba.
Studera kan säkert fungera i vissa fall men inte alltid och kalla någon misslyckad pga allvarlig sjukdom eller olycka kan jag tycka är väldigt känslokallt.

En sjukdom eller olycka kan hända oss alla och just de personerna som bidrag ska gå till, desto värre är det när parasiter som KAN arbeta utnyttjar systemet.
Ja, men finns tyvärr alltför många idag som fejkar. Vi har över en miljon människor i arbetsför ålder idag som lever på bidrag. Alldeles för många, och allt färre tvingas försörja allt fler.
Citera
2023-02-19, 18:57
  #483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, men finns tyvärr alltför många idag som fejkar. Vi har över en miljon människor i arbetsför ålder idag som lever på bidrag. Alldeles för många, och allt färre tvingas försörja allt fler.

Håller med.

Däremot så finns det tyvärr människor som är ordentligt sjuka som jag mer än gärna bidrar med skattepengar till.

Tyvärr är väl majoriteten av de som lever på bidrag fullt kapabla till att arbeta vilket drabbar skattebetalare och de som är sjuka negativt.
Citera
2023-02-19, 19:09
  #484
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Hoppas du får högre hyra och tvingas flytta

Alltså

Vad är det med folk som önskar olycka för andra personer?

Vad är det i vårat land som gör att folk känner sådan avundsjuka och missunsamhet mot andra?

Är det lika utbrett i andra länder?
Citera
2023-02-19, 19:13
  #485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Finns trots allt något som heter sjukdom och olycksfall som kan göra det omöjligt att kunna jobba.
Studera kan säkert fungera i vissa fall men inte alltid och kalla någon misslyckad pga allvarlig sjukdom eller olycka kan jag tycka är väldigt känslokallt.

En sjukdom eller olycka kan hända oss alla och just de personerna som bidrag ska gå till, desto värre är det när parasiter som KAN arbeta utnyttjar systemet.

Det har du så klart rätt i. Alla dessa är undantagna förutsatt att man har en allvarlig sjukdom.
Men de som fick lite ont i huvudet för 2 år sedan ska så klart jobba.
Citera
2023-02-19, 19:39
  #486
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Varför?

Är du avundsjuk på mig som bor bra och kan betala min hyra?
Troligen är det så. Du bor i nån jävla håla och betalar för mycket för ditt boende och är sur på sådana som mig som bor på bästa läge vid havet och betalar enligt mig en rimlig hyra för det.

Bor på Östermalm och har 3200 i total månadsavgift
Citera
2023-02-19, 19:43
  #487
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
nästa år kommer nog bli minst 10% hur ska vi klara det ?

Min hyra höjdes med 200 kr
Citera
2023-02-19, 19:46
  #488
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Alltså

Vad är det med folk som önskar olycka för andra personer?

Vad är det i vårat land som gör att folk känner sådan avundsjuka och missunsamhet mot andra?

Är det lika utbrett i andra länder?

Det är bara Flash hets
Citera
2023-02-19, 21:28
  #489
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Vad JAG gör för ett bättre samhälle?? Det klart bästa nån kan göra, jag jobbar och försörjer mig själv, samt ser till att ni kroniska bidragstagare inte är hemlösa.
Och du måste ju förstå att vi som jobbar och sliter, och dessutom tvingas skatta bort det mesta, blir irriterade på såna som du, som verkar sitta hemma på olika former av bidrag konstant.
Och när du dessutom skriver saker som inte stämmer, tex ”du bjuder”, och ”du klarar hyran”, blir man ännu mer irriterad, när du som sagt inte klarar ett skit utan alla som går upp tidigt till jobbet, dag efter dag.
Ni bidragstagare borde visa lite mer tacksamhet mot de som ser till att ni inte svälter, och inte som du, attackera de som säger sanningen.

Jag har råd för att jag inte äger saker folk vanligtvis gör, som köper möbler, har bil, semestrar, har bra mobil, TV, äter kött och fisk, tar bussen, köper nyttig mat. Går nu med stövlar som läcker. Du kan köpa det du behöver för din hälsa. Det kan inte jag. Det är en piss i havet att ha bjudit på mat några gånger, och tycker inte du att jag borde klara hyran?

Tycker du verkligen att de som inte kan jobba alltid ska leva i värsta misären? Räcker det inte med pasta 6 dagar i veckan med bara kanske lite oliver till? Eller att inte kunna åka någonstans? Att ständigt vara rädd för hyreshöjningar så man blir hemlös?

Jag antar att du ungefär tycker att som sjukpenchis ska man bo på 5 kvadrat med madrass på golvet och äta kålrötter varje dag.

Karma finns och du kommer fatta en dag.

Sluta tyck synd om dig själv som du gör. Du har det fantastiskt bra, men du är avundsjuk på någon som lever med starka smärtor, liten rörlighet och inga roliga saker i livet.

SKÄMS!
Citera
2023-02-19, 22:48
  #490
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Alltså

Vad är det med folk som önskar olycka för andra personer?

Vad är det i vårat land som gör att folk känner sådan avundsjuka och missunsamhet mot andra?

Är det lika utbrett i andra länder?

Folk som har ångest på Flashback, inget att bry sig om
Citera
2023-02-20, 18:48
  #491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har råd för att jag inte äger saker folk vanligtvis gör, som köper möbler, har bil, semestrar, har bra mobil, TV, äter kött och fisk, tar bussen, köper nyttig mat. Går nu med stövlar som läcker. Du kan köpa det du behöver för din hälsa. Det kan inte jag. Det är en piss i havet att ha bjudit på mat några gånger, och tycker inte du att jag borde klara hyran?

