2022-09-03, 12:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har aldrig sett en pizzabagare tvätta händerna. Någonsin. Ändå underligt att vem som helst kan öppna ett hak utan någon som helst form av hygienutbildning.
Livsmedelsverkets kravlista på verksamheter är väldigt detaljerad varpå extra utbildning sällan behövs för enkla mat- och livsmedelsförsäljare. Vissa branscher kräver extra utbildning dock, som te x mejeribranschen eftersom om saker går fel i produktionen där så kan kunderna dö en masse.
De enda som dör efter pizzeriabesök brukar vara gänganslutna idag, och det är inte pizzan de dör av utan blyförgiftningen de får i dörren.
Citera
2022-09-03, 12:26
Medlem
Scamps avatar
Byborna får åka in till Skellefteå för att köpa pizza då.
Citera
2022-09-03, 12:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Hela ditt inlägg skriker inavlad raggarbrud eller tillika hjärndött as till tatuerad och genomkörd låginkomsttagare, att du skulle köpa och driva något alls annat än i backen är såklart bara löjligt, men vanföreställningar brukar ju smuts vara duktiga på.
Don't worry. Gnomegirl skulle få stället nedstängt redan första dagen. Hon planerar ju att ha osteriliserat slaktavfall på borden. Ett stort ajabaja när det kommer till livsmedelshantering.
Citera
2022-09-03, 12:31
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanifbaliskusin
Inte ovanligt i vissa delar av landet där man måste hålla priserna låga för att ha kundunderlag.
Kort och Swish kostar enormt mycket att ha och äter allt av det eventuella vinsten.
Då återstår kontanter som också kostar att hantera men inte ens i närheten av elektroniskt.

Där jag bor och handlar har vi t.e.x asiatiska butiker som är underbara men som endast tar kontanter.
Likaså de små nyckel/skomakar butiker.

Men ringer varningsklockor om man inte är van vid att det fungerar så i vissa butiker.
Det kostar inte enormt mycket och de förlorar säkert mer på att inte ta kort. Dom måste dessutom kunna ge kassakvitto.
Citera
2022-09-03, 12:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Restaurangen kunde öppna igen med begränsad meny. Det berodde inte på den ostädade lokalen utan på grund av brister i korrekt information till allergiker.

Det fanns ingen korrekt information till allergiker alltså.

Hur ser det ut om man inte kan upplysa t.ex. veganer, vegetarianer eller laktosintoleranta vad maten innehåller, får man skit för det också?
Citera
2022-09-03, 12:34
Medlem
Då har de inte tittat på bensinmacken i Sorsele där en massa Balkanfolk röker så att det luktar cigarettrök därinne.
Citera
2022-09-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baronvondumhufvud
Haha, kollade google-recensionerna.
2,9 av 5.

Vet inte hur man länkar dit, men det finns en rolig bild på en hamburgare där.

Att betyget är 2,9 av 5 och inte 1 av 5 beror ju på att de tidigare ägarna inte fick lika låga betyg som de nuvarande. Alla kunder, med något undantag, de senaste 2 åren ger 1 i betyg.
Citera
2022-09-03, 12:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det fanns ingen korrekt information till allergiker alltså.

Hur ser det ut om man inte kan upplysa t.ex. veganer, vegetarianer eller laktosintoleranta vad maten innehåller, får man skit för det också?
Livsstilsätare har inga extra rättigheter när det kommer till livsmedelsinspektioner, utan det handlar mest om att skydda de konsumenter som dör om de får fel mat.
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Då har de inte tittat på bensinmacken i Sorsele där en massa Balkanfolk röker så att det luktar cigarettrök därinne.
En annan byråkratisk institution som gäller där. Arbetsmiljöverket.
Citera
2022-09-03, 12:59
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sista-mohikanen
Alltså jag tror att hade man gjort en ordentlig koll på de flesta ställena så hittar man alltid ngt som inte är som det ska.
Vanligt med levande djur som de slaktar i källaren eller ngt.
Visst är det så, sen ringer man oftast upp och förvarnar om sin ankomst så restaurangen kan städa i förväg.

Jag har jobbat i restaurangbranschen i 15 år och endast en gång har jag varit med om en oanmäld inspektion.

Det här haket har förmodligen fått många anmälningar på sig och till slut har man fått tummen ur och gjort sitt jobb.
Citera
2022-09-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sista-mohikanen
Alltså jag tror att hade man gjort en ordentlig koll på de flesta ställena så hittar man alltid ngt som inte är som det ska.

Har aldrig varit på denna pizzeria, men folk i tråden verkar ju ganska eniga om att det är ett sunkigt ställe som sannolikt förtjänade nedstängningen. Men å andra sidan har du en poäng i att det säkert går att hitta nåt på de flesta ställen - om inspektören är en nitisk och möjligen nyanställd paragrafryttare på dåligt humör som bestämt sig för att spela Allan lär många restauranger få problem.
Citera
2022-09-03, 13:14
Medlem
Citat:
Den bilden jag såg var en stor hamburgare med för litet bröd.

Vafan är parisare. Googlade :
"Parisare är en maträtt och variant på hamburgare som består av en tjock korv som skärs i centimetertjocka skivor, grillas och serveras mellan hamburgerbröd. Vanliga tillbehör är senap, ketchup och bostongurka. Parisaren är vanligast i gatukök och i norra Sverige."

urk .. nej bilden jag menade FÖRESTÄLLDE en hamburgare.

Den här? Hamburgaren ser ut som ett flygande tefat.

https://lh3.ggpht.com/p/AF1QipO4J69_...sXKaZCV9=s1024
Citera
2022-09-03, 13:52
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Den bilden jag såg var en stor hamburgare med för litet bröd.

Vafan är parisare. Googlade :
"Parisare är en maträtt och variant på hamburgare som består av en tjock korv som skärs i centimetertjocka skivor, grillas och serveras mellan hamburgerbröd. Vanliga tillbehör är senap, ketchup och bostongurka. Parisaren är vanligast i gatukök och i norra Sverige."

urk .. nej bilden jag menade FÖRESTÄLLDE en hamburgare.

Låter som "Göteburgare" som vi fick äta i Bamba på västkusten.

För övrigt är jag förbryllad över intresset som en sketen pizzeria i Burträsk drar till sig. Att en pizzeria är skitig och ohygienisk är lika otippat som att de enbart tar emot cash. Jag hoppas de rusande matpriserna rensar bort 75% av landets pizzerior.
Senast redigerad av Carlbom 2022-09-03 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in