Tycker du verkligen att de som inte kan jobba alltid ska leva i värsta misären? Räcker det inte med pasta 6 dagar i veckan med bara kanske lite oliver till? Eller att inte kunna åka någonstans? Att ständigt vara rädd för hyreshöjningar så man blir hemlös?

Jag antar att du ungefär tycker att som sjukpenchis ska man bo på 5 kvadrat med madrass på golvet och äta kålrötter varje dag.

Karma finns och du kommer fatta en dag.

Sluta tyck synd om dig själv som du gör. Du har det fantastiskt bra, men du är avundsjuk på någon som lever med starka smärtor, liten rörlighet och inga roliga saker i livet.

SKÄMS!
Öh?? Undrar vem det är som ska skämmas. Du, överdriver, som de allra flesta förtidspensionärer, med allra största sannolikhet dina besvär en hel del. Och att som du få 8 procent i bidragsökning vid årsskiftet(som vi vanliga löntagare inte kan drömma om) gör knappast, om du prioriterar någorlunda vettigt, att du måste äta pasta varje dag.
Och det är du, som tack vare oss lönearbetare, har bostad och mat, som borde skämmas för att du inte tål sanningen, utan personangrepp på dem som försörjer dig. Som nån annan skrev, du borde kyssa marken vi går på, eller iaf visa lite respekt och ödmjukhet, men nejdå, bara fula, barnsliga personangrepp.
Men nu går vi väldigt OT här, så lika bra att vi avslutar. Men du borde tänka på vem som försörjer dig, och tåla sanningen utan att bete dig som en barnunge.
Citera
2023-02-20, 20:43
  #492
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Öh?? Undrar vem det är som ska skämmas. Du, överdriver, som de allra flesta förtidspensionärer, med allra största sannolikhet dina besvär en hel del. Och att som du få 8 procent i bidragsökning vid årsskiftet(som vi vanliga löntagare inte kan drömma om) gör knappast, om du prioriterar någorlunda vettigt, att du måste äta pasta varje dag.
Och det är du, som tack vare oss lönearbetare, har bostad och mat, som borde skämmas för att du inte tål sanningen, utan personangrepp på dem som försörjer dig. Som nån annan skrev, du borde kyssa marken vi går på, eller iaf visa lite respekt och ödmjukhet, men nejdå, bara fula, barnsliga personangrepp.
Men nu går vi väldigt OT här, så lika bra att vi avslutar. Men du borde tänka på vem som försörjer dig, och tåla sanningen utan att bete dig som en barnunge.

Du har påstått att jag överdrivit i min ansökan om sjukpension. Det är lögn och förtal. Jag har faktiskt bara pension baserad på en av åtta allvarliga diagnoser. Det räckte. Jag har alltså gravt underdrivit.

Jag har faktiskt jobbat och pluggat under hela min friska tid. Kan man begära mer? Jo, att man tillför positiva saker till samhället vilket jag gör. Medan du tror att man kan stoppa droghandel, våld och alternativa samhällen genom att bara betala skatt.

Du har ju säkerligen inte ens ett jobb där du betalar statsskatt som FK tar ifrån. Din skatt går bara till skolor, soc mm. Hur kan du gnälla när du inte ens betalar den skatten? Tycker du kan sluta vara misslyckad och hata ditt jobb, utbilda dig och skaffa ett jobb du trivs med som har vettig lön. Det är inte mitt fel att du valt ett fattigt jobb.

Jag prioriterar mina katter. Därför att de är mitt sällskap då jag sällan kan gå ut. Men du tycker förstås att om man inte kan röra sig så bra ska man sitta och stirra in i väggen. Därför har jag ganska lite kvar. Jag betalar även på mitt studielån och mediciner som inte har högkostnadsskydd. Har man bara 3000 när hyra, el och CSN är betald och medicinen kostar 700 kr i månaden låter det inte mycket, men kan inte leva utan den.

Du har ljugit och påstått att jag har bil. Varför gör du sådant?

Vi som har lägsta sjukpensionen har det verkligen inte fett. Du får också tänka på att taket för bostadstillägg faktiskt inte ens höjdes till vad en bostad kostar. Men bättre än innan då en bostad fick kosta 5000. Sedan fick man ta av sina matpengar att betala resten. Jag är helt beroende av att bo i denna staden för jag har kompisar som hjälper mig med alla vardagliga saker. Går inte att flytta till en stad där hyran ligger på under 6000. Då måste jag nog istället få hemhjälp, det är inte gratis för skattebetalarna.

Du är verkligen en elak människa som inte förstår att man kan bli sjuk. Du har sagt att alla kan jobba halvtid. Det betyder att du är så privilegierad att du aldrig stukat en tå. Du vet inte hur det är att vara sjuk. Du tillför aldrig något positivt, du har aldrig hjälpt någon här på Flashback. Du skriver bara elaka saker till folk. Tror du att det är OK beteende bara för att du betalar skatt?

Du förstår inte heller att 70 % av alla sjukpenchisar misshandlar sig själva med ord, att man redan har en monolog i huvudet som säger att man är värdelös för att man kanske inte klarar att gå ut med soporna. Alla andra klarar det säger orden. Man förminskar hela tiden sina sjukdomar. Och man försöker leva som vanligt vilket slutar i katastrof. Man hamnar på sjukhus. Det man har läkt är nu förstört.

Jag antar att du är en väldigt ensam människa, därför är du bitter, och du vet inga människor IRL, så du har aldrig träffat sjuka. Du kanske skulle försöka få ett socialt nät så du förstår vilka typer av människor som finns. Nu hittar du bara på att alla lurar FK.

Så vad tycker du man ska ha rätt till som sjukpensionär? Inte husrum och mat tydligen. Ska man avlivas menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in